AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
26.378

Är marknaden för E39 helt död / 530-Touring M-Sport

Sida 2 av 5
Det är helt klart värre att få sålt en bil idag, än för ett halv år /år sedan.

Jag köpte min 528iM i våras/sommar för 50k, nu säljer jag den 200 mil senare, och får som bäst bud på runt 44-45. Och då har jag lämnat in den för inspektion 1 +olja och bromsvätske service, samt att den är nybesiktigad och har nya framdäck sen jag köpte den. Som tur är behöver jag inte acceptera skitbuden för jag är inte i behov av att sälja den såvida jag inte får rätt pris!

Men visst är det lite småjobbigt att inte få "rätt" pris, man vill ju ogärna släppa iväg sin pärla för ett skitpris...
Lasse Karlsson
Tror du måste sänka priset rejält! Är på jakt efter en 525 eller 530 Touring, typ 01 eller 02, så jag har rätt bra koll på utbudet i Uppsala/Stockholmsområdet, och här uppe är det flera flera firmor som har bilar med din årsmodell, men med betydligt mindre mil än din, som dom vill ha typ 15 papp mindre än du, men ändå inte får sålda!

Finns även flera privata bilar, som jag inte hunnit titta på, som ser jättefina ut för "småpengar" som också verkar jättesvårsålda!

Som sagt sänk priset till kanske runt 60 tusen, så kan du nog sälja, det är tyvärr helt köparens marknad, när det gäller sånna här bilar idag.

HA DET!

modolasse
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mats_epost:

Konkurrens vet jag inte om det är. Bilen du länkar till är ingen M-Sport och från
bara att ha sett bilderna så syns rost under ena bakljuset och fronten ser totalt
sönderblästrad ut, ser rätt sliten ut för det förhållandevis låga miltalet.

Ang mina reflektioner gällande 530 vs 540 så kan man väl säga som så att
530:in vinner väl på de flesta punkter.
Roligare styrning, bättre vägkänsla, betydligt bättre bränlseekonomi vid stadskörning osv.
Tittar man på fartresursna så är ju självklart 540 snabbare i alla lägen men själva noll till hundra biten hamnar inte 530:in långt bakom.

530:in är nog den ultimata E39:an när det gäller prestanda kontra ekonomi.
Den är väldigt rolig att köra och drar inte kopiösa mängder bensin även om man kör väldigt inspirerat till skillnad från 540:in där man får smyga sig fram för att virveln i tanken inte ska börja snurra :)

Lasse Kongo:

Jag har också sätt att många firmor dumpar priset men samtidigt har jag kollar på många bilar som ser jätte fina ut på bild men när man väl kommer dit så är det värsta liket.

Att jämföra priser på en M-sportbil och en vanlig är helt fel.
När jag köpte denna tänkte jag att det känns konstigt att betala "överpris" för en E39 M-Sport men när man väl satte sig ner och räknade på vad det skulle kosta att eftermontera innertak, m-sport front/bak alla lister, fjädring o allt vad det innebär så drar summan i väg något kopiöst och helt plötsligt så var inte valet så svårt längre.

Vill man ha en M-Sport så köper man en färdig!

Ja, visst finns det nackdelar med en 540 jämfört med 530. Jag har själv upplevt ungefär samma nackdelar som du själv påpekar. Man märker det lättare precis när man byter från 530 till 540. Nu kanske dock skillnaden i bränsleekonomi blir ännu större för dig eftersom du växlar från manuell till automat.

Tror att framdämparna tar slut lite fortare på 540 jämfört med 530 så ha koll på dessa. Upplevde en ganska stor förbättring på min när dessa byttes förra hösten.

Min eget antagande är att 540 drar ungefär mellan 10-20% mer än en 530 (uppåt 20% om man kör mycket stadstrafik).

Men jag gillar verkligen vridet och gången i V8an, summa summarum är jag nöjd även om det egentligen inte är någon "stadsbil".

540 är helt enkelt ett motorvägslok av rang, en oerhört bra bil och motor i motorvägstrafik.

Själv? Du uttrycker dig på ett sätt så att man kan tro att du egentligen föredrar 530 men ändå säljer du den nu? (Kanske också har att göra med att du ville ha automat samt ville prova 540?)
Lasse Karlsson
Discogeting!

I min värld är det svårt att få ett lik att se bra ut på bild, tror du överdriver lite lätt, eller också är du en sån där som man stött på, som likrankar en bil pga en repa eller kanske ett stenskott!

modolasse
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det är tyvärr det världsekonomiska läget som spökar. Det är helt stendött på allting som har med andrahandsmarknaden att göra. Har kikat på annat hus nu i cirka 1,5 månader, har således varit på många husvisningar och hade lätt kunnat pruta flera hundratusen på vissa objekt. Har då varit ensam intressent på ett flertal hus trots att huset varit fullt av spekulanter. Hade själv ute vårt hus som är i toppskick men fick bara skambud. Det var ett enkelt val att behålla huset istället. Det är definitivt köpläge nu om man har reda kontanter. I våras/somras hade inte Greklands-krisen blossat upp. Då gick det fortfarande att sälja utan större problem. I september började det gå utför...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Innebär detta att en begagnad Golf med samma mil och ålder nu kostar dubbelt så mycket som en E39a? Eller har de också dykt i pris? Har ju varit vansinnigt skev prisbild till E39ans nackdel. Tror folk att E39or är svindyra i drift och havererar varje månad? Eller är det som vanligt så att "Svensson" helt saknar insikt?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

En begagnad 5-serie har aldrig varit ett hett objekt trots att de är väldigt bra bilar över lag. Hur eftertraktade var E28:orna på slutet av 90-talet? Man fick nästan betala för att bli av med dem. E34:orna är det väl lite bättre med men ändå ointressanta. Nu hamnar E39:orna på samma bakgård, oförtjänt. En Volvo 940-serie värderas ju högre än E39:or av samma årsmodeller. Jämförde alldeles nyss 940/945 av årsmodellerna 97-98 med E39:or av samma årsmodeller och Volvo-bilarna har högre utpris än Bmw-bilarna. Har själv även en 945 fullturbo -98 men föredrar att köra min 318 då den är bra mycket skönare att köra. Vierd!!
marin849: Jag tror du vet svaret på detta själv. Men det beror ju på en mängd olika faktorer.

