AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.826

Problem med kylsystem/värme i kupén e39

Hej!

Var på väg hem från jobbet en dag då jag upptäckte att temperaturmätaren var strax över "mittenstrecket".
Jag slog av bilen på en gång och rullade in på en mindre väg.
Jag öppnade huven, lossade på expantionslocket och det rann ut en del kylarvätska. Jag väntade kvar i ca 30 min så att bilen svalnat lite sen åkte jag till närmaste mack, ca 1km, fyller på vatten och fortsätter hem igen.
Jag slog på värmen på max i kupén, men det blev ingen varmluft alls, det tyder på att cirkulationen i kylsystemet inte funkar som de ska.
Fortsatte att åka försiktigt och hålla koll på temperaturmätaren. Efter ca 5 km började den stiga, slog av bilen direkt och den fick stå och svalna ett bra tag.
Nu gjorde jag ett till försök att åka hem.
Startar bilen med värmen på max och fortfarande ingen värme, åker iväg försiktigt och håller full koll på temperaturmätaren och efter ca 1 km börjar det bli värme i kupén, va bra tänkte jag. Fortsätter ca 1 mil då värmen blir lägre och lägre. Testade att gasa på ganska hårt och då blev det mer och mer värme i kupén och temperaturmätaren stod där den skulle.
Nu var värmen som den skulle igen. körde lungt ett par kilometer till och värmen i kupén sjunker igen. Gasar då på igen och värmen börjar funkra igen. Då körde jag hårt de sista 2 milen och temperaturmätaren hållde sig på "mittensträcket och värmén fungerade perfekt i bilen.

Jag undrar varför det är så här, ska det påverka cirkulationen i kylsystemet pga hur man kör?

Bytte kylare för ca 4 månader sen. Fick lufta kylsystemet ett par gånger innan det blev bra.

Sedan dess har allt funkat kanon med blandad körning.

Ska Byta kylarvätska och lufta om allt på nytt. Något jag bör tänka på?

Är ingen författare, men ni förstår nog ändå.

BMW 528i e39 -96

MVH!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har en massa luft i systemet, eller så har vattenpumpen gett upp pumphjulet lossnat från axeln tex . (öppna aldrig expansionkärlet med varm motor och motorn avstängd) Hur du luftar finns det mektips på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ac
9
acal
X5 3.0-03
Hej kan ju va vattenpumpen som gett upp. Jag har en orginal helt fungerande
pris 150 kr. Bara höra av sig om du behöver den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.