AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.275

Knarrande armstöd

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag har dom senaste veckorna lagt märket till att något knarrar väldigt mycket i bilen och tror mig har isolerat det främst till armstödet i mitten. Bilen i fråga är en 135ia Coupe -08.
Det märkliga är att det börjat knarra nu och det gör det inte bara när det är kallt utan även när bilen är uppvärmd i kupen. Det har inte knarrat alls så här mycket under sommaren.

Tips på hur man kan bli av med knarrandet? Jag ser ju inte direkt gångjärn i armstödet som jag kan smörja. Och det är inte lite det knarrar heller. Om jag går till BMW och klagar så skrattar dom väl bara åt mig med deras servicenivå.

Knarrandet är alltså inte heller bara när jag rör armstödet utan det knarrar hela tiden, speciellt när man kör på lite ojämt underlag eller svänger osv.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Samma här började knarra till och från för någon månad sen. Vad tror du om silicone spray?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Prova du och återkom :)
Nej men ärligt jag vågar inte testa något som kan missfärga plasten :/
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag hade lite knarr i vår bil som jag upplevde komma från mittarmstödet, och jag greja och hade mig med det, blev inte klok på vad anledningen var. Men sen visade det sig att det kom från bältesclipsen eller vad det nu heter på förarsidan...

Mvh Martin
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ah intressant. Var på bältet så att säga? Där man säkrar fast dom/klickar i dom? Vad gjorde du åt problemet?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ja, precis, där man klickar i.

Jag använde nån smörjspray av något slag och gick loss med... kommer inte ihåg vilken, men efteråt vart det tyst.

Mvh Martin
Knarret i armstödet är ett känd fel. Jag sprutade WD40 på/under/emellan gånggärnen medans jag "motionerade" armstödet upp och ned. Sen torkade jag upp allt smörjmedel som var synlig några gånger. Luktade lite WD40 första veckan, men armstödet har varit tyst i snart tre år nu... inga missfärgningar.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
okej, jag får se om jag vågar ge mig på det där Onehp :)
Vad har du för färg på armstödet? Jag har ljust/beige. Jag tänkte om WD40 kanske missfärgar någon annan färg mer.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hårdplast blir nog inte missfägat. Däremot tyg, läder, mocka. Som kan suga in i materialet. Jag skall bara smörja själva gångjärnet. Och det är ju i hårdplast.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Problemet är ju att man ser ju inte själva gångjärnen då dom ligger innanför plasten, så man får ju spruta in lite på måfå och hoppas att det blir bra och inte rinner ut nedanför ner på mattan eller annat *huga*.
Bara man blir av med knarrandet, för det är hemskt irriterande och "icke-premium" så det skriker lång väg.
Har använd WD40 till all möjlig hårdplast, aldrig missfärgningar. Vill du vara säker, testa på en osynlig plats med en liten skvatt. Allt runtomkring kan du ju maskera och ha på tjocka tidningar mm. :)
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Håller verkligen med att det inte känns premium. Men det är säkert lätt fixat med lite smörja på rätta stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.