|
|
|
|---|---|
|
Marknaden styr priset, det märker man nu då diseln blir dyrare o dyrare. Ju fler som skaffar disel(vilket man ser) ju högre stiger diselpriset. Vore det då inte kanske intressant att skaffa en benssinsnål bensinare? Bmw gör jag väldigt snåla motorer, även snåla dislar. Så går det jämt ut i slutändan eller är det billigare att köra disel i dagsläget? Jag tror diseln kommer öka kraftigt, eftersom oljebolagen vet att folk kan betala mer för diseln "Kunde Pelle betala 1500kr/månad för bensin till oss igår så kan Pelle också betala 1500kr/månad för diseln idag" Disel + drar mindre bränsle -lite dyrare per liter -dyrare bilar (!) -dyrare vägskatt Bensin +Billigare bilar +Billligare soppa +Billigare vägskatt -Drar lite mer per mil. Kommentarer tack, o rätta mig om jag fått någon om bakfoten :) | |
|
Gör som jag: Titta på V8 och V12. Mycket bil för pengarna! ;) |
|
|
Dyrare service på diesel oxå. Du behöver fortfarande köra relativt långt per år för att väga upp den ökade merkostnaden för att ha en dieselbil. // Erik |
|
|
Många bensinare har dessutom gått ner så mycket i förbrukning att motsvarande stark dieselbil drar nästan lika mycket soppa ändå. // Erik |
|
| På vilket sätt är en diesel dyrare att serva? Du slipper ju lägga ner pengar på tändstift så vad är det som gör det dyrare? Det enda jag kan tänka mig är partikelfilter men det kan inte vara många kronor per mil med tanke på de intervall som gäller. | |
|
Tändstift håller väl gott och väl 10K mil. Vid vilket miltal skall partikelfiltret bytas? Vad kostar respektive byte? mvh/ Anders |
|
|
Kan faktiskt inte svara på vad som är dyrare. Det var vad Lecab i Karlstad upplyste min mor om när hon var och fick en offert på en ny bil. "... dessutom är det dyrare service på en diesel" Generellt sett är det väl kraftigare grejer till en diesel. Kanske inte grejer som ingår i service men bromsar, koppling, framvagns detaljer mm.mm. Kanske skiljer det om det är kamrem eller kjedja, vad vet jag? :) // Erik |
|
|
Typ en krona per mil för ett partikelfilter är vad jag har hört. Vet inte vad det är för intervaller som gäller dock. Beror väl på körsätt? // Erik |
|
|
Kostnader byte partikelfilter: Länk mvh/ Anders |
|
|
Kör idag en 335da med v-tech steg1 340hk och 700nm Det jag är mest nöjd med kontra M5 E39 är förbrukningen vid aktiv körning. Jag kan helt klart tycka att det är bra att en M5a drar 1/L per mil landsväg. Något som jag tycker är helt klart värt pengarna! Det är dock enligt mig när man börjar åka fort det märks skillnad! M5an drog lätt över 2 - 2,5l/mil vid aktiv körning medans 335an i princip aldrig går över litern! Då har vi faktiskt en likvärdig prestanda (dock med stooor fördel till M5ans ljud) |
|
|
Gör en enkel kalkyl på så många mil du kör per år med skatt, drivmedel/förbrukning, försäkring service mm. För mig som kör ca 3000 mil per år skiljer det många tusenlappar för snålaste dieseln till en bensinare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.