AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.019

ny bil, många funderingar :)

bilbytardjävulen slår tidigare än man alltid hade tänkt det. och jag sitter på jobbet så kan ju skriva lite här.

idag men 550iM, inte direkt lättsåld då jag provat, intresset för v8 är lika med noll då det är inne och köra 2.0L diesel nuförtiden, trots 550 snåla förbrukning. så får se om en handlare bytar in bilen inte direkt sugen å skänka bort den bara för det är en bil i utmärkt skick och en V8. snittar den på 0,95, så vet itne vad folk är rädd för.

lite intresserad av xdrive som så många andra som står för byte. dock fungerar det fint 550 manuell på vintern och nya dubbdäck, men det rä ett fåtal gånger per år, fjällmiljö som de kan vara bra.

annars är det bara dragkrok som jag behöver som jag inte har i dagsläget, bara det kan vara värt å byta bil för..

så tänkte om man kan få hälp med lite funderingar. först att försöka köap en bil med tilltalande spec som tilltalar svensson vid försäljning och som bilhandlare vill byta in, som antaglingen är ca12-24 mån har aldrig ägt en bil längre än 1,5 år.

dessutom kör jag inte bil till jobbet, alltså brukar bara bilen när jag är ledig varannan månad.

så halva vintern går ju bort där på en gång.

antingen en ny F30 320D, eller 328,335 eller lätt beg f10 antingen 520d aut, eller 530,535D gärna med xdrive. även X6 35d eller x5 35d kan vara intressant, svårt att bestämam sig i nån riktning som vanligt, jag har inga barn, enbart jag som kommer att åka till vardags plus min fästmö på söndagsutflykter och semesterturer ;)

något förslag? skulle ni lägga ner runt 500000 på en bil som står still varannan månad och dessutom ny?

förbrukning är inget viktigt för mig mest för senare försäljning, klart det är skoj å köra snålt men jag kör i snitt 700-1500 mil ca per år, snitta på 1100. skatt har ingen betydelse heller då jag ställer av bilen varannan månad.

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Om inte förbrukningen är något problem för dig så skulle jag välja en stor bensinare alla dagar i veckan. Varför inte en 335 coupe?

Lägga 500K på en bil som står stilla ofta? Är det vad man vill och prioriterar så why not? Förstår iofs inte varför du verkar lägga så mkt tid på letande och utvärderande för att sen bara behålla bilen i ca 1,5 år, men alla är ju olika.

Det är ju alltid svårt att vara rationell i bilaffärer och ägande. Känslan av en ny bil (BMW) och att man inte kompromissat i sina val är obetalbar. Vill man bara vara ekonomisk och förnuftig kan man lika gärna köpa en Kia. För mig skulle dock X6 eller X5 gå bort, tycker de är groteska.

Du vill ha både känslan och förnuftet med i ditt köp och det är en svår kombination. Allt handlar om prioriteringar.
av ditt inlägg att döma så känns det som 4 cyl dieslar typ 320d 520d går bort då du antagligen vill ha lite "kul" och trevligt när du använder din bil? Håller med Yerixon ovan om 335 men skulle då istället beställa en F30 335i, som antagligen kommer hålla värdet bra då det är en ny modell samt även att du får full valuta på "nöjeskontot" :-) Du får dock vänta till ungefär mars på leverans vad jag förstår just nu. Annars 535d är en underbar bil på många sätt men du klarar då inte 500´ spärren. Du är då uppe i +650´.

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Om du trivs med 550n - så måste det absolut bästa vara att behålla den.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
har enbart ägt bmw så det är enda valet för mig som de känns idag. men soms agt svårt att göra ett bra val finns för många val som bekant ;) visst trivs jag med 550n den är helt underbar att köra och likaså ägande kostar inget, eller iaf billig i drift.
enbart en dragkrok och eventuell xdrive, kan vara en idé att behålal den å beställa f30 till sommaren med m sport, se vad en 335 xdrive kan sluta på, blir antagligen i överkant för mig max 600000:- känns de som annars avkallar det lite på mina andra intressen i livet och så vidare :)

