AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.742

funderar på att skaffa mig en vinter-/stadsbil

Funderar på att köpa mig en extra bil för all den dagliga stadskörningen som jag kör. X5-an är både lite klumpig och törstig samt jag vill inte ha så väldigt mkt mil på den. 1M kommer snart att ställas av för vintern. Har funderat lite på en ny Polo som finns till hyggligt rabatterade priser och som borde ha ett väldigt bra andrahandsvärde. Tar gärna emot flera förslag. Tänker mig en småbil och en diesel. Nya ettan är för mkt pengar för detta ändamål, den gamla ettan tycker jag också är rätt dyr för ändamålet precis som en del beg 320dT som jag kikat efter. Vill gärna ha en ny alternativt väldigt bra beg. Känns dessutom lite som köparens marknad nu.

/Anders
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Varför inte nya Swift? Vunnit flera småbilstester, schysst utr. i grund, kan tom fås med 4wd och har för mig att det är kamkedja på den.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Eftersom jag ställt Porschen hos Audi för vinterförvaring.. Så kan jag varmt rekommendera A1an. ;-)
ah har Audi vinterförvaring, vad bra, vad kostar det och vad ingår?

A1-an är ett alternativ, den är bara så ful tycker jag, tycker då att en Polo är ungefär samma bil och väldigt mycket billigare som ex. vis Länk men kikat även på A1 som Länk Länk

japanska bilar är jag tyvärr inte så intr av.

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det är lite av ett "lämna där, och hämta någon annanstans" koncept på det upplägg som jag valde.. ;-) När det gäller A1an så gillar jag den skarpt, mkt fräschare än en A3a eller liknande. Nu har jag visserligen det mesta i utr inkl 18", så det är svårt att inte trivas. Men jag måste ändå säga att S-tronic och minst 105 Tdi är ett krav, under det blir det slött..
så du har en A1-a också Mistafrizz, har du testat bensinmotorn som jag länkade till ovan? Tanken var eg att köpa mig en bil över vintern som jag sen om jag vill kan kränga till våren när det är bättre försäljningstider och i stort få igen pengarna.

Lät lite suspekt med vinterförvaringen :-) lämna där hämta nån annanstans... :-)

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ja, jag har en 122hk TFSI med S-tronic och en massa annat lull-lull. Och det är den minsta bensinaren du kan ha enligt mig, 86hk blir för lite.. Eller dieseln på 105hk som också funkar. Porschen är såld.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kanske ska tillägga att jag hade två A1or på en vecka. Köpte en svart på måndagen och bytte den sedan på torsdagen till en grå. Den matchar bättre med min gråa Q7a på uppfarten. ;-)
oj det där påminner lite om en man som jag hjälpte importera en MB och han ville också ha en silver, för han tyckte det snyggast ut från gatan när man körde förbi hans hus :-))

Är det något sånt här du har Mistafrizz?
Länk

vad är förbrukningen på den bensinmotorn och hur är andrahandsvärdet? Ser man får 9% rabatt på nya Audi via Säljarna. Men ofta är det bäst med en "nästan ny" som redan tappat 15-20 första procenten.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
För dom pengarna skulle jag inte valt en A1. Då skulle jag mycket hellre valt något sånt här:

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
En Citroën DS3 HDi110 kanske? Länk

Fräckt utseende, kul att köra och soppasnål!

/Masten
är inne lite på samma linje som du Amli, frågan är dock bara hur Polo Gti fungerar som vinterbil? Läste en test från Vi bilägare och den var inte super direkt när det gäller vinterväglaget. Gäller väl att ha bra dubbdäck på den isåfall. Finns några bra ex ute till jämförbara priser som A1 med motor som Mistafrizz skrev. Nån som har erfa av Polo Gti? Hade ju en Golf R några månader på senvintern och den var ju kanon men hade ju också 4wd.

/Anders
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag hade kört på Golf eller A1. Golfen är betydlgit mer bil än Polon.
Faktiskt hellre en Golf bensinare än Polo diesel, om kostnaderna behöver hållas ner.

En A1 1,4TFSI i rätt färg och med endast den mest nödvändiga utrustningen (proline och ev. teknikpkt och xenon) känns som ett inte helt dumt val värdebeständighetsmässigt.
Men det där kan du bättre Anders :)
Det blev en Polo GTI -12 som gått 440 mil med all utrustning utom navi, känns som ett bra köp även om jag nog siktade på en liten diesel, känns som man fick mera för pengarna än A1 som jag också kikade på. Känns som priset blev ok också. Tack för input och synpunkter!

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Haha, det var snabba ryck :) Grattis till din nya bil!!
måste säga att Polo GTI är en riktigt trevlig bil. Känns som att man fick mycket bil för pengarna :-)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.