|
|
|
|---|---|
| Hej, var på Bavaria i Solna idag för o titta på X3 men där fanns också en X1. Inte så stor skillnad i grundpris på 20-dieseln, men i praktiken vad är det som skiljer? Markfrigången hade inte försäljarn nån aning om men någon kanske här vet. Kan man reglera markfrigången med insällbara stötdämpare? Inte det heller fick jag svar på. Är X1 lika stor inuti som 3-serien? Varför heter den inte X3 då? Det vart mycket fler frågor efter än före besöket men vad gör man inte för att slippa köpa Skoda Yeti... Tacksam om någon vet! | |
|
Personligen skulle jag tveklöst gått på en X3. Jag har dock ej kört en 20d i X1 utan bara en 18d men den upplevde jag som liten, plastig och bullrig. En besvikelse i mina ögon. Vidare tycker jag att X1 utan X-line eller M-sport paketet inte ser särskilt bra ut, men det är i allra högsta grad en fråga om smak. X1 är nog nästan lika stor som "gamla" 3-serien. Den nya har ju vuxit sig lite större. På samma sätt är nya X3 ungefär lika stor som gamla X5. |
|
|
Jag hade valt X3, X1 är en kanonfin bil på alla vis men storebror har mycket bättre material och mer jeepkänsla. Man sitter inte särskilt fysiskt högt i en X1 t.ex, det bara känns så. :) //Bjersér |
|
| Tack för svar! Ska titta en gång till på X3. Men egentligen, varför lägga ut 200´mer för en X3 istf en tex vw Tiugan? Jo jag vet, bara känslan att ta i dörrhandtaget och lägga händerna runt ratten. Men ändå. På 3 år hinner väl X3 sjunka lika mycket i pris som en helt ny Tiugan eller Yeti. Hjälp men nu går det runt i skallen! | |
|
Det kan du bara svara på själv. Det är självklart skillnad på bil och bil men bara du kan avgöra om det är värt mer priset. Bägge modellerna lär ta dig från A till B frågan är hur du vill färdas och hur mycket du är villig att betala för det. |
|
|
har kört 3-serie i 6 år och bytte till en X1 för ganska precis ett år sedan. Rent spontant märks det att X1 är ingångsmodell i materialval mm. Inte dåligt, men inte riktigt samma känsla som det var i min förra trea. X3 var helt horribel väntetid på för ett år sedan, det kanske det fortfarande är, X1 var inte så blodigt (3 månader typ?). Har inte provat nya X3 med 20d, är säkert en mysig bil. Själv tyckte jag det kändes skoj att få "ösa på" med "stora" motorn till min kryssetta. Antar att valen på en X3 är fler och roligare att plocka ihop. Kanske blir det en sådan om 2 år när det är dags att byta igen :-) Om det är viktigt med höjd över marken, alltså om du är ute efter en SUV på riktigt, är nog X3 rätt val. X1 är ju trots allt bara en "3-serie cross country" ... Om det sedan är värt pengarna att betala extra för en BMW, tja, det kan bara du avgöra. Lycka till! mvh Anders |
|
|
För att en Tiguan ens skall kunna jämföras med en X3 krävs "stora" 170hk dieseln och DSG. Då gäller inga VW kampanjer längre och då blir väntetiderna långa - åtminstone på dieslarna med DSG. En kompis hade fått vänta 10-12 månader på en Tiguan TDI DSG som tjänstebil så han valde en bensinare de hade hemma på lager med omedelbar leverans. Sen har Tiguan en väldigt dum lasttröskel i skuffen vilket diskvalificerade den för mig. Det kanske går att köpa till en lösning men jag anser att en seriös familjebil måste ha ett plant lastutrymme per default. Yeti må vara kompetent och best-buy till kronor och ören men är så fruktansvärt ful. Om 36 månaders ägande gör plånboken glad så gör den ett desto större psykiskt lidande för ägaren under tiden :-) |
|
|
Nu Skodan struken! Kvar Tiugan track and field. Får se hur affärerna går i veckorna framöver, kanske klöver över! Då lovar jag beställa en X3. Vilken bmw-handlare rekommenderas i sthlmstrakten? |
|
| Jag köpte min på Novation Uppsala, inte så långt från Stockholm...de var bra att ha och göra med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.