|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| esadh.. nu vart du lite aggressiv! | |
|
steaman: Hähä, du läser skevt. Värme i nacke=bra, ljus i ögat=inte så bra. ;-) OT: Har du förresten läst något om "Sheriffen i Ryd"? Länk Han skulle kunna göra det... Skorpionen: Ja varför inte? Det verkar ju vara populärt att vara aggressiv i trafiken på det här forumet. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har aldrig haft RWD förut som bruksbil, så det ska bli riktigt intressant och roligt nu till vintern hoppas jag :) Förhoppningsvis kan man sladda lite med e39an åxå trots avsaknaden av lsd? Har kört FWD innan och det går faktiskt riktigt bra att sladda med om man verkligen vill! så duger inte e39an kommer V70n fram :D Jag har alltid velat ha RWD, tycker inte att två hjulpar ska behöva utstå drivkraft, styrning och bromsning... Blir trångt där framme också... |
|
| Om det är fyrhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet spelar mig ingen roll. En framhjulsdriven bil vore dock aldrig aktuell för min del. | |
|
Jag har sagt det i andra trådar men det är fortfarande lika sorligt att man inte kan välja till en riktig diffbroms på dagens bilar. Skulle göra enorm skillnad samtidigt som man slipper vikt- och förbrukningsökning med 4wd. Helst en sådan där man trycker på en knapp och får 100% låsning, sen vid 30-40km/h kopplar den över till enbart bromsverkan. Och så ska man kunna koppla ur den helt (för 99% av körtiden). |
|
|
Detta måste vara den optimala vinterbilen Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Kommer ihåg en test som tyskana gjorde i alparna, där var en Golf TDI 4motion snabbare än en Porsche Carrera 4s på vintervägarna där... Funderar på en Suzuki Swift 4x4, roligt att köra litet och så pass lätt att den tar sig fram i det mesta... |
|
|
Att Golfen var snabbare berodde nog mest på däcken i det fallet... Porschen var troligen utrustad med däck som var helt hopplösa i vinterväglag(?) för det brukar Porscharna alltid vara..! Dessutom kräver Porschen en så mycket bättre förare för att komma till sin rätt. Med riktiga däck och med en riktig förare så skulle jag nog tro att Porschen käkar upp Golfen, åtminstone i de allra flesta fall... |
|
|
Kanske däcken var olika. Men en poäng som står är att man bara får ner en bråkdel av affekten på vinterväglag, och då spelar andra egenskaper in som jämt fäste (en 4s driver mest bak), smalare bil och markfrigång som underlättar framkomligheten som gör att det inte är "sportbilen" som är snabbast... underförstått att man får köra så snabbt man kan, nåt som inte gäller sommartid förutom på kanske autobahn... inte mycket att ha en Porsche ;) Hur som, det sägs att nya ettan F20 kommer som xdrive, den blir som en liten rallybil vintertid :) |
|
|
Fyrhjulsdrift? Finns ju ingen snö. : ) Vettiga dubbdäck räcker långt så slipper man den extra bränsleförbrukningen som 4WD ger. |
|
|
Det behöver inge nödvändigtvis vara snö för att 4wd ska ge dig bättre egenskaper. I lördags var det runt nollan och fuktigt. Med 4hjulsdrift eller x-drive har du grepp även på de fuktiga vägarna. Nu har de ju börjat salta så det blir ju aldrig riktigt torrt. personligen är jag beredd att pröjsa någon tusenlapp extra per år för att kunna åka fyrhjulsdrivet;) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Varje säsong när trådar som den här börjar röra på sig kommer den: "Fyrhjulsdrift ger en falsk säkerhet". Den som gör inlägget är oftast någon som inte kör fyrhjulsdrivet. Vad är det för mening med en förbättring som inte löser alla problem? Varför ska jag kunna åka upp för en backe när jag inte med säkerhet kan köra ner för samma backe? |
|
| Håller nog med steaman lite här. Den s.k. "falska tryggheten" är troligen en tillfällig grej som beror på att en ovan förare av en 4wd tolkar den bättre drivförmågan som bättre underlag rent referensmässigt. Då man vant sig refererar man broms- och drivkraft rätt i förhållande till varandra. | |
|
Ett mått av falsk trygghet skriver jag under på, rekommenderar alla som kör fyrhjulsdrift för första gången att verkligen ta reda på hur bilen uppträder när det släpper. Jag har lärt mig den svåra vägen och Volvon är inte min första fyrhjulsdrivna :) |
|
|
Du kan använda samma argument på vinterkörning i allmänhet, på vissa underlag upplever dur kort bromssträcka men på en annat avsnitt på samma väg blir det glashalt. Det är självklart att du alltid måste lära dig hur din bil uppträder, fyrhjulsdriven eller inte, i olika väglag. |
|
|
Jag var nere på österlen med min 325dT i snökaoset förra vintern (dubbat). Bara det var plogat så man slapp de värsta drivorna så var det inga problem att ta sig fram. Greppet kan ju vara lite diffusare men det är ju samtidigt lite roligare så. Med min X3 3.0sd känner man nästan inte av att det är halt (förrän man skall bromsa). 325:an är mycket roligare att köra än X3:an, fast X3:an är snabb som fan och kör åttor runt 325:an. |
|
|
Men det roligaste är när det är oplogat och 3-5 dm nysnö!! :-) Fast en X3:a kanske kanar på magen då? |
|
|
Det som verkligen ger falsk trygghet är en bil som är tyst, bekväm och invaggar på sätt föraren i en falsk trygghet att denne är odödlig (nästan). Kör just en sådan bil ;o) Gjorde denna iakttagelse efter att ha lånat min mors Clio och insåg när jag körde iväg med min egen bil hur avskärmad man är från världen utanför i en E61:a. Oftast är detta hur trevligt som helst, men just nu när vi är på väg in i en "hal period" så är det faktiskt ett problem. Jag är nämligen helt övertygad att jag på grund av E61:ans fina vägegenskaper kör fortare än vad jag hade gjort i en mindre, bullrigare bil. Att sedan addera xDrive på detta skulle antagligen göra den falska tryggheten högre. Men det är ju inte xDrive som är problemet utan den välbygga bilen i sig; tvärtom så skulle jag allvarligt överväga xDrive om jag skulle köpa ny bil i dag, på grundval av att det "är bra att ha". Om det är värt pengarna är ju upp till var och en eftersom vi har olika behov och omständigheter som påverkar våra köp. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.