AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
26.375

Är marknaden för E39 helt död / 530-Touring M-Sport

Sida 5 av 5
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Med de förhållanden du räknar upp, och ofta hem på lunchen osv låter det inte så orimligt, har du dessutom mätt 0,75 på "äkta landsväg" låter det normalt/bra.
Du kan säkert få ner förbrukningen en aning genom att inte ha full klimatautomatik och 22C på kortkörningarna. Motorn blir varm otroligt snabbt om man stänger av värmen och termostaten är fullt frisk, då cirkulerar inte ens kylvätskan i värmepaketet.

Jag har märkt att den specifika förbrukningen inte är minimal förrän full temperatur uppnås, det är ju nån lågfriktionsbeläggning på M54. Och därför också eltermostat så att kylvätsketemp kan sänkas från "ekonomiläge 96C" till "prestandaläge skit i förbrulningen ca 80C" när man gasar ordentligt.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vi hade en 525 touring 2002 (manuell) som såldes förra veckan. Den drog aldrig över 0,95 och sällan under 0,9. Sålde den för övrigt efter endast några timmar på Blocket så visst går det att sälja E39!
Den var iofs i klart bättre skick än genomsnittet men den avgörande faktorn var helt klart att priset var rimligt. Tiden när man fick upp mot 100 000:- för en E39 är förbi!
Micke; Det låter märkligt och inget som det pratas om att en 525iAT E39 drar mer än en 530iAT E34. 0,5liter och 2cyl mindre samt en äldre motor/bil då får man verkligen lov att undra?!

Kahn-d; 540i/6 E34 drar under litern om man håller sig under 120km/h även min 540iA klarade sig under litern i de farterna även om den var något törstigare visst ingen automat men 1,5liter och 2cyl mer. En bekants Corvette Cab-01 6vxl drog 0,72l/mil Sthlm-Avesta något som även 540in klarar om man håller sig 70-90 och inte kör om någon. Jag förstår att folk är rädda för stora motorer om man har samma bild du hade.

Det högsta jag kommit upp i är strax under 2liter med körning på Nürburgring och t.o.r Koblenz. Enbart Nürburgring var över 2liter/mil. För att komma upp över 1,5 krävs kortkörning i stan. Det borde i rimlighetens namn vara lägre för en 6cyl E39 (även med automat) än en V8 E34 men Micke Olsson visar att det är motsatsen. Helt otroligt.

En snikutrustad 530iA Limo bör komma under 1700kgs gränsen och ha ännu lägre skatt. Kikade på en välutrustad men ändå inte riktigt lika som pappas, den vägde 1710kg. En manuell 525iT med lite prylar (ingen lucka, krok, elstolar, parkeringsvärmare etc.) bör kunna hamna under 1700kg den med.

Mvh Stephan
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Bär jag skrev under litern syfta jag på min normala blandade körning förvisso... Skillnad så klart på ren landsvägskörning även om jag fortfarande är förvånad över hur pass mkt under litern det går att komma. Men samtidigt är det rätt tråkigt att alltid gå in för att köra så ruskigt snålt alltså... Och hade jag bara gått efter förbrukning hade jag köpt en mindre/lättare bil med mindre motor.

Oavsett så är jag än mer imponerad att en V8 går att köra på en sådan ringa förbrukning!

Mvh Martin
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
AC/ACC har inte med bränsleförbrukningen att göra.
Det är bara en gammal myt. Som jag iaf är trött på och höra.
Möjligtvis att det var så på dom allra första bilarna som hade AC i början på 90: talet. Men det har utvecklats en hel del sedan dess.
Men men.... för en del tar det tid...

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har sedan Maj -11 och 1500 mil med e39 525iAT en snittförbrukning på 1.1 liter blandat. Tyckte min tidigare 523iAT -99 var klart mycket snålare att köra (och trevligare att betala skatten på...) Dessutom drog den ingen olja som M54an gör.
ma
7.450
marin849
Som vanligt beror det HELT på driftsituation på vilken förbrukning man får, givetvis så även med AC!
För det är ju inte så att det sedan 90-talet kan trollas fram energi ur ingenting så att AC-kompresson drivs av ingenting?

