AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.758

Tankmätare trasig på bmw e36

hej
Tankmätaren har varit sönder för mig ett tag nu och det är störande som fan..
har kollat under sätet för att kolla om det är sönder där vid tanken, vet att pumpen sitter på höger sida men gör det för mätaren oxå?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är ju 4 kablar, och vad jag fattat är det.

Jord.
Pump +
Mätare.
Lampa.

Min kontakt var jäkligt dålig, om jag inte minns helt fel (det var länge sen) hade jag problem med både pump, mätare och lampa.
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Ja hade en gammal 325 E36 som mätaren bara la av på en dag, lyfte upp armaturen o då visade de sig att en kabel hade lossat i lödningen till nivå givaren, kan va värt o kolla.
Mvh J
Jonas 328:
okej, men vilken sida sitter armaturen på? sitter den vid pumpen? ägaren före mig sa att han fixa mätaren ett genom att pilla lite med kontakterna men när jag kolla där så hade han tagit bort org kontakten för pumpen och kopplat om med nå annat skit och han sa att den kontakten var för mätaren men när jag tog bort kontakten så ville inte bilen starta så då var ju den självklart till pumpen. men det det var så att nått bakom mätarhuset kan vara sönder?
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Lyft baksätet o skruva bort höger lucka, nästan säker på att de va den sida den satt på, va ju trots allt ett par år sen ja gjorde detta, känn så att alla kablar sitter fastlödda som dom ska, är allt som de ska där så e de nog inte mer o göra än att felsöka i instrumentet.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Det är en givare på vardera sida!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Pumpen sitter på högra sida ihop med tankamaturen
gO
1.407
gOry
335i Touring
Så långt är nog alla med, men de finns en nivågivare på vänster sida också, dvs det finns två armaturer totalt. Men på vänster sida sitter de ingen elektrisk pump utan en sugstrålepump som gör så att bränslet cirkulerar över till höger sida med hjälp av returtrycket.

Jag skulle börja med att koppla loss kontakten till en givare i taget och se hur mätaren beter sig på så vis kanske man kan få ett hum om vilken som felar. Det är den kontakten med dom tunna kablarna.
gOry:
Okej men jag har redan tagit bort kablarna på båda sidor men ingenting händer, mätaren är fortfarande död visar noll hela tiden.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Dra ur säkringen till bränslepumpen så det inte finns + på nån kabel, jorda sen en kabel i taget, när du jordar den som går till mätaren ska mätaren slå upp på fullt, när du jordar den till lampan ska den lysa.

ti
229
timur
520xd F10 -16
Ta ut pumpen och kolla om inte "flötet" har fastnat.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Varför skulle den just ha fastnat på pumpsidan när de är två flottörer?
Jag har för mig att man ska få utslag från tankmätaren även fast man kopplat ur en av givarna, så risken är att de är kabelbrott till mätaren eller mätaren i sig som är trasig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.