|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Inte min erfarenhet, förstår att du vill försvara din position men generellt är det bra prutläge inom rimiliga gränser på även bra bilar. Flera har insett att få över 200' på en 00:a eller 01:a är en dröm, för ett år sen gick det men det är lite annorlunda marknad nu. |
|
|
Jag brukar oxå svara som Karlsson72... Sist var det en snubbe som skulle köpa fälgar/däck av mig. Han kommer o kikar o ser att de är som de påstods vara, dvs utan kantstötningar men med något snedslitna däck. Då säger han "Jag tittade på exakt likadana fälgar förra veckan för 1200 kr". "OK, mina kostar 2000 kr. Ring han som säljer för 1200 o köp de bums!" "Jo men de har många skrap..." "Synd. Tack & hej!". |
|
|
Det är samma marknad idag, samma låga omsättning av bilar. Bilarna som annonseras på blocket o motsvarande tillhör i flera fall "bottenskrapet" enligt min åsikt. En bra bil får du över 200 för, av rätt spekulant som inser att den billiga 120' kronors bilen blir snabbt en "dyr" 200' kronors bil... än idag att jag skambudade :(. Lite samma sak är det med M5 E39, de som vill ha den fina bilen kommer tids nog inse att den inte var såååå dyr trots allt. |
|
|
kan säga som såhär så att alla vet. jag köpte cxs969. det stämmer bilen byggdes om från rhd till lhd. pratat med bmw. regbes. det finns registrerat att fordonet ska ha sålts orginal med kmh mätarhus dvs inte utbytt. ombyggnationen är inget som förstör bilen på något vis. bilen är reggbessad när den togs in till svergie och är godkänd bil som lhd så det finns inget olagligt i den bilen. tror det samma gäller CFF bara så att alla vet. kolla upp bilen innan ni köper det gjorde jag ha en bra dag alla andra som inte vet och bara har funderingar :D |
|
| kan även säga som så vad är det som skrämmer folk från att köpa en rhd som är ombyggd från rhd till lhd? visst att mätarhuset är utbytt kan jag köpa så kolla alltid upp det. men annars ? som den jag köpte kollade jag nog under på lyft och invändigt, är så seriöst byggt så det går inte att se på min. det ända man kan se är att startmotorn är flyttad till andra sidan motorn bara. kollade även kabelhärva på min och allt är utbytt med kompletta härvor inga skarvar alls :) så kolla på bilen först. jag ångrar mig inte en sekund! :) | |
|
CXS 969 hade enligt BMWs garantidatabas redan 2006 gått 16000 mil drygt.... Frågan är vad den reggades in med för miltal i Sverige. CFF975 tappade ca 10000 mil strax importen till Sverige. Sen tror jag personligen att bilarna inte är ombyggda utan bara bytt identitet. Det kan ju rimligtvis inte löna sig att bygga om dem. Om man nu ville sälja sin RHD M5 på den tiden så varför inte sälja den till ett land med vänstertrafik? Med detta sagt så kan ju miltal faktiskt vara "korrekt" rent hypotetiskt fast då korrekt på fel serienummer så att säga. Men jag vet inte vad jag tycker är värst. Skruvad ombyggd bil eller en bil som varit med om ett identitetsbyte? Både CXS 969 och CFF 675 bör undvikas hursomhelst då "milen" inte stämmer och detta kommer påverka andrahandsvärdet i framtiden. Servicebok saknas på båda bilarna dessutom. Såg för övrigt att CFF 675 fått ett ökat miltal i annonsen nu men det är fortfarande på tok för lågt, den har gått ca 25k troligen. Om det nu är den bilen ... Mvh Ola |
|
| Ola: Har för mig att priserna var mycket mycket lägre i UK jämfört med övriga Europa. Allra billigast var så klart de "mindre välskötta". Så det gick o tjäna en slant. Jag har läst om kompletta LHD konverteringar i UK för ca 3000-4000€, sen hur bra/dåligt utförda dessa är vet jag ej. Men jag gissar på att det skarvas kablar både här och där, på ställen vilka inte syns lätt... | |