Och att det i AC- och motorstyrning hela tiden beräknas momentbehov till AC-kompressorn för att undvika motorvarvtalsvariation t.ex. på tomgång, att AC-kompressorn kopplas bort vid acceleration mm är ju enbart för skojs skull.
Att BMW med deras Ecomode pro i de absolut senaste modellerna har speciella styrprogram för ACn som minimerar effektbehovet=förbrukningen är ju också bara för skojs skull, inte pga ACn faktiskt drar något, eller hur....

Så, nu var jag lika dryg som du. :)

Men visst, på landsväg en icke-stekhet sommardag är det väl tveksamt om det märks överhuvudtaget att ACn drar något, men det beror ju på att den knappt arbetar heller!!
I stadstrafik en stekhet sommardag drar den definitivt en icke-försumbar mängd soppa, åtminstone om den fungerar. I Sverige med "kallt" klimat blir ju snittökningen av förbrukningen liten/försumbar sett till helår, även om den t.ex. utan problem ökar med 60% om man åker i 20km/h på tvåan i stan.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Klart att AC'n påverkar förbrukningen. Det krävs ju effekt för att driva kompressorn.
Cr
1.095
Craile
Med så starka motorer vi pratar om eller dom nya effektiva motorena så gör det ingen skillnad om AC är på eller av.
En AC kompressor drar max 3 hk av motorn vilket inte påverkar förbrukningen på större eller nyare motorer. Om ens nån motor alls.
Och acceleration påverkar den då heller inte. möjligtvis en miljondels sec.

Så prova får ni se och mät med AC på eller av en sommardag på tex 25 grader.
Jag har provat många ggr. och det har slutat på samma förbrukning.
Men då har det bara vart större motorer eller nyare bilar.

ma
7.450
marin849
Du har helt riktigt konstaterat att under vissa förutsättningar är skillnaden liten/försumbar men du tänker helt fel.

Det handlar inte om motorstyrka eller storlek, det handlar om specifik verkningsgrad i olika driftspunkter. Ju effektivare motor desto större skillnad i förbrukning fås av förändrad belastning, just därför att motorn inte slösar bort en massa bränsle "på sig själv" när man inte tar ut så mycket kraft på vevaxeln (din 520d är ett bra exempel). Visst kan det vara noll skillnad i förbrukning med en stor V8 i stadstrafik men det beror inte på att motorn är stor och stark utan på att den specifika verkningsgraden sjunker drastiskt när belastningen närmar sig noll (verkningsgraden på tomgång är 0%) och att köra runt i stan är väldigt nära "noll" belastning på en stor motor.

Hela utmaningen med utveckling av moderna förbränningsmotorer har varit att öka verkningsgraden vid dellast, eftersom personbilar har överdimensionerade motorer körs de nästan alltid runt med bara marginella effektuttag.

AC-kompressorn på mina föräldrars förra bil tog 5kW=8hk vid full last en varm sommardag, t.ex. när man kyler ner bilen efter att den varit parkerad, och det kan ju ta ungefär lika lång tid som det tar att åka hem från ICA = väsentlig förbrukningsskillnad.

Om vi tar dina 3hk som exempel så är det klart att det påverkar förbrukningen. Inte i 230km/h när man ligger och plockar ut 200hk (1,5%), men när man ligger och puttrar i 50km/h och det krävs 5-8 hk för att driva bilen framåt ökar ACn effektuttagen med 30-60%. I 90km/h krävs grovt ca 20-30hk så det är fortfarande 10-15%. Men som tur är tar ju ACn INTE 3hk hela tiden just därför att den inte alls arbetar för fullt hela tiden... Därför är det ju också rätt döfött egentligen att tycka att ACn inte påverkar förbrukningen när den inte används, konstigt vore annars!

Lämna bilen parkerad i solen en 30-gradig sommardag med full sol på den svarta inredningen, åk 5km genom stan till ICA och köp glass och tillbaka med/utan AC på. Då gör det garanterat rejäl skillnad! Men det är ju ett extremfall åt andra hållet.

