AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.714

Trasigt inner-dörrhandtag e39

Er
5
Ersguterjunge
E39 523iA -98
Hallå!

Har en 523iA -98 som ett dörrhandtag på insidan har gått sönder på, höger bak. Var en kollega som drog i lite för hårt när bilen var låst, och så sprack dörrhandtaget. Jag är inte speciellt händig när det gäller meck med bilar, men jag har väl inte tummen mitt i handen heller. Undrar kort och gott, var kan man få tag på ett dörrhandtag att byta ut till, och är det något jag kan göra själv? Om nej, vad tror ni att det skulle kosta att byta ut på en BMW verkstad?

Tack på förhand, Micke
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Det klarar du själv. Köp på en skrot för ca 100:- det sitter bara med en skruv och sen ihakat i dörrsidan.
Er
5
Ersguterjunge
E39 523iA -98
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut i min bil, men vill minnas att själva handtaget satt fast i en avlång cylinderformad stång, och det är alltså i själv fästningen i stången som handtaget gått av från. Det är hela handtaget som lossnat.

Tack, Micke
42
92
426Power
540iA Touring -99
Det fixar du själv på några minuter. Bytte mitt förarsidan förra veckan och tog ca 3 minuter. Det som kan vara lite pilligt är att få i stången i handtaget men det löser en normalhändig enkelt. Satsa på att köpa ett original handtag från BMW eller skrot istället för ett pirat då kvalitén inte är den bästa enligt mitt tycke. För bytet åtgår en stjärnmejsel och en tång underlättar men ej nödvändigt.
Lycka till.

//Thomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har också bytt förardörrens inre handtag för något år sedan...
Mitt var gjort i metall där splinesen var såpass slitna att öppningen inte fungerade till slut.

Köpte ett nytt hos BMW (kommer inte ihåg kostnaden, men inte speciellt dyrt), det var däremot i plast !?, så man får väl hoppas att den håller några år iaf..

Jag höll dock på mer än 3 minuter ;)

Mvh Janne.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Länk där kanske du hittar något!
Er
5
Ersguterjunge
E39 523iA -98
Tack ska ni ha för hjälpen, väldigt uppskattat! Länken du skickade ser intressant ut. Med lite pill och tålamod ska jag nog klara av att byta ut det.

Tack, Micke
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, jag bytte mitt handtag på förardörren för ett par månader sedan. På BMW kostade handtaget 400:- så det är ju inte direkt några miljoner.
Sedan håller jag med om att det kan vara lite pilligt men eftersom man inte behöver ta bort dörrsidan så är det ok. Och det gick faktiskt över förväntan. 3-5 minuter...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Er
5
Ersguterjunge
E39 523iA -98
Tjena igen.

Har varit mycket upptagen med jobbet, så har inte riktigt hunnit kolla efter ett handtag till bilen. Kollade på länken till Schmiedmann, men dom verkar bara ha handtag till framdörrarna?! Någon som vet någon annan firma som säljer?

Tack på förhand/ Micke
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Det är "samma" handtag fram som bak. Skiljer bara höger/vänster.

Orginalnr:
Vänster: 51218226049
Höger: 51218226050

Mvh Stefan
Er
5
Ersguterjunge
E39 523iA -98
Okej, tack för snabbt svar.

Då skall jag lägga en beställning!

Tack, Micke
HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Hej,fick dessa länkar här på forumet när jag bytte på förardörren :-)

Länk

Länk
Länk där finns lite smått å gott till olika bilmodeller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.