AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.101

KVD och deras värderingar

Märkligt hur man kan uttrycka sig som man gör först i presentationen av bilen:
Länk
Värderingsmannens kommentarVisa all info
BMW-cab i fantastiskt skick utrustad med advantage-paket, M-sportpaket och comfort-paket. En cabriolet för den kräsne

sen när man tar del av skicket:
Övriga anm/noteringar: Fåtal stenskott, dörruppslag och rispor. Smårispor stötfångare bak. Syrafläck motorhuv. Skrapade aluminiumfälgar. Invändigt fåtal småmärken.

vadå cab för den kräsne och i fantastiskt skick...

/Anders
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej,

Ja, se skillnaden mellan "information" och "allmänt lovprisande". Jag råkar vara intresserad av just den modellen eftersom jag har en 120d cab och varje gång jag ser den så blir jag så nöjd att jag har en diesel.

Men du... "Fåtal stenskott" kan ju betyda typ tre st, en i rutan och två i grillen. "Dörrupplag" obligatoriskt som du får utan extra kostnad varje eller varannan gång du parkerar på Mediamarkt fastän det aldrig står i deras annonser. "Smårispor stötfångare bak" också obligatoriskt om du bott och boendeparkerat mer än 48 h i C Sthlm. Skrapade aluminiumfälgar är dock BARA en fråga om en klantig eller i annat fall oförsiktig förare. Jag har lärt mig en sak med trånga fickparkeringar: Nämligen att man ALLTID skall välja att jucka en extra gång med växeln och ratten istället för att chansa.

Hade det inte varit en bensinare hade jag klart varit intresserad... dessutom vill jag ha automat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
KVD är superpetiga och beskriver varenda litet märke som alla bilar har. Skulle du köra din bil dit skulle det också beskrivas som att ha märken och revor, det garanterar jag oavsett hur fin du tycker den är.

Om det finns märken som man verkligen kommer lägga märke till när man tittar på bilen då brukar de ta bilder på det.

-------
//Lövet
Fast, jag håller nog med anders en aning ändå. Det känns inte helt korrekt att slänga sig med uttryck som fantastiskt skick, osv. Det för snarare tankarna till diverse vimpelhandlare.

Något som även varit på tapeten här på AP förut är deras s.k. listpris. Om man studerar närmare så är det helt åt skogen, konsekvent högre än vad deras egna sajt bilpriser.se anger. Sen så ska ju alla bilda sig en egen uppfattning osv osv...men det gränsar nästan till falsk marknadsföring eftersom man på så sätt skapar så stort glapp som bara går mellan lagt bud och listpris (och som i viss mån ska spegla marknadsvärdet). Tittar man å andra sidan på deras blocketannonser så är det ett annat pris, uppskattat slutpris. Det är snarare det priset som ska stå som listpris.

Ursäkta OT.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Deras "marknadspris" är väldigt märkligt, det kan jag hålla med om. Däremot tror jag inte det påverkar budgivningen nämnvärt. Tror nog folk tittar mer på Blocket för att få en uppfattning av märknadsvärdet.

Det här med de subjektiva beskrivningarna tycker jag också de kan sluta med. Bidrar inte till någonting.

Däremot är jag helt säker på att om du kör en nyare begagnad bil från auktoriserad BMW försäljare och kör den till KVD för försäljning så kommer den beskrivas att ha "Fåtal stenskott, dörruppslag och rispor. Smårispor stötfångare bak. Syrafläck motorhuv. Skrapade aluminiumfälgar. Invändigt fåtal småmärken." för det får de så fort de tas i trafik.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har varit med och köpt en bil via KVD och upplever också att de är extremt noga med sina beskrivningar. Mycket av de anmärkningar denna bilen hade visade sig vara saker jag inte ens reflekterat över trots att jag är petig.

En lättare rekond (In och utvändigt) senare var dessutom alla anmärkningar utom stenskotten i fronten helt borta. Och eftersom det är budgivning sätter man sitt eget pris och med lite tur kan man hamna rejält under listpriset.

Men det säljs säkert en del vrak via KVD med, precis som via Blocket. :)

//Bjersér
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Alla bilar har en handläggare på KVD. Och alla bilar testas. Men det är inte handläggaren som testar bilen. Det är test-personal som gör detta. Det är alltid den person som testar bilen som anmärker eventuella skador/brister.

Men ofta kan handläggaren skriva till en kommentar på bilens förstasida, tex:

"BMW-cab i fantastiskt skick utrustad med advantage-paket, M-sportpaket och comfort-paket. En cabriolet för den kräsne"

Detta för att göra bilen mer attraktiv.

Att skadorna som är beskrivna finns på bilen betvivlar jag inte. Däremot tvivlar jag på att dom syns speciellt mycket.
När en 2010 års modell av BMW 125 Cab med 580 mil på mätaren rullar in i test-stugan då kontrolleras den oerhört noggrant så det är inget konstigt att det ser så "illa" ut i bedömningen av skicket på bilen.
Betyget 4 på kaross och 5 på inredning, skall inte göra den mest pedantiska BMW entusiast besviken.

Jag vågar slå vad om en tjuga, att du, "Med Känsla" efter att varit och tittat på aktuell bil, kommer tycka att den verkligen är i ett fantastiskt skick =)
Men du ska inte förvänta dig en sprillans ny bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.