|
|
|
|---|---|
|
Det började med att jag ställde in matkassar i passagerarsätet och i samband med det tändes airbaglampan, jag noterade detta direkt lampan tändes. Lyste till o från i ett par veckor tills den nu lyser konstant. Aha tänkte jag, klassikern, sensormattan. Borde va enkelt ingrepp med Hassos simulering och radering av felkoden i carsoft. Felkoden indikerar också just sensormattan (26). Grejen är det att simuleringen fungerar inte. Har dubbelkollat att jag har den canbusmodul som Hasso har i sitt mektips. Nu har jag inte bytt kablaget ännu men det var ju så klockrent att airbaglampan tändes när jag kastade in matkassarna. Man kan ju ha otur att kablarna tagit stryk i samband med allt mekande. Jag har plockat ur kablagen, mätt samtidigt som jag böjt och brytit på kontakterna och det finns inte minsta glapp, kan ju iofs vara mellan kontaktbleckena. Fås samma felkod om det skulle vara canbusmodulen som är trasig. Har någon nåt tips. MVH | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du gjort rätt ??, dvs använd utgående kablage/kontakte från Canbusen till sensormattan, prova att sätt dit enbart en diod och släcka lampan med får du se det släcker airbaglampan också men då är din inte aktiverad/belastad. har du fel på canbusen så blir det en annan felkod. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaret! Det går inte med enbart dioden heller. Gör jag något fel i carsoft vid själva raderandet av felminnet. Jag kör "Erase Error memory" och "Airbag". Andra sidan får jag fortfarande felkod 26 med enbart diod inkopplad. Vill tillägga att jag dubbelkollat anod katod också med bilden på din instruktion. |
|
|
Skall tillägga att emellanåt när jag kör en single test på airbagen får jag "status ok!" Detta med dioden resistorn och kondingen inkopplad. Raderar jag sedan felminnet händer inget med airbaglampan förutom att den blinkar till ett par gånger under tiden vid raderandet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.