|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad trött jag blir. Fick tag på ett par fina vinterdäck i dimensionen 225/50/17 och skulle lägga på dem idag på min 550i Sedan. Märker direkt att bromsoket bak ligger kloss an mot fälgen så det var bara att montera på 19" sommardäcken igen. Ändå står det på däcksstolpen att denna dimension (225/50 R 17 94) skall fungera som ett alternativ men jag vet också att 18" var originaluppsättningen. Finns det någon härinne som har en idé på lösning eller är det bara att börja leta 18" fälgar istället? Distanser finns säkert att tillgå men är det en bra lösning och kommer det fungera? //Eric | |
| Låter som du har några eftermarknadsfälgar alt fälgar till en 4-hjulsdriven bil. 17" ska passa på 550. | |
|
Nej det är BMW original M-fälgar så jag tycker också det känns konstigt. //Eric |
|
|
Jag tror han som jag köpte dem av sade att de suttit på hans 535D Touring //Eric |
|
|
Kolla noga på fälgen, någonstans står det vilket inpressningsdjup det är på fälgen, brukar stå IS eller ET följt av två siffror, t ex IS20. Det betyder att fälgen har 20mm inpressning. Jämför sedan det måttet som står på fälgen som inte fungerar med de mått som anges i instruktionsboken alt. de fälgar som du hade innan som fungerade... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
17" M-fälgar har aldrig funnits till e60/61 så är fälgar till någon annan bmw modell från början. Så tror du skall kolla upp grundligare vad det är för fälgar. Tråkigt när det inte fungerar men hoppas att de löser sig:) When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
@ Johan - Grejen är att jag inte haft några fälgar med vinterdäck förut. De fälgar jag hade till sommardäcken är ju 19". Bilen är ju flyttgods från Förenade Arabemiraten så något behov av vinterdäck har man inte riktigt haft. //Eric |
|
| Släng upp en bild på fälgen, så kan garanterat någon här vägleda dig.. | |
|
Erfo02, jag tänkte mest på dina 19"-fälgar...men kolla först i instruktionsboken! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bild kommer strax. På insidan av fälgarna står det 17x8 JJ 650 kg. Ger det någon ledtråd? Någon annan beteckning hittade jag inte tyvärr. //Eric |
|
|
Hur lägger jag in en bild då? Hittar ingen plats där jag kan bifoga en bild i inlägget. //Eric |
|
|
I brist på kunskap fick jag använda min fantasi och laddade upp bilden på fälgen som min profilbild :-) Hoppas det kan trilla ner någon tioöring hos någon av er experter och kan bringa klarhet i detta. Tack så hemskt mycket för all hjälp och support hittills - Oersättligt verkligen. //Eric |
|
| Designen är iaf M5 fälgen till E39. Men till M5an var den i 18". Jag hittar den inte på alloywheelsdirect.net - så jag går bet på att hitta vilket ET den har. | |
|
Står det något mer på fälgen? Märkningen låter inte som en BMW-originalfälg som dessutom brukar ha "BMW" och eller loggan ingjuten samt oftast även tillverkaren av fälgen (t ex BBS). Spontant känns de fälgarna som "replicafälgar" som inte är original men skall likna E39 M5-fälgarna (vilka mig veterligen bara fanns i 18"). Här finns de flesta BMW-originalfälgarna: Länk Kolla närmare på "styling 65"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kopiafälgar är det. Style 65 finns enbart som 18" och original alltid lackerade i Chrome Shadow. Style 66 var det som gällde om man ville ha 17" på sin M5 E39, var vanliga vinterfälgar när det begav sig. Stephan |
|
| mät hur mycke du behöver för att de ska gå fritt o spacer motsvarande? | |
|
Känns som att det smartaste är att köpa 18" och försöka kränga dessa 17" till någon annan som behöver den dimensionen istället. Ingen här inne som tänker samma men tvärtom dvs sitter med 18" och behöver 17"?????? //Eric |
|
|
Var ute i garaget och kollade igen och på insidan av fälgen står som sagt var 17x8 JJ Det står också ET20 men ad det står på mina 19" vet jag ju inte eftersom de sitter monterade just nu. Ser inget i instruktionsboken heller om vad som rekommenderas. Det står också tryckt på fälgen något som ser ut som JIL vilket kanske kan vara tillverkaren. Hur som helst så passar de inte till min bil :-) //Eric |
|
|
Som sagt, det är inga BMW original fälgar, utan eftermarknads replica fälgar dvs. kopior. Det du behöver är BMW original 17" fälgar avsedda för E60. Länk Länk |
|
|
OK tack för informationen även om den var negativ :-) Vad rekommenderar experterna? 17" eller 18" om jag nu ändå ska leta ny uppsättning? //Eric |
|
| 17" med 225/50-17 är enligt mig det bästa alternativet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.