AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.097

Lite olja när oljelampan tändes

mi
12
minimunk
320i -04
Här relativt nybliven ägare av en BMW 320i från 04, tidigare haft saab i alla år. Häromdagen så tändes en gul oljelampa och det finns några saker runt det som har gjort mig fundersam.

1. Under typ en veckas tid så tändes den gula oljelampan ibland när jag stängde av bilen. Om jag startade bilen direkt igen och stängde av den direkt så slocknade lampan. Vad kan det bero på? Varför tändes den när jag stängde av bilen?

2. Häromdagen så tändes den gula oljelampan för första gången när bilen kördes. Svängde av på en bensin mack och där kunde jag fylla på 3 Liter olja innan det var i rätt nivå. Spontant känns det som att lampan tändes väldigt sent, eller ska det vara såhär? På saaben var det max en liter man fick i när lampan tändes.

3. Eftersom jag precis köpt bilen så vet jag inte vilken olja som är i sedan tidigare, gör det något om jag haft i en annan olja än vad som var i sedan tidigare? Det blev även lite för mycket olja i den, bara precis strax över max-markeringen. Måste jag tappa ut olja eller går det bra ändå?

4. Enligt serviceboken så gjordes det senaste oljebytet i februari, så jag antar att det var en bra oljenivå då. Hur kan 3 liter olja ha försvunnit på ett halvår lite drygt? Det droppar inte någon olja från bilen så det känns inte som att den läcker. Är det verkligen normalt att den dricker så mycket olja?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M54-motorn som sitter i din bil, drar inte sällan en del olja - BMW anger att 1liter/100mil är "acceptabelt"...så ta för vana att kolla oljenivån regelbundet!

Det går i totalt ca 6,5liter olja i motorn.

Hur långt har bilen rullat sedan service?

Jag skulle inte oroa mig för att oljenivån hamnade precis ovanför max-nivån.

Vilken olja slog du i?

Normalt går alla motoroljor att blanda utan större katastrof, men det är alltid bra om man använder så lik olja som möjligt och allra bäst att använda exakt samma oljetyp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
12
minimunk
320i -04
Tack för ett mycket bra svar Johan.

"Hur långt har bilen rullat sedan service?"
Gissningsvis 500 mil eller något sånt. Jag ägde inte bilen då och har inte serviceboken här på jobbet, men det är en gissning.

"BMW anger att 1liter/100mil är acceptabelt"
Låter helt sjuk mycket. Saaben drog ingen olja alls, nästan ordagrant. När jag gjorde oljebyte på den efter 1000 mil/ett år så kändes det som att det kom ut lika mycket som jag hade tappat i.

"så ta för vana att kolla oljenivån regelbundet!"
Räcker det inte med att vara uppmärksam på när lampan tänds?

"Vilken olja slog du i?"
Q8 Formula V Long Life 5W-30.

"Jag skulle inte oroa mig för att oljenivån hamnade precis ovanför max-nivån."
När jag kom hem med bilen, ca 2 mil efter att jag tappat i lite för mycket olja, så var det lite olja som verkar ha kommit ut runt hålet där oljan tappades ner i uppepå motorn. Är det ett tecken på något dåligt?

Återigen jättetack för svaren. Jag älskar verkligen min "nya" bmw men är helt tappad när det gäller motorer så därför är jag kanske lite övernojig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag håller med om att 1l/100mil är väldigt mycket, men BMW anser en sådan förbrukning vara OK innan man börjar göra renoveringar av motorn...

Vet att en del fått ner förbrukningen markant genom den sk. "WD-40-metoden" när förbrukningen berott på att kolvringarna har koksat fast.
WD-40-metoden går ut på att man skruvar ur alla stift och häller ner någon dl. WD-40-olja eller liknande penetrerande smutslösande olja i varje cylinder och låter bilen stå över natten, om någon cylinder har läckt igenom olja så att volymen har minskat, fyller man på igen till ungefär samma volym. När alla cylindrarna har stabiliserat sig avseende att inte läcka igenom någon olja över natten, suger man ur så mycket olja det går ur cylindrarna och sedan låter man motorn gå runt några sekunder med startmotorn utan stift för att trycka ut så mycket kvarvarande WD-40-olja som möjligt ur cylindrarna. Därefter skruvar man i stiften igen (byt om de ser dåliga ut eller om det börjar närma sig bytesintervallet 10 000 mil).
OBS! Nu skall man byta motoroljan och motoroljefiltret eftersom den är förorenad med WD-40!
Därefter startar man motorn som vanligt och kör försiktigt en runda - räkna med att det ryker en hel del "vit rök" i början när WD-40-oljan förbränns! Så lägg provrundan på glest trafikerad väg...

Oljan du slog i är av god kvalitet så den skall inte orsaka några problem.

Personligen skulle jag dock föredra en något tjockare syntetolja vid nästa oljebyte mht att du har haft problem med förbrukningen - en bra 5W40-olja eller 0W40 är lämpligt. Om problemen kvarstår efter det och efter WD-40-behandling, skulle jag gå på Castrol TWS 10W60, då brukar oljeförbrukningen minska, men det är inte en optimal vinterolja.

