AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.669

Camber i "ändläge" - förslag på lösning

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Skulle ställa framvagn idag men då såg vi att justermånen för camber var redan i sitt ändläge.
Förslag på hur man kan fixa till det? Däck-killen sade att man kan alltid fräsa upp spåret mera men det tycker jag känns dumt eller?

Oavsett vilket kanske jag borde börja med att byta länkarmsbussningar och länkarm då jag upplever de lite som att de är glappa. Kan det påverka cambern?

Eller är den enda lösningen att köpa coilover eller justerbara topplagringar.

Frågan är ju också varför de är i ändläge? Kan någon ägare innan ha sladdat in i en refug eller dyl?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Korrekta justeringsvärden och/eller sänkt bil?

Jag råkade ut för samma sak med bakvagnen på min bil. Det visade sig att firman som gjorde inställningen hade fel ballast i bilen. Med rätt ballast var det inga problem att justera in rätt värden.

mvh/ Anders
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
alt 1
lägg brickor mellan fjäderben och hjulnav i nederkant. Har för mig att 2mm bricka ger 1 grad camber och 4 mm 2 grader. Styrpinnen är 6 mm. Standardlösning i BMW cup.
2 grader camber och 0 i toe ger ok däckslitageslitage för gatbi.

alt 2 om du har M3 3.2
Topplagringen på dessa är excentriskt. Byt så att vänster är på höger sida och tvärt om.
Detta ger både lite extra camber och caster vilket aldrig är fel.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
reddanger - Tack!

Om man skaffar coilover med justerbar topplagring skulle det hjälpa? Eller hamnar man i samma ändläge då?

Han som justerade (eller försökte) sade att man även kan fila upp befintliga spår. Är det också ett alt.? För mig tar det emot att hålla på och karva i karossdelar.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Reddangers förslag med brickor tycker jag låter utmärkt för att flytta justerområdet för cambern.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Oki.

Då jag är newbe så undrar jag var skall brickorna in:

Länk

eller är det fel bild?

re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Brickor funkar på e36 insåg inte att du har e46 där infästningen är runt fjäderbenet.
Om e46 har excentrisk toplagring som m3 3.2 vet jag inte .
Coilover eller inte spelar ingen roll det är justerbara camberplattor du behöver.
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Och att börja fila upp hålen skulle jag bara göra på en gammal sur Volvo :-)
Vem köper en bil där hålen är uppfilade? Vad annat kan man då misstänka om hur servicen skötts!?
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Du nämnde Coilover .
Min fråga är varför då?
Är Orginal grejorna trasiga? Eller har du som förare utvecklats förbi bilens nuvarande kapacitet?
Om inte lägg pengarna på banträffar.
Att idiotförklara BMW R&d efter år av utprovnung och tro att ABC, 123, xyz osv är bättre finner jag smått ironiskt :-)
Min lista är:
1 tid på bana
2 r däck
3 Mer camber på något sätt
4 Krängningshämmare
5 skaffa en racebil med bur

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
reddanger

Som sagt - jag är en newbee och är bara intresserad av att lösa min camber (så den blir rätt för mitt vardagsbruk så jag inte sliter ned däck i onödan) och när jag har slösurfat lite så har bl.a coilover kommit upp. Det är inget jag "suktar" efter då jag liksom du litar på att BMWs tekniker har koll på läget. Vilket jag har märkt och märker när jag kör bilen. Det som slår mig mest är hur "reaktiv" den är på rattrörelser och vilken kontakt man har med vägen, i jmf med andra bilar jag har/haft.
Har jag kört M3an en vecka och sedan sätter mig i X5an så känns det som om man körde en elefant på ruillskridskor med svampar till bromsar :)

To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Jag löste mitt problem med ställbara topplagringar men satte hö på vänster sida osv för att kunna justera cambern åt rätt håll, i mitt fall mindre tror jag det var för att jag kör med coilovers och den slet däck som tusan innan. Har E36 dock. Prata med Samuel på millway om du bestämmer fog för toplagringar.

Sen är det bara 90 el 100 på 108 mellan Kävlinge och Lund... :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
:)

Aha! Det stämmer att jag körde om ngn för ngn vecka sedan ;)

Jobbar du på Tetra?

To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Jag jobbar inte på Tetra men en kompis skickade en bild härom veckan på en lika dan som min som stod på Tetra parkeringen.

Har du bestämt dig för lösning till cambern?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.