AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.060

M3 E46 ventilspel?

ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Hej jag tänkte mäta mitt ventilspel på min M3:a, är det någon som vet vad det ska vara?

Tack på förhand :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hej, jag vet inte hur de ska va ställt, men 0.10 till 0.15 brukar va rätt normalt på iaf motorcyklar.. Jag har försökt googla detta då det är intressant o veta, men finner inget:)

Ingen som sitter på en verkstadshandbok???:)

Iallafall så märker man på crossar när det är dags o se över ventilspel, dom blir slöare på högre varv, och svårare o starta, vet ej om man märker detta på en bil, möjligtvis om man får nöta längre på startmotorn:)

M-motorerna låter ju chikachikachika, men ja har faktiskt hört en m5 3.8 e34 som verkligen lät klickklickklick, o det kan väl bara ha me ventilspel o göra då det inte är hydrauliska lyftare på dessa motorsport 6or :)

Tyvärr tillförde jag nog inget konkret, bara lite ideer:)

Men lycka till ,!! Återkommer om jag hittar exakta mått
Har inte M3 E46 hydrauliska tryckare precis som M5 E39? Sista med ställbart ventilspel var väl M3 E36?
På S38 (M5 E34) så skall ventilspelet var 0.28-0.33, förmodligen samma på M3 E36.
Det är bättre att ligga närmre den övre gränsen för ventilspel än den undre, iaf när det gäller BMW. Alldeles för litet ventilspel kan leda till brända ventiler tex.
Å andra sidan...S54 är snarlik S50B32 som har ställbart ventilspel så...Med andra ord: Jag vet inte, men tycker nog att det borde vara hydrauliska som på S62 eftersom båda motorerna kommer från samma "tidsera"
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
M3 E46 har ställbart ventilspel, kontrolleras på inspektion 2
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
S54 har inga tryckare utan har vipparmar.

Kontroll av ventilspel
Länk

Ventilspel vid 20°C
Insug 0.18-0.23mm
Avgas 0.28-0.33mm

__
//Niklas
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Tack Koni för svaret :)

Mvh Eric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.