AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.323

Hjälp med inköpslista till service till 540

Sida 1 av 2
Tjena!

Ska serva 540 -97 innan jag tar ut den på vägarna, och har kollat över lite vad som jag tror behövs göras, men det jag är osäker på listar jag här. Blev väldigt mycket text, men vore schysst om ni försöker svara på lite grand iaf :)

1: Är det ide att byta oljepumpsbultarna, eller är endast problemet att de lossnar, dvs det är ingen risk att de går av? oilresistant Loctite till de blir fin-fint?

2: Stift, tex Bosch FGR7DQP eller Bosch F7LDCR, vet inte riktigt vad man bör ha? Har hört att man ska ha DQP på nyare, men det borde ju bara vara ett bättre stift som inte hade kommit ut på marknaden -97? Ge gärna förslag om det finns något att kommentera ang det!

3: Bromsvätska, "racing" eller standard? Hur mycket går i systemet? Värt att skaffa stålomspunna bromsslangar när man ändå håller på för säkerhetens skull?

4: Transmission - och bakaxelolja, det står att det är livstidsolja, men bilen har ändå gått 26500mil och gått i tyskland i 6 år, så det kanske kan vara värt att byta?

5: Jag vill renovera lädret, har svart inredning i bilen men förarstolen är lite nött... Jag har kollat lite på Schmiedmann och hittat en produkt: Länk men det finns inte risk att det blir en annan färg på grejerna då?

6: Se bilder: Länk
Bild 1: Någonstans därifrån är det ett läckage, kan man ana vad det är som läcker, eller måste man ha av hela plastkåpan?
Bild 2: Här är det kladdigt överallt! Både slangar nedanför, lock och hela burken.. Finns det något att göra här?
Bild 3: Lite kladdigt här också som det syns på bilderna... Men tomgång osv är bra, ska man tvätta rent och se om den trycker ut någon olja där och åtgärda isf?

7: AC rem och Generator/ vattenpumpremmen är torrspruckna på undersida, så det kan ju behövas bytas också, men löphjul osv kan vara kvar sålänge de går fint?

8: Luftfilter (sportluftfilter i luftburken eller "std"?) Skillnad?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1. En kontroll och rengörning av bultarna med Berkleen tex och återmontera med rätt moment räcker bra, ny packning och silkontätning går det åt.
2 ALDRIG Boschstift !! Du ska ha NGK BKR6QUP fyrelektrod platina.
Dessa köper du från Mistersolutions i England för ca 50 kr st (kostar 195st i Sverige. Tar 4 dagar ca innan du har dom i brevlådan.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Okej tack för svar! Man lägger på silicon för att få packningen på rätt plats, inte för tätande egenskaper? Jag antar att man tar väldigt lite, och mest på ytterkanten så att man inte riskerar att man får in något när man trycker det på plats? Har jag fattat rätt? :)

Jasså? Länk
de säljer Bosch, men de är inte bra då menar du?
Man får inte läskiga tullavgifter på sjuka summor osv?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nä dom är inte bra !! dessutom mer än dubbelt så dyra mot att handla från UK .
Varför tror du NGK är originalmonterade på alla E39or ?? Därför att dom fungera. Finns ingen anledning i världen att skruva i Boschstift i nått med motor.
Dessutom rekomenderar BMW dessa stift även till de äldre M62 pga att slippa tändningsmissar vid många kortkörningar. Inga tullavgifter inom EU..

Länk

Länk
Volvo stiften är ju originalmonterade å dom funka inte ;)

Nej men det verkar riktigt bra som du säger, original och till bra pris i UK. Jag har läst att de står "passar flesta BMW modeller efter månad 9.98", men du är säker på att det är samma till -97?

Är det bara stiften som skiljer så mycket i pris, eller bör man BARA beställa delar från utlandet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
3. Vanlig DOT4 eller DOT5.1 räcker långt.

Den största skillnaden i prestanda mellan racing och standard bromsvätskor ligger i den torra kokpunkten (bromsvätska utan något vatten alls). Detta för att på racingbilar byts bromsvätskan så ofta att det är i princip bara den torra kokpunkten som är av intresse.

Över tiden kommer bromsvätskan att ta upp vatten vare sig man vill eller inte. Och då kommer prestandan att närma sig den våta kokpunkten. Därför är den våta kokpunkten mer intressant för vanliga bilar där bromsvätskan sällan byts.

Biltemas DOT4 (169 grader våt, 55 SEK/liter) och DOT5.1 (185 grader våt, 120 SEK/liter) är prisvärda. Vill man ha ännu högre så finns tex Motul RBF 600 Factory Line (hos PEAN Sweden för 250 SEK/liter (den har torr/våt kokpunkt på 312/216 grader).

Här finns en liten sammanställning av vanliga bromsvätskor
Länk
Okej tackar! Bra info där, jag kollade upp den bästa i listan som skulle kosta runt 500kr, priset låg på $18.75.. :) dot 4 eller dot 5.1, är det mindre viktigt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är mindre viktigt - det viktiga är att du uppfyller kravet som din instruktionsbok säger - och för E39 är det DOT4 (men dubbelkolla gärna vad det står i din instruktionsbok).

