|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, eftersom det här forumet är så bra på så många sätt så kanske det finns några som vet lite mer om bilen rubriken; Nissan GT-R? Är ute efter lite input från ägare av dessa bilar, eller folk som generellt har skaffat sig lite koll. Verkar vara en del tidigare M3/M5-ägare som gjort skiftet GT-R de senaste åren. Ångrar ni ert val? -bra dedikerade forum? svenska/utländska? Servicekostnader, -kostnder för "normal" service? vilka intervall? Är man tvingad att serva autkt hos Hedin för att garantin ska gälla? är det endast de svensksålda som får lastbilstransport till Hedin i Mölndal? Gäller samma garantier för alla GT-R? (bortse från USA-import) -ca kostnad för vanliga slitdelar som tex bromsar runt om? (Har vissa GT-R keramiska bromsar som tillval?) Ni som bytt delar på era GT-R eller vet folk som har det får gärna skriva vad det varit och vad det kostat (inkl arbete) -Skillnad på årsmodellerna och alla olika varianter som sålts i Sverige? Känns som en uppsjö med uppdateringar, någon som kan sammanfatta? hur många gånger har effekten höjts? Är det endast mjukvaruskillnader? -Saker att tänka på/se upp med? Barnsjukdomar? Läste något om växellådan på tidiga bilar, är det utbrett och vilka modeller gäller det? Kanske väldigt sällsynt? Stämmer påståendet att garantin ryker om man kopplar ur ESP? All input är mycket uppskattad! | |
|
En sak till; om mina mer klara referenser är M3 E92 DKG och 997 C2S PDK; vilken av dessa bilar är GT-Ren mest lik? Då menar jag inte prestandamässigt utan hur den känns i närvaro, styrning, chassie, vikt, komfort, användbarhet etc |
|
| Inredningen förbättrades ju rejält inför MY11, samt exteriöra LED - om man dessutom betänker den kraftiga effekthöjningen (till 570 hk) nästa år, hade jag definitivt beställt en ny om jag varit i köpatagen för en GT-R! | |
|
Tack för svaret! Försöker hitta mer exakt vad som hände med interiören? Fler som har input att delge oss? |
|
|
Motordelen har väl sätt ut så här: 480hk 2009-2010 V-spec 530HK- 2010 530Hk 2011 570hk? 2012- De första bilarna saknar Navi med HDD. Ledljusen kom i samband med 530hk (2011) Vill minnas att även växellåda uppdaterades i samband med detta. När jag kollade på en GT-R för vintern 20009/2010, så var det följande som gällde: Garantin -Måste serva bilen på Hedin i Mölndal (det var då det enda aukt GT-R servicestället) -Garantin utgick vid bortkoppling av antispinn (de svenska handlarna försökte få Nissan att leverera bilarna med spärr på denna procedur, dvs lite som Golf R) - Nissan kräver vissa typer av fälgar och däck. PMa Mackfry här på forumet, han har en GT-R Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
|
PM skickat :) Fler med erfarenheter? |
|
|
550 hk blev det visst till slut..(MY12) : Länk |
|
|
Sjuk prestanda :) Länk |
|
|
Jeremy Clarkson beskriver känslan av Nissan GT-R´s launch control bra här |
|
|
Grymt imponerande att den är så förbaskat snabb. Både 0-100 på 2,84sek och nordslingan på 7.20 är ju helt galet. Men är det som Clarkson säger att den kan kännas nästan för seriös, datoriserad och teknokratiskt effektiv? Vad tycker ni som kört bilen? |
|
|
Köpte en 2011 i somras, kan säga att jag är sjukt nöjd! Har inte kört så långt än, men servicepriserna är överkomliga (fick dem muntligt så jag kommer inte ihåg några siffror). Hämttjänsten med lastbil har de dock slutat med nu. Tidiga (2008-2009) årsmodeller hade en del växellådsproblem, främst i USA. Felen verkar till stor del ha berott på tidig mjukvara till Launch Controllen. Kopplar du ur ESP och kör bana så kan de neka garantin beroende på felet som uppstår, samt naturligtvis vid trimning. Bilen har en svart låda som registrerar allt sånt. Körmässigt: helt underbar :) Kan rekommendera nagtroc.org och gtr.co.uk i forumväg. |
|
|
Vad är grejen med att neka garanti vid urkopplad ESP? Håller inte bilen? Porsche skulle ju inte drömma om att införa något liknande vilket gör att åtminstone mitt förtroende för det märket är större. ------- //Lövet |
|
|
Bra fråga.... Vet dock inte hur policyn är i Sverige för om garantin gäller eller inte. I USA har det varit lite upp till respektive verkstad när det gäller olika fel på trimmade bilar m.m. |
|
|
Dizlpowr > Intressant att höra direkt från en som äger en GT-R! Har du kört någon av Porsches nyare modeller (tex 997 S) och kan göra en jämförelse? Hur många mil har du hunnit lägga än så länge? Några slitdelar eller annat som behövst bytas? Känner du till serviceintervallen? Är 20" minsta storlek med tanke på bromsarna? Tänker på vinterdäck..kan bli lite dyrt. Är det karbonkeramiska bromsar på samtliga GT-R? De skivorna brukar hålla länge, men kosta en slant. Om man skippar de specifika GT-R-fälgarna med 'dubbelkanten' (för att inte däcket ska kränga av så lätt); försvinner garantin/helbilsgodkännandet då också? |
|
|
Har ingen bra jämförelse med någon nyare Porsche, har kört såna för lite. Jag har 300 mil än så länge, har varit bortrest alldeles för mycket :( Serviceintervallen är 12 månader eller 1000 mil. Hedin Bil rekommenderar dock oljebyte var 6e månad, vilket känns rimligt. Kör man mycket bana rekommenderas service var 500e mil. Den har gått som en klocka, inget som behövt bytas. Angående hjulen så finns det bilar som rullar på allt mellan 18-22" vad jag vet. Ska man sätta på 18" kan det bli problem beroende på fälgmodell. Jag kommer inte köra den på vintern, man kan inte utnyttja den fullt ut iaf då så jag håller hellre ner miltalet och kör med vinterbil. Överväg det du med. Det är bara Spec-V som inte har stålskivor. Den bilen är inte värd den extra kostnaden om du inte har alldeles för mycket pengar. Tillverkaren rekommenderar naturligtvis att man använder originalfälgarna, men för att de ska kunna neka garanti krävs att de specifikt kan påvisa att dina andra fälgar är orsaken till ett uppkommet fel. Tror inte de lägger energi på det... |
|
| Tackar så mycket för svaret! | |
|
"Hedin Bil rekommenderar dock oljebyte var 6e månad, vilket känns rimligt" Vad skulle det vara för mening med det? |
|
|
Dizlpowr: Det rullar en ny GT-R i Linköping, kan det vara din? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Om den är svart så :) Tillfälligt ute ur vintergaraget. |
|
|
Kapar den här gamla tråden. Har idag kompletterat min E61 M5 med en GT-R. Liksom för M5 kostar försäkring skjortan. Någon som har tips på bra (=billigt) småbolag som man kanske inte tänker på instinktivt när man jämför If, Folksam och de andra stora? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.