AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.829

Hur ofta byter ni torkarblad?

32ProPro-medlem
2.450
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Läste en hyfsat seriös test i dagens morgontidning (500 timmars klimattest både värme och kyla mm) om torkarblad där en av de billigare och en av de dyrare var bäst i test så pris och kvalitet gick inte alltid hand i hand här. Det fanns också dyra dåliga.
Hittar inte artikeltexten men resultattabellen tror jag är denna:
Länk

Det jag reagerade på var att de rekommenderade att byta två ggr per år, inför vinter och inför sommar, t ex i smaband med byte vinter- och sommar-däck.

Jag byter betydligt mer sällan - när jag tycker de börjar bli dåliga - nu rullar mina bilar inte så mycket: knappt 1500 mil för touringen och mindre 1000 mil per år för cabben men nog brukar de hålla flera år med OK torkning.
Särskilt på touringen som har de nyare jättetjocka gummina. Överväger dock att köpa nytt till bakrutan på touringen - där får ju torkaren ta hand om mycket smuts på rutan.

Hur ofta byter ni (tid eller mil)?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
När dom börjar bli slitna =)
typ 4000 mil
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mina orginal funkade perfekt utan att lämna rester i drygt sex år, så jag köpte orginal igen. De blev dock snabbt kassa när de började torka ojämt.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bytte nyligen på vår bil, då hade originalbladen suttit på sen bilen varit ny. Dvs ca 3 år och 4000 mil.

På vår förra var jag med om en lite lustig sak däremot. Bytte torkarbladen ett par, tre månader innan besiktningen. Lämnade in bilen på förbesiktning hos BMW. En av kommentarerna blev att torkarbladen behövde bytas. När jag påpekade att jag köpt deras originaltorkarblad bara ett par månader tidigare så blev svaret att det inte var några konstigheter och att man bör byta 3-4 ggr/år. Jo, säkert...

/Wiberg
Jag har aldrig bytt, om de är halvtaskiga brukar jag ta lite aceton i en trasa och dra över gummit, så blir det helt okej för det mesta. Tror min farsas V70 gått ca 4 år med samma torkarblad, och tycker inte de är besvärande dåliga
ma
7.450
marin849
Jag har länge letat efter rummet med vattenspridaren verkstäderna använder för att kontrollera torkarbladens torkeffekt (det regnar ju inte alltid ute) men jag har inte hittat det än.... För att kolla på gummit räcker ju inte.
ma
7.450
marin849
Wiberg: Det klockrena svaret hade ju varit "jaha, måste vara fabrikationsfel då, de är bara tre månader, ni kan väl sätta dit nya så visar jag upp kvittot (garanti) när jag hämtar bilen"
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag byter minst en gång om året på C5:an, kör ~2000 mil/år med den och använder enbart originaltorkarblad (minns inte vilket fabrikat dock).

Z3:an har samma torkarblad som när den var ny, den rullar ytterst sällan i regn så det spelar inte så stor roll på den.

/Masten
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Finns inga torkare i världen som klarar en svensk vinter.

Nu har jag alltid haft vinterbil men jag har alltid fått köpa nya till säsongen, prövat lite olika, nu senast Bosch.

Sen är det ju relativt vad folk tycker är dåliga, kan man leva med ränder och gnissel så går det säkert att köra längre.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
två gånger om året, en gång på hösten och en gång på våren brukar det bli. ibland får torkarna härda ut över vintern också
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

När de gamla är utslitna.

Mats
BMW CS #5847
Har inte bytt på nån av mina 3 st E90. Den första hade jag i 3 år.
Den nuvarande blir 3 år i mars. Min första där var det nog dax att byta lagom när jag bytte in den.
ma
7.450
marin849
Mina nya original som skulle hållla sju år likt föregångarna som var original på bilen börjar bli halvdåliga redan efter ett år. Kan det bero på att de varit plågade i en lackugn i 60C?
Haha jag gillar att Biltemas blev bäst i test. Då kan man fortsätta med dom med gott samvete :)

/Bellamy
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Nä, biltema köper jag inte torkarblad på igen. När det väl var dags att byta så köpte jag deras "one blade" eller vad det heter när det bara är en lång gummiskrapa och ingen metallarm.

Var enda gång som dom bytte riktning så hördes ett rejält högt "katjoff" ljud som fick mig att bita sönder ratten av irritation. Jag tänkte att detta måste ju vara ett kast exemplar och köpte lika dana en gång till en månad senare.. men närå.. katjoff.. kattjoff katjOFF KATJOFFF!!

Blev förbannad och köpte original på BMW = Knäpptyst! Bara ett vackert och avslappnande "swooossss" kunde höras när dom svepte förbi.

Men konstigt nog är den högra aningens för lång och slår i överkanten på huven lite grann. Även att dom på BMW sa att dessa skulle passa min e46. Original sitter det ju sådana med metallarm, med de fanns inte längre fick jag till svar utan dessa skulle det vara. Men men.. dom är tysta och har fungerat perfekt i två år hittills och jag tycker inte att nya ska behövas till vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.