AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.558

Vevhusventilation igensatt 318 E46

Vevhusventilationen på bilen min frös sönder för två vintrar sedan och byttes ut.. Nu tycker jag bilen börjar bete sig lite lika igen, öppnar man oljelocket med motorn på sprutar det ut olja (inget vakum som jag tänker mig att det borde vara) och motor suckar till ordentligt när jag tar ut oljestickan eller öppnar oljelocket...

Misstänker att en rengöring av oljefällan (vevhusventilationen / pcv ventilen) borde hjälpa men vet inte rikitgt. Någon som gjort ren den eller haft samma problem och löst det utan att köpa nya delar..

Verkstaden bytte inte oljestickan/röret sist (vilket dom sa att dom skulle göra) och det är bra rostigt/igensatt så man kanske skulle försöka göra rent det också men det lär ju inte påverka ventilationsförmågan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I vilket fall är det i nedersta delen av oljestickans rör som vevhusventilationens oljeavskiljning mynnar ut i och som sedan leder ner oljan i tråget...

Med andra ord - om du har rost i oljestickans rör (vilket i sig låter allvarligt!) är risken stor att rosten blockerar oljeavskiljarens flöde ner i motorn...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
OCh då om oljefällan blir ful funkar inte vevhusventilationen gissar jag.. jaja dlir väll till att riva ut det man kan å se vad man kommer åt (är ju för jävligt trångt där neröver)

Någon som har sprängskisser att bjuda på?
Hittade inte hur man redigerade tidigare inlägg (stavfel och mer info). Men hittade i vart fall bilder utifall någon har samma problem så finns det här..

Länk

[img]Länk

Länk

[img]Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.