AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.645

Min BMW 740 1999 blir strömlös

La
75
Lasse740
BMW 745d
Jag undrar om någon kan hjälpa mig, min 740-99 var totalt DÖD imorse, startat den med kablar och den startade direkt åkte en halvtimme var in och fikade en timme hos en polare sen klick klick dennagång, lite ström men inte så att solenoiden orkade slå till.
När jag la på pluskabeln så gnistrade det rejält precis som att det suger duktigt med ström fast nyckeln låg i fickan och inte satt i tändningslåset.
Generatorn skall vara nyligen bytt och batteriet är inte heller gammalt.
HJÄLP
Mvh
Lasse
Sannolikt har batteriet förstörts av djupurladdning. Med nytt batteri går den igen, men du måste ta reda på vad som drar så mycket ström vid stillastående, genom att dra säkringarna en efter en med amp mätare inkoppl. Om felet inte hittas kan det nya batteriet räddas tillf. med CETEK laddare inkoppl. när bilen inte används./ Spännande?
je
112
jesplind
740 iA -99
Kolla om din kondensorfäkt är trasig.
Den ligger nämligen utanför bilens sleep-mode dvs. den drar ALLTID ström från batteriet om den är trasig. Den snurrar inte utan drar bara ström.
Dra ur kontakten till fläkten och prova om bilen får behålla strömmen längre.

Denna felsökning tog över en vecka för mig att hitta så det är lite störande.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Om du inte lyckas hitta något uppenbart fel är risken stor att batteriet har dött. Behöver inte vara gammalt, räcker att det djupurladdats och oxiderat som det står i tidigare inlägg. Hade själv strömproblem när jag köpte min E38, efter byte av båda batterierna samt inköp av CTEK har det aldrig mer varit strul. E38 drar massor av ström normalt även om den står parkerad och har man en enligt BMW "ogynnsam" körprofil och kör lite blir det så om man inte använder CTEK mellan körningarna. 2-3 veckor sedan blir strömnivåerna "farligt" låga i min E38 och den är helt felfri.

BMW 4 Life
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Min bil var död nu i kväll,stått okörd i 12 dagar 740 E32.
kan man koppla ur batteriet över vinter o koppla på i vår
utan att det blir problem eller måste man ha ström hele tiden?
Tänkte på datorn o koden i första hand bara undrar.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Om du inte vill köpa ett nytt batteri till våren måste du ladda batteriet om du ställt av bilen. Det optimala är om du kan ha hela bilen på underhållsladdning så slipper bilen vara strömlös. Vill inte uttala mig om E32 men min E34 som är ungefär lika gammal har jag hålit strömlös varje vinter sedan 2004 utan problem. Batteriet har jag fulladdat hemma i garderoben, tar fram det varannan/var tredje månad ungefär och låter CTEK toppa upp lite bara för att vara på den säkra sidan. Ett batteri som ligger länge tappar lite laddning. Har gjort så varje vinter och både min E34 och dess batteri funkar helt klockrent varje sommar. E38 har jag däremot på underhållsladdning hela tiden eftersom både BMW och Jarls rekommenderade det.

BMW 4 Life
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Jodå underhållsladdning blir det,tänkte mest på om någon
info i datorn försvinner o så får man inte i gång bilen i vår.
Tack för svaret CTech.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Köpte ett "superbatteri" till min 740. Batterilagret tar 2500:- för det men jag måste säga att de funkar riktigt bra. Jag kör endast 1,3 mil till jobbet, samma sträcka hem givetvis. Jag använder inte någon underhållsladdare. Hur fungerat utmärkt i sex veckor nu. Min kollega som har en 728 med standardbatteri han har ofta problem med sin bil. Då har han ändå längre till jobbet än mig.

Ett vanligt batteri tar emot laddning först när det är varmt. Och kräver oftast många mils körning för att få laddning.

Batteriet jag köpte tar lika bra emot laddning i de kallaste köldgrader som i hetaste sommaren. Så fort du har startat bilen tar batteriet emot laddning vilket ett vanlig batteri inte gör :(

Köp från någon som kan batterier som exvis batterilagret. Mekonomen och andra firmor som säljer allt i stort sett kan ju bara väldigt lite om väldigt mycket. Ja ni vet säkert hur lätt det är att köra över stackarn som står bakom disken hehe
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Detta satte jag i min bil

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har också ett AGM batteri i E38:ans batteribank som komplement till det vanliga. Kan intyga att det är extremt mycket bättre än orginalbatteriet. :-)

BMW 4 Life
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Var sitter batteri nr 2 på en E38? Aldrig hört talas om.. Känner bara till det som sitter höger bak i bagaget.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
De sitter staplade på varandra så här i 750: Länk

AGM batteriet sitter under Technica.

BMW 4 Life
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Sådär ser det verkligen inte ut i min bil, så jag antar att jag har turen att bara ha ett batteri ? :)
La
75
Lasse740
BMW 745d
Kommit på att när stereon krånglar, inte går att slå på eller "låst sig " ibland går det inte att byta till radio och ibland kommer det inget ljud fast du har rätt frekvens inställd.
Det är då den oftast drar ur batteriet och det kan bli toktomt på nån timme bara.
Funderar om det är stereon som är knäpp så jag har beställt en 16:9 nu och skall byta till den så får vi se om det hjälper

La
75
Lasse740
BMW 745d
Passar Stereon från en 330 E46 i E38 740 ?

je
112
jesplind
740 iA -99
Jag märkte att även navigeringsdatorn kan dra extra ström när jag felsökte.
Jag fick inte fram några 40 mA som BMW rekommenderar i viloläge.

Efter att jag öppnade den så såg jag en massa klet som någon på något sätt spillt in där.
Efter rengöring så kunde även navigeringen sova. Den var jämt på innan.

Efter alla småfel drar den nu 38 mA i viloläge.

La
75
Lasse740
BMW 745d
Var sitter den ?
//Lasse

je
112
jesplind
740 iA -99
Den du stoppar in navigeringsskivan i.
På vänster sida i bagaget, högst upp ovanför CD-växlaren.
La
75
Lasse740
BMW 745d
När batteriet var totalt urdraget igår så satte jag på laddaren på batteriet, då klickade det under huven, lokaliserade "klickljudet" till någon typ av magnetventil eller vad det nu är på torpedväggen bakom topplocket på förarsidan, såg ut att vara en vattenslang eller liknande ansluten till denna. Någon som vet vad detta kan vara ????

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det är troligtvis värmeventilerna som du ref. till. På E32 så har de ibland haft en egenhet att kunna dra ur batteriet. Om E38 har liknande problem har jag tyvärr ingen koll på. Du kan ju alltid testa att koppla bort dem från elsystemet för att se om det hjälper.

Att byta till 16:9 skärm hjälper troligen för att lösa ditt radio problem. Radiomodulen sitter bakom klädseln i bakluckan på vänster sida och är fö. ett känt problem på E38/39. Bytte på min 740 för ca 3år sedan då den glappade samt var tidvis helt "död".

Mvh. Patric, BMWCS #4598
La
75
Lasse740
BMW 745d
Ja jag får prova att koppla bort dessa mojänger då,, sen blir det nog en ny piratstereo som jag hittat på nätet :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.