AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.144

M3 E92 kände inte igen mig?!

Ti
608
TimS
325i -88
Tjena!

tänkte höra med er om ngn varit med om ngt liknande.. En kompis kom till sin bil (m3 e92) efter att ha varit o handlat några minuter och en skum kille stod vid bilen.. inget konstigt med det egetnligen.. han tyckte bilen var fin o blabla..

när kompisen sen sätter sig i bilen och startar igång allt så har allt ändrats.. språket till tyska.. speglar ställde in sig annorlunda.. ngt meddelenade på tyska.. bluetooth till telefon kopplades inte igång

Är det "vanligt" att man typ kan nollställa/fiffla med datorn i bilen och på så sätt komma in i bilen etc..? eller var det bara en glitch som kan hända ibland?

Mvh Timmy
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Det första som slog mig var att "kompisen" haft båda nycklarna med sig och sen råkat ta fel nyckel eftersom sådan data sparas i nyckeln, då kan det bli sådana fenomen att speglar/ratt/stol ändrar sig....

DOCK ändrar sig knappast språket..

Har aldrig hört att det skulle gå o fiffla med en Bmw:s teknik trådlöst men självklart är ju allt möjligt!

Det kanske var en riktigt klurig tjuv med nån hitecapparat som scannat bilens frekvens tidigare och nu försökte låsa upp/stjäla bilen.

MVH Peter
Ti
608
TimS
325i -88
glömde skriva det, samma nyckel som alltid används... Jag tänkte nämligen oxå att det var något sånt men samtidgt så är båda nycklarna istortsett hans inställningar

Bilen är svensksåld också, om det nu säger något om språket
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Jag skulle ana oråd om bilen uppför sig annorlunda efter att en kufisk typ varit vid bilen..
Tekniken att sno bilar ligger låååååångt före att skydda dom.

Jag har haft tidigare problem med folk som saknar förmåga att tjäna ihop till egna leksaker..
Detta problem löste jag med en gammal militärbunker för bandvagnar. Nu står ögonstenarna i säkert förvar/försvar.

Men som alla vet det man inte ser mår man inte dåligt av. Om med det sagt in med bilen i ett garage. Att parkera på gatan/utanför huset = problem
Ti
608
TimS
325i -88
gps trackers o extra spärrar räcker inte långt längre?
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Klart att all tänkbar skydd hjälper.

Men tyvärr så hjälper det enbart mot "klåparna" Dom som inte gör annat än hämtar bilar på beställning är rustade långt över det bästa larmet, spärrar, trackers mm mm mm
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Om batteriet laddas ur går bilen till slut i nödläge och stänger av alla funktioner. Språk och allt ändras, men även klocka, radio etc nollas. Kanske var de som hände (hände på min m5 efter att grabben hade startat belysningen i baksätet, som stod igång när man låste bilen)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
jag skulle nog inte våga låta det vara... Känns som en bra idé att åka in och koda om nycklarna. Att spela in frekvensen å coden som skickas från nyckeln har använts en tid.

// Erik
Jag ser två möjliga förklaringar, om någon av dem stämmer överens med verkligheten är det tveklöst läge för bilens ägare att vidta åtgärder snarast.

1. Bilen har varit utan strömförsörjning, dock reserverar jag mig för vilka effekter detta i själva verket får.

2. Någon har varit inne i bilen och via OBD-uttaget försökt "blanka" bilen, det vill säga koda en egen nyckel och i förekommande fall även se till att systemet inte längre accepterar den rättmätige ägarens nyckel. Det senare för så gott som alltid med sig att flertalet funktioner i bilen sätts ur spel (ABS, airbags, språkinställningar etc.) eftersom den elektronik som används för detta tilltag inte är perfekt. Steg 2 i detta förfarande är att återvända i ett senare skede och hämta bilen.

Avslutningsvis, att "spela in" signalen från bilens nyckel är en tveksam metod som knappast används längre sedan OBD-verktygen som startar i princip vilken bil som helst utan behörig nyckel började dyka upp. Dock är det en vanlig missuppfattning att särskilt bilar med nyckellösa system skulle stjälas med ägarens egna signaler från nyckeln, något som inte är fallet. I själva verket handlar det där om att systemen blir mycket tacksammare att knäcka eftersom ingen fysiskt unik nyckel behöver framställas.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Peddan: Språket ändrar sig på min E61 om jag byter nyckel..
Kolla dukomentären "Fransk maffia" finns att ladda ner på divierse sidor. Du ska se hur lätt dom kommer in i bilar och genom OBD-uttaget startr bilen.
Jag såg den filmen, och jag tror en kile baxxade en rs6'a utan problem med en dosa lika stor som ett gammalt gameboy, som kostade flera € tusen att köpa in, intrressant film verkligen :)
Salam! hittade den, dock på franska, kan ni franska? Inte jag, men man kan iaf se hur de jobbar :) :)

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns det någon som har en fungerande länk till hela filmen?

Mvh
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Hela dokumentären finns att ladda ner här:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.