även f10 530d gillar jag skarpt, men få till salu vad jag kan se. det där emd xdrive har jag omöjligen svårt att komma fram till om jag vill ha eller inte, har kört mycket 4wd då det finns i familjen land crusier osv, men det är en rätt dyrt tillbehör som är fint några gånger om året. fiske skidor. skoter osv i härjedalen jämtland, så att kunna släpa en skoter några gånger per år.

och som du säger attt jag vill ha skoj så stämmer det för det är ingen pendlarbil jag igentligen "vill" ha, men en bil som kan tänkas vara attraktiv på 2a hands marknaden, men det vill alla ha..
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kroka på en krok och behåll den. Det blir det billigaste om du är nöjd med din nuvarande bil.

Jag tror det blir ett katastrofinbyte om du väljer den vägen. Det får du mååånga dragkrokar för.

Verkar ganska meningslöst att byta från 550 till 335 bara för sakens skull. Jag får ingen egentlig uppfattning om varför du vill byta.
näe saken är väll att om jag nu ska byta till f30 så är det en xdrive som blir aktuellt isåfall, och mest av att det är roligt att byta bil helt enkelt och jag gillar bilar som alla här inne, har inget "verkligt" behov av byte. och är sugen på automat denna gång. byte av bil kommer att ske i vilket fall senast till sommaren, så ingen panik i dagsläget.
så då var 550in såld och utan bil. vad tror ni är den bästa bilen att köpa i dagsläget om man enbart ser till hur lätt den är att sälja utan större förlust till sommaren? stora motorer verkar totalt dött nu, är det lika dålig marknad för 335? hur poppis är tex 330 xdrive och 335 xdrive?
vad fick du för 550-n?

Du kanske skall göra "tvärtom" och isåfall lägga bud på något som är svårsålt nu, det kan bli mera lättsålt till sommaren om du har tur. Annars är det nog rätt tufft att köpa bil nu och tro man får mera om 6-9 månader, med hänsyn till hur konjunkturen verkar utveckla sig inom EU. Mera är det nog frågan om isåfall att köpa en bil som du tappar så lite som möjligt på

/Anders
fick runt 250 vilket är billgt tycker jag när man kollar vad en 120D kostar med samma mil tal :)

ja precis det jag menade att köpa en med så lite förlust som möjligt, var inne på x5 x6 men har lagt ner det för mycket bil å släpa runt på åker mest själv å tjejen, långturer ibland och så.

så en bil med minimalt tapp på värdet, måste ha någonting så länge. kan ju eventuellt bli att beställa ny f30, men kommer ju dröja på de leveranserna.
kom åp en lämplig bil att ha över vintern, audi a3, nyare mod 2009-, sen finnas det ett antal olika motorer till den såklart, kanske lätt att kränga sen
En 335d 2010? Snål och snabb...
ja kan vara något och xdrive
hej! lite funderingar för dagen fortfarande billös och kan faenimej inte komma fram till vad det skall bli.

så som jag ser nu funderar jag på dessa bilar alla måste ha dragkrok, automat max 5-6000mil

E9x facelift alt coupe med xdrive

utrymmet med touring är såklart bra men använder utrymmet ungefär 2-4 gånger per år max. hur resonerar ni med touring köp eller icke? gillar mer sedanen eller coupén iaf till utseende. antingen 320 xdrive eller 330D eller 335d eller 335i.

eller en audi a5 3.0

F10 520D Msport vilka e svåra att finna beg.

x3 2.0 eller 3.0 D automat Svart.

A4/5 3.0 TDI 240 hk 500 Nm är bra.
ja jag provkörde en a5 coupe med 3.0 och stronic, fin fin! står stadigt och rätt högt i pris
har börjat sneglat åt x5 igen, har haft som regel att inte köpa bil som gått närmare 10 000:- mil och många x5or ligger runt 8-10 och runt 400 000:- 2008-2009. om det kan vara klokt köp, eller helt svala på marknaden då de rullat runt 15000 mil

vad är vettigt att betala för en x5 30d alt 35d, har dåligt koll på dessa vagnar.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är 335 coupe x-drive -09 intressant?
Mvh
ja skulle kunna vara med dragkrok
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du har mail.
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.