|
|
|
|---|---|
|
Hej jag tänkte mäta mitt ventilspel på min M3:a, är det någon som vet vad det ska vara? Tack på förhand :) | |
|
Hej, jag vet inte hur de ska va ställt, men 0.10 till 0.15 brukar va rätt normalt på iaf motorcyklar.. Jag har försökt googla detta då det är intressant o veta, men finner inget:) Ingen som sitter på en verkstadshandbok???:) Iallafall så märker man på crossar när det är dags o se över ventilspel, dom blir slöare på högre varv, och svårare o starta, vet ej om man märker detta på en bil, möjligtvis om man får nöta längre på startmotorn:) M-motorerna låter ju chikachikachika, men ja har faktiskt hört en m5 3.8 e34 som verkligen lät klickklickklick, o det kan väl bara ha me ventilspel o göra då det inte är hydrauliska lyftare på dessa motorsport 6or :) Tyvärr tillförde jag nog inget konkret, bara lite ideer:) Men lycka till ,!! Återkommer om jag hittar exakta mått |
|
| Har inte M3 E46 hydrauliska tryckare precis som M5 E39? Sista med ställbart ventilspel var väl M3 E36? | |
| På S38 (M5 E34) så skall ventilspelet var 0.28-0.33, förmodligen samma på M3 E36. | |
| Det är bättre att ligga närmre den övre gränsen för ventilspel än den undre, iaf när det gäller BMW. Alldeles för litet ventilspel kan leda till brända ventiler tex. | |
| Å andra sidan...S54 är snarlik S50B32 som har ställbart ventilspel så...Med andra ord: Jag vet inte, men tycker nog att det borde vara hydrauliska som på S62 eftersom båda motorerna kommer från samma "tidsera" | |
| M3 E46 har ställbart ventilspel, kontrolleras på inspektion 2 | |
|
S54 har inga tryckare utan har vipparmar. Kontroll av ventilspel Länk Ventilspel vid 20°C Insug 0.18-0.23mm Avgas 0.28-0.33mm __ //Niklas |
|
|
Tack Koni för svaret :) Mvh Eric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.