Enkelt sett kan man säga att skillnaderna mellan standarderna DOT4 och DOT5.1 är en höjning av torr/våt-kokpunkterna samt att bromsvätskan måste ha lägre viskositet (mer tunnflytande).

Jag vill minnas att jag läst att moderna elektroniska bromssytem inte vill ha alltför trögflytande bromsvätskor. Gissningsvis är detta mest aktuellt där man har bilen i mycket låga temperaturer under långa perioder. Har man runt -20 till -30 grader där man bor och bilen står ute hela tiden så kan man ju sikta in sig på en bromsvätska med lägre viskositet.

DOT5.1 standarden är hårdare och kräver en mer lättflytande bromsvätska än DOT4 standarden.

Men bara för att en bromsvätska är DOT4 behöver inte det betyda att bromsvätskan är trögflytande - den kan vara lättflytande men råkar bara inte ha tillräckligt hög våtkokpunkt för att få klassas som DOT5.1 bromsvätska.

Både ATE SL.6 och Castrol Response DOT4 LV är båda DOT4 men är båda mycket tunna (låg viskositet) - båda har 700 mm2/s vid -40 grader C. Det är långt under 900 mm2/s som är gränsvärdet för DOT5.1 och mycket långt under 1800 mm2/s som är gränsvärdet för DOT4.
Ok, i listan finns det ändå DOT4 med högre kokpunkter än 5.1, så det kanske har mer att göra med kvaliteten på produkten man köper då?

På sidan i länken nedan står det såhär: "Detta är en racingvätska så den bör bytas minst en gång per år.", är det endast för maximal funktion? För den borde ju fortfarande vara bättre än tex. Biltemas då kokpunkten är ganska mycket högre? Eller blir sådan vätska "dålig" fortare?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kan ju undra varför super-duper-hyper bromsvätskan Motul RBF 660 Factory Line med sina extrema värden "bara" klassas som en DOT4? Det är för att den inte klarar av DOT5.1 gränsvärdet för viskositet vid -40 grader C. Den har 1750 mm2/s medans gränsvärdet för DOT5.1 ligger på 900 mm2/s och gränsvärdet för DOT4 ligger på 1800 mm2/s.

Så det är precis att Motul RBF 660 Factory Line klarar att bli klassad som en DOT4 bromsvätska, viskositeten vid -40 grader ligger väldigt nära gränsvärdet. Så denna bromsvätska är alltså ganska trögflytande i extremt kallt klimat. Trots fins värden så är inte den sådär lämplig i en vanlig bil som körs i ett mycket kallt klimat.

Nu är ju det en racingbromsvätska, så kallviskositet låg nog inte högst upp på deras prioritetslista.

Så man ska välja rätt saker i rätt situation :-)
Joo ser man på det på de viset så är det ju nästan lika bra att åka direkt till Biltema och inhandla 5.1 egentligen.. Man måste ju kunna använda den säkert på vintern också ifall man vill det tycker jag. Vet du ungefär hur mycket som går in i systemet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Ok, i listan finns det ändå DOT4 med högre kokpunkter än 5.1, så det
>> kanske har mer att göra med kvaliteten på produkten man köper då?
Jag tror jag hann svara på denna innan jag hann se ditt inlägg :-) Se mitt förra inlägg om viskositet - det förklarar ofta varför extrema bromsvätskor ofta "bara" är DOT4.

Men du är inne på rätt spår, det är fler mätvärden än torr/våt kokpunkt som måste uppfylla vissa minimigränser vid DOT klassificering.

Nu står det dessutom att Wilwood EXP 600 Plus är DOT4 (kunde inte hitta den infon förra året när jag gjorde den där översikten).

Ja, en stor anledning till att det står att den behöver bytas varje år är att den degraderas ganska snabbt. Enligt andra uppgifter jag läst brukar man säga att efter 2 år har en bromsvätska gått från sin torra till sin våta kokpunkt (jag tror att våt kokpunkt defineras som att bromsvätskan innehåller 3.5% vatten men är något osäker).

Det är också inte helt omöjligt att dessa racingbromsvätskor har en tendens att lättare suga till sig vatten. Men har inga belägg för detta - men låter inte helt orimligt.

Men frågan är dock - planerar du att komma upp i bromsvätsketemperaturer upp mot 300 grader och planerar du att byta bromsvätska varje år? För planerar du att ha höga bromsvätsketemperaturer så bör du samtidigt planera in byte av bromsvätska varje år (inte för att flaskan säger så - utan för att din bromsvätsketemperatur kommer att vara så hög att det krävs en bromsvätska med i princip torrkokpunkt ute i bromsoket).

Har du planer för extrem bankörning eller liknande? Om inte, så finns det ingen större anledning för denna typen av bromsvätska.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Joo ser man på det på de viset så är det ju nästan lika bra att åka
>> direkt till Biltema och inhandla 5.1 egentligen.. Man måste ju kunna
>> använda den säkert på vintern också ifall man vill det tycker jag.

