AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Buller från nya däck bak E39 samt trög växelspak, normalt?

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Hej,

Hoppas på att expertpanelen kan hjälpa mig. Har nyss provkört en 525 touring e39 som hade sprillans nya bakdäck (Hankook), inte samma märke som fram. På grov asfalt i ca 70-80 uppstod ett vibrerande ljud (tänk sinuskurva). Ingenting kändes i ratten, superstadigt. På fin asfalt märktes det inte alls. Ägaren hade också noterat det men trodde att däcken behövde kanske "slita in sig" några mil till. Kan det stämma? Kan också tilläggas att bagageutrymmet var öppet, dvs inget utdragsskydd fanns.

Det andra problemet var att växelspaken inte fjädrade tillbaks ordentligt från 5:an till mittenläget. Det försvann när bilen blev varm. Vet att E46 haft dessa problem med någon bussning i växelföraren, men inte att E39 haft det. Vet AP mer om detta?

Tack på förhand!
ye
78
yerixon
...vill också tillägga att bilen är nybesiktigad förra veckan u.a.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, det där med växelspaken är vanligt på E39 med. Jag har det på min. Finns ett litet rep. kit. men då skall man orka plocka ner lådan för den saken. Efter ett tag fixar man att träffa trean ändå...
ye
78
yerixon
@ falsterbo:
Har inte jämfört mönstret men kvittot jag fick se antyder att det var originaldäck. SÅ det här med att däcken sliter in sig eller sätter sig är alltså inte möjligt?

@ Anders-72:
tack för infon. Nu känns det hela mindre lockande, speciellt med tanke på att säljaren styvnackat vägrar pruta. Visserligen säljs den med Blocketförsäkring men felet är ju redan uppmärksammat...
ye
78
yerixon
länk:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.