|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu ser man verkligen fram emot vinterväglag med bra vinterdäck och 4-hjulsdrift. Ska blir riktigt kul att köra quattro i vinter. Hur resornerar ni själva. Vad blir det för drivning på er nästa bil? //Stefan Mina bilar:Länk | |
|
En gång 4wd, alltid 4wd :D Jag har haft både fwd, rwd och 4wd både sommar/vintertid och måste säga att 4wd är det ultimata. Men smaken är som baken. Du kommer ha det sjukt kul med din S4:a det kan jag garantera med 110% :) |
|
| Kör budgetvarianten på 4WD: En 525:a och en Nissan Primera... | |
|
Körde AWD en vinter och konstaterade att visst är det trevligt, men absolut inte nödvändigt. Bra däck är viktigare. ------- //Lövet |
|
|
En riktig bil ska driva bak, minst..! Jag är mycket nöjd med xDrive. |
|
| När jag hälsar på en vän som har 400 m egen väg i skogen och ett lite sporadiskt intresse för plogning samt 4wd själv skulle det kunna vara fint med drift på alla hjul. I övrigt klarar jag mig fint med 2wd i de allra flesta fall och finner det lite onödigt att släpa på och driva runt grejor som bara behövs ytterst sällan ;) Bra vinterdäck är dock inte att förakta, då de har med drivning, bromsning och styrning att göra. | |
|
Blev 4x4 nu, har haft funderingar länge på detta men nu blev det så verklighet i och med X3. Stod i valet eller kvalet redan för ett par år sedan att köpa en A4 TDI Quattro, men då blev det min dåvarande 320dT M-sport istället eftersom jag aldrig riktigt tände helt på A4. 320d var ganska sladdbenägen med 17-tums vinterdäck och bakhjulsdrift....kul men inte optimalt. Efter att ha kört fast utanför min egen carport ett par gånger förra vintern var måttet rågat - ni får det bli något nytt. Har ju bara haft bilen sedan lördags men efter att ha börjat vänja mig vid att sitta högt och känna drivning på alla fyra finns risk att man blir fast i träsket - jeepsjukan har slagit till :-) |
|
|
Jag har gärna en 4WD men tycker det är något som får sorteras under "Onödig lyx". Jag kör ändå mycket på dåliga och oplogade vägar men har aldrig upplevt några problem med 2WD, men det är klart en 4WD klättrar fram bättre och sticker iväg från rödljuset kvickare. Är man beredd att betala vad det kostar så! //Bjersér |
|
|
Jag skulle också gärna ha en 4wd. Mest bara för att ha en eftersom jag egentligen inte har behov av det. Men någon trafikplåga i form av jeep med halvljus som sitter alldeles för högt blir det definitivt aldrig. >:-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har en av varje.. 4wd. Bakhjulsdrivet o framhjulsdrivet :)) /Anders |
|
Verdi |
Ja, vad "behöver" man och vad vill man ha bara för att det är bekvämt? Behöver man AC? Radio? Navi? Skinnklädsel? Klart att man klarar sig utan 4wd men det är likt förbaskat mycket trevligare med. Behöver inte ens vara vinter IMHO. |
| jag går från X5:a med dåliga friktionsdäck förra vintern till E61 RWD med nästan nya dubb-Hakka denna vinter. det ska bli mycket intressant att jämföra. | |
| Framkomlighetsmässigt blir det ett nerbyte trots nya dubbdäck... Jag o en kompis drog loss en översnöad skrotbil i vintras med en gammal corolla 4wd och skräpdäck, men det gick fint ändå. Men stanna och hålla sig på vägen måste man ju kunna, så friska däck ska man ha. | |
|
svenskarna kanske har läst lite xdrive-beströdda AP-inlägg? ;) jag väljer rwd. på bilar som inte finns med rwd så funkar awd. men helst vill jag ha framhjulen fria. har aldrig upplevt betydande problem med framkomligheten med 2wd, det sitter mer i val av däck. |
|
|
esadh: Haha, jag är ibland i Österlen och om vi stöter på varandra ska jag värma din nacke med mitt halvljus! Det är många som skriver att man "tar sig fram" med bakhjulsdrivet på vintern. Samma individer prioriterar kraftiga motorer, breda däck och bra väghållning. Med samma argumentering borde man kunna ta sig fram med en Mahindra på sommaren! 4x¤ på vintern gör körning i snö till ett nöje och det blir roligare för varje decimeter snödjup! |
|
|
Det känns som att jag snävade av nästa bilval ordentligt när jag köpte min första fyrhjulsdrivna bil för 1½ år sen. Helt underbart på vintern. Hade iofs en E91 som är det värsta vinterbil jag haft, dessutom med friktionsdäck. Skillnaden är helt enorm. Nu blir man bara glad när det dumpat/snöat massor :) |
|
|
steaman: Samtliga? Jag prioriterar inte kraftig motor och breda däck. Snarare en 523 med så smala däck jag kan få på. Men jag tar mig fram ändå eftersom jag inte är någon Danderydsbonde. ;-) Och värm du min nacke, jag har problem med den. Men bländar du mig så får du lyssna på min försäkringsagent, Michail Kalasjnikov modell 47. >:-> _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Skjuter du alla SUV-ägare för att strålkastarna sitter i nackhöjd? |
|
| Jag är en gammal gubb med ryggbesvär och tycker därför det är trevligt med "stadsjeepens" höga sittposition....4wd fick jag med på köpet :-) | |
|
Jag kör med nya Hakka 7 dubbdäck. Och det skulle förvandla min bil till en AWD, i alla fall enligt däckhandlaren ;) |
|
|
Skulle valt 4wd om jag hade tyckt att jag råd med det. Likaså en stor bensinmotor. Det ultimata skulle ju vara en stadsjeep som går och har väghållning som en m5:a. Bara pengarna som begränsar mig så därför tvingas jag hålla tillgodo med både 2wd och gammal 320. Men smilar ändå för det mesta när jag kör omkring under alla årets månader. Slutsats: 4wd är självklart bättre men 2wd funkar också om man lär sig sina/bilens begränsningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.