Det brukar kladda lite runt oljepåfyllningslocket om packningen i locket har lite olja på sig - då kommer lite av den oljan utanför när man stänger locket. Om det "läcker" olja vid locket, är det lämpligt att byta det eller åtminstone gummipackningen - ingendera är så dyra hos BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Minimunk:
1L/100mil är ingen gräns endast BMW använder utan en gräns i princip alla tillverkare uppger, även SAAB. Och en del uppger att M54 skall ta en del olja, jag har haft två stycken E46 med M54 där den ena rullade 40.000mil och den andre 20.000mil och ingen av dessa tog någon olja mellan servicetillfällena. Ok i praktiken tog dem kanske lite, men inte tillräckligt mycket för att det skulle märkas åtminstone.

Det kan vara bra att veta att det är 1L olja mellan max och min-nivån på oljestickan i din motor, fick du i 3L olja i din bil borde alltså oljenivån varit hela 2L under miniminivån på din bil och det är inte så bra.

Det som gör mig mest förbryllad är den gula oljelampan som alltså markerar låg oljenivå, jag minns inte riktigt från ovanstående E46 men jag har för mig att denna lampa skall tändas innan nivån nått min på oljestickan.

Det är ett vanligt fel att en oljenivågivare (Det finns flera på M54) ger upp men detta brukar märkas av att den gula oljelampan alltid tänds några sekunder efter start och förblir tänd i 15-20 sekunder. Det är ingenting du märkt av? Är den givaren sönder är den inte dyr att byta, problemet är att den sitter under oljenivån och byts alltså enklast när oljan är urtappad (Lämpligast vid service).

Jag hade dock försökt kolla upp detta om jag var dig, först och främst kan du köra med 2L under min-nivån utan att någon lampa tänds känns det inte som om allt står rätt till tyvärr. :)

//Bjersér
mi
12
minimunk
320i -04
Tack Johan och Bjerser för era svar.

"Det är ett vanligt fel att en oljenivågivare (Det finns flera på M54) ger upp men detta brukar märkas av att den gula oljelampan alltid tänds några sekunder efter start och förblir tänd i 15-20 sekunder. Det är ingenting du märkt av?"

Jag har också läst mig till det när jag googlade innan jag skrev här. Men den har bara tänts när jag stängt av bilen. Aldrig när jag startat den. Kan det skilja sig mellan årsmodellerna?

"Jag hade dock försökt kolla upp detta om jag var dig, först och främst kan du köra med 2L under min-nivån utan att någon lampa tänds känns det inte som om allt står rätt till tyvärr."

Tycker också att den borde tändas när den når minimumnivån. Men antar att om den givaren är trasig så blir det väl fel? Rådet jag har fått nu från annat håll är att hålla koll på oljenivån helt enkelt. Och eventuellt vid oljebytet i vår även byta oljenivågivaren.

Men att den gula lampan/oljenivågivaren inte fungerar som den ska är väl i sig inte livshotande för bilen. Skulle oljenivån bli så låg att motorn riskerar att skära så är det väl en röd oljelampa som tänds och då är det fara? Antar att den gula är med som en förvarning så man aldrig ska komma ner till den nivån att det blir skadligt där den röda lampan tänds?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den röda lampan tänds då oljetrycket är för lågt eller obefintligt. Då måste man stänga av motorn omedelbart för att undvika motorskador. Lågt oljetryck kan ju bero på mycket, varav en av orsakerna är att det är så låg oljenivå att oljepickupen inte ens når ner till oljan och lampan tänds. Röd lampa är alltså ingen nivåindikation utan uteblivet/lågt oljetryck.

Måste vara en god affär för märkesverkstäder att rekommendera att köra vidare och efterfylla med olja även vid 1 lit/100mil. Med prislappar på kanske 230:-/lit på märkesverkstad innebär maxförbrukningen uppemot 6000:- extra olja mellan servicarna ;)
mi
12
minimunk
320i -04
239 kr/l kostade oljan, för att vara exakt. =)

Jag tolkar era svar som att jag kan köra vidare bilen utan att göra något speciellt, men att jag kanske ska kolla oljenivån manuellt typ vid tankning. Och om varningslampan inte lyser i framtiden när nivån blir låg så kanske nivågivaren bör bytas ut vid nästa oljebyte.

Men som sagt det är konstigt att den tändes när jag stängde av bilen under en period, och att den tändes som den ska först när nivån är 2 liter under minimum.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gul lampa vid stopp betyder "oljenivå nära min lfyll på", gul lampa under färd betyder "nivå för låg - fyll på omedelbart".
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja precis? Har du provat att öppna instruktionsboken när du får varningssignaler från bilen?
Första steget för att visa låg nivå är just att den tänder gula lampan när du stannar bilen. Sen senare tänder den gul lampa under färd för att till slut visa röd lampa.
Ja M54 drar ofta mkt olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.