AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.316

E39 525 startar inte

Ja, så hade jag precis fixat skyltbelysningen och lött två kablar då kom nästa bekymmer. Igår skulle jag flytta på bilen, den startar direkt, sedan efter ca 10 sek dör den. Sedan vill den inte starta. Jag trodde att batteriet eller att jag satt dit batteriepolen dåligt efter lödningen. Laddade batteriet i ett dygn hade knappt 12 v innan och drygt 13 v efter laddning. Gick ut och försökte starta igen ikväll, se video Länk Men den vill inte har kollat bensinpunpssäkring, relä, bytte plats på dem.

Ska ta bort och titta på tändstiften men blir inte förrän till helgen. Kolla att bensinpumpen funkar låter.

Har läst om vevaxel- och kamaxelgivare som också kan vara problemet. Går det att mäta dessa, eller bara köpa nya?

Tänkte låna ett ODM2 bluetooth diagnosverktyg, kan man se några ev felkoder via den?

Några andra tips?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Låter väldigt likt min när bränslepumpen la av.

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, det är ett fall av hängda ventillyftare. M52 och M54 gör sådär vid kortare uppstart, i samband med flytt 5m av bilen eller så. Ryck säkringen till bränslepumpen eller reläet till densamma. Sen är det bara att låta starten nöta tills kompressionen återkommer. Hörs att inte ventilerna stänger. Du har en tillfälligt kompressionslös motor. Låt inte startmotorn gå längre än 20 sek åt gången. Sedan lika mycket vila o.s.v. När kompressionen återkommer eller motorn tänder får du sätta igång på pumpen igen.
nl
113
nls
i3 -17
Jag hade bekymmer med min förra e39 520 om jag startade den typ 30sec för att flytta den och sedan stängde av den och lät den stå en stund så var den hopplös att starta, man fick köra den länge och väl på startmotorn.
Och det jag kom fram till var att någon spridare läckte lite så när den inte var varm och man stängde av den så blev bilen ”dösur” så det var bara att plåga den på startmotorn.
Vet inte om det kan vara någon ledtråd?

Ja, nu har jag varit ute och testat. Och den skaka till liv ett kort ögonblick. Då tänkte jag att den behövde bensin och kopplade in reläet igen. Men då lät som innan och nu tyckte jag batteriet var lite trött igen. Ska ladda det och göra ett nytt försök imorgon. Efter det att den börjat låta normalt, ska man koppla in bensinpumpen igen?. Känns som den kan vara sur också? Ska man ta bort tändstiften och värma dessa?
Ja nu har jag varit ute igen, men idag var det inget liv i den alls. Så här lät det efter att jag hade borta säkringen en stund innan. Tycker att den låter som innan. Några tips? Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Första videon låter komplöst, men andra?
Nu skulle jag plocka bort tändstiften och upptäckte att jag inte hade någon tändstiftsnyckel i verktygssatsen. Och den andra jag hade var för tjock. Är det bara BMW som säljer dessa eller finns det något annat alternativ som finns tillgängligt i helgen. Behöver en bil på måndag.

Det enda jag kan komma på nu, är att spruta lite startgas vid luftfiltret? Finns det någon fara med det? Får elektroniken spel då?

Annars blir det till att ringa efter bärgare, vilket känns surt.
e nog pumpen. kolla mom du har nå bränsletryck fram vid ventilen på fuelrailen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
vanliga tändstiftshylsor från vilken verktygssats som helst fungerar.
Tror (obs tror!) att det är 16mm av tunn modell det ska vara.
Kan meddela att biltemas 5/8 16 mm tändstiftshylsa passar perfekt. Inga problem att få bort tändstiften. Det var rejält blöta. Tog ut alla torkade dem, sedan körde jag startmotorn utan bensinpump 2 * 20 sek. Sedan hittade jag inte värmepistolen så jag la in tändstiften i ugnen i 200 c i ca 10 min då jag tog mig en kopp kaffe. Sedan skruvade jag tillbaks allt. Den startade snällt på första försöket. Fick gå på tomgång en stund. Sedan har jag inte haft några problem, går lika mjukt och fint som innan. Så det var nog en kombo med överfyllda ventillyftare som gjorde motorn rejält sur. Tack för hjälpen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Min bil ( förra E39) blev sur efter en kort start och ville inte starta efter det. Jag tog ur stiften och torkade rent dom. Dom var blöta med bensin. Sedan startade jag med gasen i botten. Släpte upp pedalen direkt när motorn gick igång. Sedan gick bilen igen utan problem.

Det här är ett vanligt problem på just M54-motorn!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.