Nej, inte nödvändigtvis. BMW uppger att DOT4 passar alldeles utmärkt i din bil - fast har du dubbelkollat vad som står i din instruktionsbok? Och det blir nog inte så många dagar med -20 till -40 grader kallt där vi bor :-)

Dessutom så finns det DOT4 bromsvätskor med mycket lägre viskositet än DOT5.1 - se mitt förra inlägg.

Men om man vill ha både låg viskositet, hög torrkokpunkt och hög våtkokpunkt på ett enkelt sätt - så plockar man en DOT5.1 flaska. Man får oftast inte något extremt värde på någon av parametrarna men man får bra värden för samtliga parametrar.

Så som du säger - en DOT5.1 på Biltema så får du en överlag bra bromsvätska som är bra på samtliga punkter, den är prisvärd desustom.
Hehe ja det är ju bra att man får svaren innan man frågar :D

Okej nej jag kör väldigt lugnt och planerar ingen bankörning eller liknande, men jag tycker ändå man ska sätta sig in en aning i de grejerna man skaffar, och det hade ju kunnat vara så att "racingbromsvätska" hade varit bättre i alla kategorier, då skulle jag kunna kosta på den det.

Jag har absolut ingen aning hur hög temp man kan räkna med att vätskan blir vid någorlunda hård körning, låt säga att bromsarna luktar bränt ordentligt, finns det risk att vätskan kokar då om den är något år gammal? Jag tror nämligen att det finns många bilar som säkert gått 10 år med samma bromsvätska...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bra inställning!

Lite svårt att säga generellt, men en stunds "aggressiv" körning på kurviga vägar (så det ryker lite sådär lagom om bromsarna) eller några upprepade mycket hårda inbromsningar i hög motorvägshastighet ska inte göra att bromsvätskan kokar om den är frisk.

Precis som du säger, nog väldigt få bilar som byter sin bromsvätska vartannat år! Både 5 och 10 år är nog mer regel än undantag :-)

Därför tycker jag att det är bättre att köpa en lagom bra bromsvätska och byta vartannat eller vart tredje år istället.

Bara att trycka ut bromsvätskan som är i bromsoket och bromsslangen är bättre än att inte göra någonting alls. Oftast bromsvätskan i oket/slangen som är murken.

Nu duger dock vanlig DOT4 alldeles utmärkt. Speciellt om man byter lite ofta. Du kan ju tänka dig hur 10 år gammal DOT4 bromsvätska beter sig :-) Men DOT5.1 är också alldeles utmärkt - speciellt om du vill ha lite bättre bromsvätska men utan att lägga ut för mycket pengar.
Okej det låter ju bra iaf!

Ja det funkar väl utmärkt med båda säkert, men 5.1 låter nog som det smartaste valet.
Länk

Behöver man köpa 2 eller 3 flaskor då? Lika bra att sätta dit stålomspunna bromsslangar när man ändå håller på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Köp 3 för säkerhets skull. Eller 4 - så har du en i reserv i garaget :-)

Fast 2 borde räcka, men det är otroligt frustrerande att stå där och upptäcka att man har slut på bromsvätska :-) Beror ju lite på hur man byter, hur mycket man pumpar ut.

Men om du ska byta bromsslangar så köp gärna en flaska till, ibland går det år lite bromsvätska för att få ut de sista luftbubblorna.

Angående stålomspunna bromsslangar (detta är min personliga åsikt), till en mer vardagsbil så ser jag inte nyttan med dessa (syftet med dessa är att de ska expandera mindre än vanliga bromsslangar och därigenom skapa bättre pedalkänsla). Det finns inte det behovet i vanlig trafik skulle jag vilja påstå. Dessutom är det mycket mer som flexar, alltifrån bromsok till torpedväggen. På bana eller hård körning där man vill/måste ha en bättre återkoppling mellan känslan i bromspedalen och vad bromsarna egentligen gör så gör de nytta.
Okej är väl lika bra att köpa några stycken då^^

Jo kanske inte är värt det, vet inte hur länge en vanlig slang ska hålla, men stålomspunna har livstids garanti så antar att de håller. Har dock inte kollat över de gamla än, de kanske är helt okej
Kollar man på "spegelglas"
Länk
så ser man att det bara finns för båda sidor om bilen är nyare än 09:1997 vilket den inte är... Stämmer det? Skulle gärna vilja ha de annars som kostar under 500 för båda sidor...

1,2,3 är besvarade nu, 4,6,7 vore gött å få svar på så man slipper beställa 2 gånger och betala 2 frakter om någon vill :) Är ju trots allt en fattig student! haha
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stiften passar och rekomenderas av BMW även till äldre M62 i BMWs tekniska dokumentation. Dessa NGK platina stift har en bytesintevall på ca 10.000 mil.
Det är mycket som är billigare i UK som exempel, köpte en spritt ny startmotor till 316 för 560 kr + frakt för några veckor sedan 812 kr halva priset mot billigaste i svedala och den funkade också :)

Spegelglas har du inte automatisk avbländbara på din 540 ? ala 3000 kr st på BMW, jag köpte på beggad på tyska Ebay för ca 900 spänn.

Länk
Det är de yttre speglarna jag menar iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.