|
CXS kommer jag ihåg jag kollade och jämförde utrustningen på och den stämmer. Utrustningen är oftast/alltid så specifik på M5 E39 att det är omöjligt att hitta ett exemplar som stämmer på pricken om man vill stjäla. Försök hitta en vänsterstyrd facelift Le Mansblå med Le Mansblått läder, plåttaklucka med sidoairbags bak OSV. Det är därför busenkelt att se om bilen är stulen, som den Diamantsvarta M5T-92 som "kom" till Sverige med papper från en 93as M5 Sedan. Den var stulen i Sverige. Jag rekommenderar att man kollar att bilen stämmer med utrustningslistan. Minns en kompis släktings MB SLK R170 som var svart överallt, även under golvmattor/bagage. Men listan visade att den var Yellowstone.. I länder med låg arbetskostnad är det ibland lönsamt att bygga om en högerstyrd bil, Lancer Evo exempelvis. M-bilar var snorbilliga i UK under många år. Exempelvis M3 3,0 Cabrio-95 för 30tkr i vettigt skick. En kompis sålde sin RHD M5 E39 tillbaka till UK för betydligt mer än han köpt den för antal år sedan. Den var INTE ombyggd utan hade kvar ratten till höger. Det är enligt uppgift från någon Besiktningsperson inte tillåtet bygga om en helbilsgodkänd (har diskuterats en del här förr om åren) och väldigt tveksamt hur bra arbetet är utfört om inte arbetet är dokumenterat med bilder. Stephan |
|
|
lanab: Inte min erfarenhet, förstår att du vill försvara din position men generellt är det bra prutläge inom rimiliga gränser på även bra bilar. Flera har insett att få över 200' på en 00:a eller 01:a är en dröm, för ett år sen gick det men det är lite annorlunda marknad nu. En kompis till mej sålde sin mycket fina 00:a i 100% originalskick i förra veckan för 289000. Fina bilar kostar. Har fick utsatt pris, kröp inte en krona. |
|
| Det är lite även som stephan säger, och även bmw, inte ens dom tror att bilen är ombyggd från rhd just pga att utrustningslistan stämmer på pricken och det bara finns 3 st totalt sålda i hela världen med den utrustning jag har i vänsterstyrt format, i höger finns det 11 så vad är oddsen att just hitta en sådan? Jo typ 0.01. Är mer inne på det han på bmw sa som kollade upp den i Tyskland att det verkar som bilen är såld till UK ny och skulle bli rhd men kom aldrig så långt och bilen blev ändå en lhd fast med rhd chassie nummer. Ska snart ta ner ännu mer invändigt i bilen och fastställa om det finns eller har funnits ett hål för rattstången på höger sida, finns inte det så är ju svaret där en lhd som fått rhd chassie nummer (från fabrik) finns ingen stulen lemans blå m5 lhd med lemans blå inredning osv osv :) | |
|
LHD och RHD har alltid olika serier hos BMW. M5 E39 heter: DE91 LHD Europa DE92 RHD Europa DE93 Nordamerika Några äldre topmodeller fanns även i Sydafrika-utförande, men numera byggs topmodellerna enbart i Tyskland. 540i/6 fanns i följande HE51 LHD Europa (såldes på alla marknader som önskade LHD utom Nordamerika) HE52 RHD Europa (såldes på alla marknader som önskade RHD utom Sydafrika) HE53 Nordamerika (USA och Kanada, Mexico får alltid Europamodell) HK31 Touring LHD Europa HK32 Touring RHD Europa HE98 RHD Sydafrika byggda i Rosslyn Sydafrika för den Sydafrikanska marknaden. Sydafrika och Nordamerika var inte intresserade av manuella Touring. Har man en 2a i modellkoden är ens BMW högerstyrd från fabrik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.