Sen har självklart AC-system i sig förbättrats med effektivare komponenter, steglösa kompressorer, intelligentare styrning av kompoenter och sättet att styra lufttemperaturen som gör att kompressorn inte behöver jobba så mycekt, automatisk återcirkulation i "snabbkylningsfasen" , och en massa annat.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det är ingen myt....det är ett konstaterande med 100% säkerhet att AC/ACC "kostar energi/drivmedel. Punkt slut :)

Frasse
ma
7.450
marin849
Fast om merkostanden är 0,1% så är konstaterandet inte så intressant. :)
Cr
1.095
Craile
Känns i såna fall som fruktansvärd snålhet och slå av AC:n för att få lägre förbrukning.
Har aldrig gjort det då det inte är normal körning.
Och det är ju inte intressant att mäta förbrukning då körningen inte är normal/realistisk.

Dom som räknar dom dropparna borde köra Skoda eller Kia ;)

Förstår annars vad du menar Marin.

ma
7.450
marin849
Jag slår av ACn enbart för att det är onödigt att låta systemet jobba/slitas när det inte tillför något. :)
Ser dock till att starta det nån gång i månaden i varmgarage för att smörja det (i stark kyla kopplas det inte in även om knappen är på, för att skydda systemet).
ma
7.450
marin849
Dessutom, när det är svinkallt ute och man har bilen i garage med flingan på så kopplas kompressorn in och bygger tryckt direkt vid varje start (det var ju varmt i garaget) sen när man kommer ut i vinterkylan dyker temperaturen och eventuellt tvingas kompressorn slå ifrån beroende på hur kallt det är. Onödigt slitage.
Cr
1.095
Craile
Ja så kan man ju också tänka.
Men är ju ungefär som att ha överdragsklädsel i bilen för att nästa ägare ska få fina säten. Lite bakåtvänt tänk tycker jag. Vart med om många sådanna. hehe.
Varför köpa goa säten när man ändå inte ska använda dom.
Är ju ungefär som att ha skyddsfilm på motorhuven för stenskott.
Skit fult. Men nästa ägare får en fin bil. Man e ju dum om man tänker så.

Har man en äldre bil förstår jag att det kan vara en vettig idé och slå av o på AC. men inte annars.
Man skulle inte göra det.

ma
7.450
marin849
Well, min bli är ju snart åtta år så har jag under 2 års ägande sparat den 1,3 års AC-användande när jag ändå inte behövde den kanske jag kan skjuta upp en kommande AC-reparation en aning. :)

Men jag är ju sån att jag också slår av ACn INNAN en kort stund innan jag skall parkera bilen så att evaporatorn går upp i temperatur så att man inte parkerar med den dränkt i fukt = risk för bakterietillväxt = dålig lukt och ev. sämre hälsa beroende på hur känslig man är.
Craile; Håller absolut inte med dig om vare sig överdragsklädsel, skyddsfilm eller att det skulle vara bakvänt, bilar ska tas hand om. Goa säten får man även med överdragsklädsel då sliper man förstörda säten efter ett halv år som taxifirmans 2012as V70 med något lösningsmedel som tagit bort färgen det hade man sluppit med överdrag, förra jobbets V70 sa försäljaren att den inte behövde överdrag trots arbetskläder efter 5000mil var det hål i klädseln då blev det överdrag.

Dock använder jag kliman även på Nürburgring och stänger inte av den någon gång, men så kör jag inte vinter då kanske jag skulle göra det.

Mvh Stephan
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Stephan735i>>Har du överdragsklädsel på soffan hemma med för att tal väl hand om den? Håller med Crail att det är lite bakvänt. Att lägga pengar på fint läder och sen inte få njuta av det varje gång man sätter sig i bilen.
Cr
1.095
Craile
Ja man har ju ingen glädje av fin klädsel om man ändå inte ska använda den.
Spara på klädseln för att nästa ägare ska få en fin klädsel glädjer ju inte mig.
Så skulle aldrig använda det!
Man väljer ju klädsel för att det ska vara snyggt o skönt. Och då vill man ju använda den. Helt sjukt ju o använda nåt överdrag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.