Några stycken teorier:
Ja, oftast har inte Svensson så väldigt mycket kunskaper om bilar och vilka som är mest köpvärda på beg marknaden. Många Svenssons tror nog att de kan köpa sig fria från problemen genom att välja dyrare bilar.

Större bensinmotorer är dock ganska kalla på marknaden just nu, generellt, till glädje för vissa köpare men jobbigt när man ska sälja.

Finns dock väldigt många E39 i Sverige varav många är importerade och vissa är skruvade, ofta ägda av yngre entusiaster på gott och ont. Sedan vet vi ju att rost ibland är ett problem, speciellt på året runt körda mindre väl skötta ex. Att köpa beg E39 är inte helt enkelt, finns en hel del fällor, även om det utan tvekan går att fynda. En oerhört prisvärd familjebil tycker jag det är och väljer man en av de större motorerna så har den bra fartresurser också.

E39 börjar väl se lite retro ut vilket uppskattas av vissa men inte av andra, själv föredrar jag att kalla den klassisk. ;-)

Det är miljötider samt dyrt med bränsle och det känns som att folk är beredda att öppna plånboken för att få miljövänliga och bränslesnåla bilar. Spelar ingen roll i sammanhanget att man kan fynda tex en begagnad E39 och att totalekonomin kanske skulle bli betydligt bättre trots ökat förbrukning.

Folk verkar prioritera förbrukningssiffror och miljövänlighet långt över inköpskostnaden.

Småbilar kanske sakta men säkert börjar bli mer populära i Sverige, speciellt i storstäderna.
ma
7.450
marin849
Klassikern är helt klart att köpa ny bil och betala 150000kr i mellan, med en körsträcka på 1000-1500mil/år, med enda motiveringen att "den nya drar ju 0,1l/mil mindre!!".
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Dessvärre är det inte många som vill betala en massa extra för extra fint skick....den bistra sanningen när det gäller bruksfordon.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag tror folk också vill "köpa sig fri" från problem genom att köpa en ny och mindre bil istället för en äldre begagnad. E39 är en rätt gammal bil nu och gamla bilar kräver underhåll. Jag räknade ihop vad vår 530 hade kostat i drift under första året, och slutsatsen är att vi hade kunnat köpa en betydligt nyare bil för i princip samma pengar. Jag stortrivs med bilen, men det får en att tänka till...

Olle D
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ajdå, ingen rolig läsning, eftersom jag planerar att sälja 540:n antingen nu eller efter vintern...

Får hoppas att det finns nån som vill ta över den ändå. Annars får det bli inbyte på firma. Eller behålla den...
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Peter_55. Det är ingen idé att sälja nu. Helt stendött med allting som det verkar. Kolla på Blocket så ser du nedåtpilar på det mesta just nu. Sälj till våren när Riksbanken sänkt räntan åtminstone en gång och Grekland/Italien-kriserna ebbat ut.

Har också planer på att sälja min 318 men där går jag nog bet. Ingen vill nog betala det jag kommer att begära (=normalt marknadspris) trots nybytt kamaxel för 30 mil sedan.
ma
7.450
marin849
Apropå trådskaparens fråga om miltalet:
Förutom det normala i form av att man måste byta stötdämpare och kanske fjädrar samt diverse bussningar och stag så finns ju risk för byte av fyra lambdasonder och två katalysatorer också. När milen blir lite högre köper jag hellre en bil som kanske gått ännu mera men som då fått en del dyra delar bytta (eller så är bilen ett vrak) istället för en som kanske snart behöver pysslas om.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag sålde min 525 Touring i sommras för 85" och det var en 04:a M-Sport med exakt samma färg som din med 15.000 mil på mätaren och i grymt skick.
Så för 65-70 tycker jag din borde bli såld.
Men jag hade Automat iofs...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Gällande för/nackdelar 530 vs 540... Var och tankade 540:in nyss.. 1.84 l/milen.. hrmm.. :/

Kan tillägga att det är samma toppnotering jag gjorde med min M5:a och då hade jag gasat betydligt mer än vad jag gjort med 540:in nu...

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
1.84? Det är ju två dl mer än vad jag nånsin kommit upp i med min, då hade jag i nästan hälften E85.

Och jag kör nästan enbart korta körningar till jobbet och affären.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Japp, och det är 6 dl mer än vad jag nånsin kommit upp i med 530:in... Skrämmande siffror vilket får mig att känna att jag lika väl kunde åkt M5..

Ska köra som folk en tank och se vad jag hamnar på.
Detta var med nästan enbart stadskörning samt en hel del önödigt gasande men känns ändå väldigt mycket.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kan tillägga att långkörnings-tanken innan denna tankningen hamnade på 0,95 l/milen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.