AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.804

Glapp i kardan, drivknutar & bögknuten. Vad är okej? (vibrationer)

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag har en 530 E34 med manuell låda. Det uppstår vibrationer vid lite mer gaspådrag än fiskörning under acceleration. Vibrationerna framträder huvudsakligen på 1,2 & 3:an och i hastigheter från 30-45 km/h.

När jag köpte bilen så var slutväxeln (diffen) helslut och ingående lager var helt borta vilket medförde rejält glapp i ingående fläns. Tidigare ägare hade nyligen bytt hardyskiva samt komplett stödlager.

Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att byta slutväxel som kändes okej, inga axiella eller radiella glapp i ingående fläns. Har kört några veckor med bilen och vibrationerna som jag beskrev har varken blivit bättre eller sämre men är väldigt irriterande.

Plockade idag av diffen igen då jag funnit en med 3,15 i utväxling som jag tänkte ska ge lite bättre acc samt att jag garderar mig om det skulle vara något galet med den andra diffen. Passade nu på att känna på bögknuten som har ett litet glapp när man håller fast kardanen och vrider bögknuten. Bögknutet var infettad så torrt har den knappast gått.

Vidare så finns det ett litet glapp i kardanen vilket jag upplever kommer från splinesen vid stödlagret. Det är inget stort glapp men det känns iaf.

Gick nu vidare och kände på drivaxlarnas knutar, det är även där ett litet glapp i dom på bägge sidor, inte radiellt men när man vrider dess flänsar i vardera riktning fram och tillbaka.

Har dragit lite i kardanen när diffen fortfarande var monterad och då kunde jag pressa & dra kardanen lite från sida till sida med inte allt för mkt kraft. Säg att den kanske kunde kunde röra sig ca 5mm åt vardera håll. Detta är väl den rörelse som stödlagrets gummiupphängning medger. Är det okej? Kan den ursprungliga, slutkörda diffen kunnat sabba gummiupphängingen i stödlagret genom att kardanen kunnat "kasta" lite i bakändan vid bögknuten?

Jag vet att det blev mkt text men jag ville beskriva det så väl jag kunde. Alla förslag är välkommna, vad kan felet vara?

Mvh: Tobias
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag tror på kardanbyte, inte så dyrt som man tror. Bytte på min 525 och vibrationsproblemen upphörde helt:

Länk

Mvh
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Visserligen kan kardanen vara sliten men hur är det med glapp i drivknutar? måste dom vara fuillständigt fria från spel för att vara okej?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.