AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.387

Det går ej att tanka

Nw
2
Nwidmark
520D -07
Hej,

Jag äger en 520D -07, nu senast när jag skulle tanka så gick det inte på grund av att den lilla metallplattan som sitter för tankhålet inte öppnar sig. Har någon koll på vad man kan göra åt det, vågar man vålda lite?

Tack på förhand!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det har hänt mig en enda gång med min X3 diesel och jag listade ut att man på den Shell-macken i Sundsvall hade en för klen "picka" för min BMW. Jag är rätt säker på att båda piggarna i påfyllningsröret måste tryckas in, dvs ett för klent rör (som 95 oktan) går inte att tryckas in för att av misstag fylla bensin. Tydligen kan det bli dyrt att tanka bensin i en dieselbil vad jag läst.

Jag är 99% säker att så är fallet men jag listade ut det vid nästa mack först. Har aldrig misslyckats att tanka varken före eller efter men då kliade jag mig i huvet kan jag säga :)
Nw
2
Nwidmark
520D -07
Tack så mycket för det snabba svaret! Jag ska testa en annan mack och så får vi hoppas att det fungerar. =)

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Funkade på andra pumpar/annan mack? Nu hittade jag bevis på att BMW faktiskt har en sådan lösning. Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Har du verkligen inte ett plåtbleck som gör att du inte får in ett för tunt rör hybris?Incorrect Fueling Protection System meddelades som standard på alla nya BMW dieslar i januari 2009. Min X3 är från april 2007 och har i alla fall redan det systemet och tydeligen samma på 5-serien.

Länk

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Oj, svarade i helt fel tråd... Dags att sova.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.