AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
734

Bakvagnsbussningar

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur märkar man när bakvagnsbussningarna är slut, eller i alla fall börjar bli dags att byta? Blir den sämre på vägen om de är utslitna? Hur långt ska man ungefär köra med dem innan det är dags att byta?

//Schnitzer
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det vanligaste symptomen är att det "klonkar" vid start från stillastående. Om du låter en kompis göra några starter med bilen, medan du tittar på hur mycket bakaxelbalken rör sig upp och ner vid bussningen framför bakhjulet, är det ganska lätt att avgöra. Det går givetvis att känna lätt på balken med en kofot också. Livslängden på E34/E32 är ca. 12-14000 mil Vanligaste boven är att vägsalt äter upp aluminium- kärnan i bussningen, så att vulkningen släpper. På E28 har jag aldrig klarat mer än 6000 mil :-(
bm
70
bmw_e32
750iAL -92
då får man helt enkelt skaffa en vinterbil som vägsaltet kan bita så slipper pärlan få skavsår av saltet ;)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Varningens finger: Det kan vara frestande att sätta domkraften på bakaxelbalken för att lyfta bilen. Det är ett effektivt sätt att sänka livslängden på halvdåliga bussningar.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det kan ju vara bra att veta lite om detta. Hade tänkt byta snart för de verkar behöva bytas.

//Schnitzer
Hej! Jag tror också att jag behöver byta mina bakvagnsbussningar, bilen "svajar" när jag kör. Vad kostar det att byta??
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Jag vet inte om det är samma som e30, om det är det så drar bilen åt höger när man gasar och vänster när man bromsar, fast då ska dom vara riktigt slut. Innan gnekar det när man kör i gupp.
Vid omkörningar är det riktigt svårt att hålla bilen stadigt, vid inbromsning drar den åt något håll (kommer inte ihåg vilket). Om det inte är bussningarna, vad är det då?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
K-O: Jag tror att bakvagnsbussningarna kostar 270 kr/st till min 750i. Det kanske är samma på 735i? BMW har jag för mig vill ha 800 kr för att byta dem.

//Schnitzer
tompanesse
Äe det dom s.k. bakre lagringarna ni snackar om här?

Det verkar inte vara så dyrt att byta dem, bra. men just nu har jag värre problem, hela jävla baxaxeln lossnade igår, snyggt!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hu f-n kan bakaxeln lossa? Är bakvagnsbussningar så slut att den lossar den vägen? Hur gick det med bilen? Hoppas att ingen eller inget kom till skada!
Fästet till bakaxeln gick sönder, som tur var är det bara att fästa den igen, inget annat gick isönder. Blev dock rädd där ett tag, såg verkligen illa ut! Kanske har krängningarna i bilen berott på att bakaxeln höll på att lossna, får se när den är lagad.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har aldrig varit med om något liknande att bakaxeln har lossnat. Hoppas att det fixar sig med bilen K-O.

//Schnitzer
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
huu hemska tanke att bakaxeln lossnar!!
hoppas det ordnar sig..
men till saken man byter lätt bakbalks bussningar på runt timman.

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
tompanesse
Skulle man kunna få en kortare beskrivning hur man går till väga ,Pasi?

^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
tänker hmmm
lossa staget som sitter underst 2 skruv 1 mutter sen ser du bussningen ok
ta en kraftig fyrkantig skruvmejsel, skiftnyckel och en hammare
slå upp mejseln en bit mellan yttre delen av bussningen och balen en bit vrid mejseln med skiftaren
knacka vidare vrid tills du e igenom
sen likadant på andrasidan på samma bussning
nu är den bruten på 2 ställen då är den lätt att få ut
innan inpressnig av den nya så ska du lägga en distans mellan balken och karossen jag använde en hylsa ca 20mm
smörj den nya bussningen med såpa och pressa upp den RAKT med en domkraft
OBS! pressa helavägen på en gång
jag missde 1 ggn då fastnade den 5 mm innan bottenläget men då hade jag inte nån distans heller
om det va att jag stannade eller distansen som va felet vet jag inte
dom 2 sista har funkat perf efter denna istr.
lycka till

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Tjena! Vill bara berätta att bakaxeln är tillbaka på sin plats igen, känns väldigt tryggt! Skadorna var inte så omfattande som tur var. Men, bussningarna behövs nog ändå bytas... Blir när plånboken fyllts på igen! Ha det bra, alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.