AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.660

"fläktrems-gnissel/ljud" ...men inte fläktremmen, vad?! (Volvo 940 -96)

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,
Jag har fått ett konstant högt fläktremsljud, det klassiska "volvo-fläktremsljudet" - men lite högre och mer som "mekaniskt gnissel". Om man kan föreställa sig en mekanisk motor med många små delar som går på högvarv utan olja, så låter det!! Man vill hålla olja över motorn för att få slut på lidandet :roll:

Ljudet tar inte slut efter en stund utan konstant. Min far har en pensionerad Audi/Wolksvagen-bilmekaniker till granne, dock vet jag inte om han har så bra koll på volvo, men han konstaterade att fläktremmen sitter mkt bra(hårt spänd, byttes för max 2 år sedan) och han liksom oss tycker att ljudet inte kommer från själva fläktremmen, låter mer som från någon annan del i motorn. Ljudet är så pass högt att det är svårt att lokalisera om vart kring motorn det kommer ifrån. Han gissade på kanske generatorn men det vet i katten. Någon som vet vad det kan vara? Låter på tomgång och lika mkt när man kör.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Du kan ta av fläktremmen och lyssna om samma ljud uppstår då. Om inte, så har det nog med någon av axlarna som remmen driver att göra. Om (o)ljudet fortsätter så har du eliminerat allt som har med fläktremmen att göra. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
det är inte lagret till tex spännhjulet till fläktremmen som är dåligt?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Du kan använda siliconspray, ha motorn igång och spraya på vid några väl valda ställen. Brukar hjälpa bra.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det kan vara ac-pumpen som börjar ge upp. Jag hade ett liknande oljud på min, jag skar av drivremmen till acn å ljudet försvann.

Spännhjul finns bara till kamremmen på dessa bilar ;) de härstammar ju från 740 som hade premiär 1984 så man får inte begära för mycket :D

// Erik
He he jasså där ser man :)
Hade samma problem med min hypermoderna Volvo 850 10v, och då var det spännaren som var kass, men då vet jag att jag inte ska leta efter det om jag köper äldre Volvo;)
Onödigt vetande i sammanhanget men eftersom tidigare inlägg var inne på åldern på motorkonstruktionen så tänkte jag upplysa ytterligare: Motorerna härstammar från Volvo 240 1975 (som fanns med B21 som har samma grundkonstruktion som en B230 som sitter i 940). Visserligen har B230 en del gemensamt även med B18 som kom redan i början på 60-talet!
Vad har B230 gemensamt med B18?
Na
440
Nattugglan
MT-ADAM

"det är inte lagret till tex spännhjulet till fläktremmen som är dåligt?"

..jag tror du är inne på helt klart rätt spår!! Det låter som ett lager som gjort sitt, något går utan smörjmedel/friktion.

Heinz_Keller

"Det kan vara ac-pumpen som börjar ge upp. Jag hade ett liknande oljud på min, jag skar av drivremmen till acn å ljudet försvann."

...Jag vet inte hur en ac eller vattenpump eller annan typ av pump låter när den fått hicka, men som amatör tycker jag inte ljudet låter som en pump(?) Hur fungerar en pump på en bilmotor? En snurrande "stål-propeller" i ett "propellerhus" ? ..ifall så jo varför inte.
S.
32
S.D.BMW
523i-06 E60
" Han gissade på kanske generatorn men det vet i katten ".

Den pensionerade bilmekaniker kanske har rätt. Förra året hade jag exakt samma problem på min vinter bil Volvo 740 GLE B230 88B. Det var nästan omöjligt att lokalisera felet. Det låt som du nämner typ "mekaniskt gnissel" hela tiden, konstant. DET VAR GENERATOR. Bort med remmen och snurra generatorn med handen så får du svaret. Så fixade jag problemet på min bil. Prova också på din och lyssna gärna på goda råd från pensionerade bilmekaniker. :-)

Lycka till !!!
S.D.BMW
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova först att ta av samtliga remmar och känn på lagringar. Starta en kortare stund utan rem. Därefter kanske det är läge att känna på kamremmens spännrulle. Skulle ju även kunna vara turbon om ljudet inte slaviskt följer motorvarvtalet.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Nattugglan

Det kan vara den delen som frirullar när inte acn går som skapar oljudet. Inte själva acn i sig. Det sitter jju lager i den den med.

// Erik
Tex kan tråget flyttas från B18 till B230, tror även oljepumpen/pickup går att flytta för rakställning av B230. Svänghjulet passar också, dock endast B20 -75 som har 8 bultat passar bolt on på B230 veven. Även svepet till lådan passar om man vill köra tex med rak motor och nyare original Volvo M46 el M47 låda tex.
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
På min andrabil Volvo 740 tic-90 har jag ett liknande ljud.
På min kommer ljudet från generatorn.
Det är väl snart dags för ett generatorbyte. Den har passerat 39000 mil nu.
Mvh Martin
Na
440
Nattugglan
Fint med många bra svar! Skall testa att lossa på remmen till generatorn till att börja med, sedan går jag vidare. Dock vet jag inte hur man lossar fläktremmarna/sätter på dem. Sitter de inte som berget? Sedan måste de ju sitta perfekt rakt så de inte hoppar av under färd vilken kan va förädande väl?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fick rycka ut en gång när remmen på min fars 940 gått av. Den hade dessutom piskat till AC-remmen som satt utanför så att den vridit sig. Minns att jag fick höja bilen och lossa på plastskjölden under motorn för att komma åt spännskruven du måste skruva på för att släppa spänningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.