AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.522

Varför så många SMG-lådor M3 e46?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har kollat beg.marknaden ett tag nu då jag börjat bli sugen på att sälja iväg 330:in och skaffa en M3 i stället.
Men tycket flertalet av dom som är ute på annons har SMG och den är jag inte alls sugen på.
Är det vanligare med SMG eller är det bara så att flertalet av dom säljs just nu?
Har å andra sidan aldrig provat en SMGII, är det nåt jag borde göra?

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Personligen är jag inte ett fan av SMG utan föredrar rent manuell låda. Dock ska erkännas att jag haft begränsad erfarenhet utav det, och många säger ju att det växer på en så att säga. Är nog bäst att du testar och bildar dig en egen uppfattning.
Oavsett kommer du inte att sakna 330:in :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Svårt och tro att man skulle sakna den även om det är en underbar bil på många sätt. Men det är ju samma sak om man haft en 320 och skaffar sig en 330 så saknar man ju inte 320 precis :)
Nu är ju inte ett byte helt klart ännu, men visst åker man runt och känner på olika innan man ev slår till om det nu blir nåt. Måste ju bli av med sin egen först.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kör manuell och jag är riktigt nöjd, det är liksom mer jag och har mer kontroll över bilen.Men måste erkänna att jag är mycket nyfiken på smg..

Om jag har förstått det rätt finns även glapp i diffen även i manuella så det kommer man inte undan med men kan tänka mig att det är i mindre skala med manuella..Rätta mig nån om jag har fel
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Jag som tidigare har ägt både en manuell M3:a samt en med SMG-lådan skulle tveklöst välja en med SMG igen. Min uppfattning är att SMG höjer körupplevelsen ytterligare en nivå.
Precis som skrivs här ovan så frestar nog den snabba lådan på drivlinan lite mer och en ordentlig test är nog på sin plats innan köp.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du vill göra justa uppvarvningar och kopplingssläpp så är ju SMGn inget val ;)
men i övrigt måste jag säga att lådn passa i varje fall mig perfekt, efter att jag har lärt mig att använda den.
Har bara steptronic och SMG nu i min bilpark och att växla manuellt i framtiden - glöm det :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Det som frestar på drivlinan/bakaxeln är inte SMG utan det som beskrivs av Kävlingepågen ovan! Så jag skulle nog kolla upp en manuell mycket nogare i detta fallet än en SMG... Men det går ju utmärkt att stänga av DSC och bränna gummi med en SMG också, så noggrann kontroll och forskning i ägarhistorik och skötsel gäller ju alla bilar och motorstarka i synnerhet!

Det märkliga är att "alla" som inte skulle välja SMG är personer som aldrig kört SMG... Eller möjligen inte kört dem tillräckligt länge för att bli såld på det. Se inläggen ovan. Och alla som kört SMG skulle aldrig välja något annat.
Själv kan jag bara råda dig till att välja SMG. Mera race/kör-upplevelse går inte att få i en E46:a.

Håller med dig Kävlingepågen. Ångrar bittert att inte min 320d är automatare...
Att rycka i spaken tillhör det förgångna!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
SMG II är mycket vanligare än 6vxl från när SMG kom hösten 2001. IIan brukar dem som haft den lovorda och problemen är väl mildas av dem tre generationerna vad jag uppfattat. Provkör du kanske kommer ha det som krav?

Mvh Stephan
Jag har ägt 3st M3 E46. Två manuella och en SMG, jag skulle lätt ta en SMG igen!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Har haft en manuell och en Smg2.. Tycker det är två skillda världar. Skulle nog föredra smg2 om de blir en tredje E46 någon gång..
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Phoenix M3, kan minnas att du utalade dig om att smg2 var rena skämtet, var det innan du hade provkört en? Eller ändrade du uppfattning efter du köpte en?
Det var innan jag provade det ordentligt. Efter någon timmes körning så var jag fast :)
Så sjukt kul med SMG!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hmm, de var verkligen många fina ord om SMG.
Grejen är den att dom gångerna man haft en bil med automat har man alltid längtat tillbaka till den manuella lådan i brist på tappad körglädje.
Nu kan man ju inte jämföra det med en SMG, men ni förstår nog vad min poäng är, typ rädslan över att ångra sitt val.

Om man säger såhär, hur stor skillnad är det på SMG som sitter i vanliga e46 i mot 2:an som sitter i M3?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Haas: jag har provar smg i m3 e36, vad jag förstått så är det samma smg i vanliga e46, rätta mig om jag har fel

Den i e36 tyckte jag inte om, den kändes inte så snabb alls .. Dock så har jag inte kört smg2 mer än en kort sväng, men enligt dom som vet så är den mycket bättre än smg1

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Ni som vet mer exakt, är smg2 mycket snabbare än smg1
SMG i alla dar! Sjukt snabb låda, bara att ställa in allt från superlugn till brutal. Kan bara ge positiv feedback, jämfört med smg i e36 liknar mer som en traktor.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med Memmo mfl. SMG II är underbar när man lärt sig den.

SMG I och SMG II går absolut inte att jämföra när det gäller körkänsla och hur de jobbar ihop med resten av bilen och föraren.

Mvh Jimmy
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Måste tillägga att det finns EN "jobbig" sak med SMGn och det är att "acceptera dunket" trots att det kan låta som om allt lossnar därbak när man har läge 6 i med full gas, men med lite träning går det att få ned "dunket" utan att tappa för mycket tid - genom att tajma växling/gas bättre.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Idag har jag kört smg2 en rejäl runda, o testat allt som gåt att testa med funktioner osv, o jag kan säga att smg är ett krav i nästa bil !! Sjukt roligt o man saknar aldrig kopplingspedalen eller spaken!! Kan intyga att det går o leka precis som med en vanlig manuell.. Sjukt fint med mellangasen när man klickar ner en växel eller 2 :D

Men som sagt, man MÅSTE prova den !!
sa
101
salo
520d F11 -11
Ni som har SMG2 i era M3or, vad kör ni för program?

Jag kör till 95% det lugnaste/långsammaste. Upplever bilen som mycket lugnare och skönare och dessutom drar den bra mycket mindre bensin.

Såklart kopplas snabbare program in imellanåt också :)

SMG är för övrigt ett givet val för mig.
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Har ju sålt min nu, men körde med 2 streck lysande oftast
Visst va det 1 streck på snabbaste och 5 på lugnaste?

Såg nån skrivit läge 6, men är väl 5?

En sak till jag störde mig på när jag sålde min för nån vecka sen och läste andra annonser på M3 som hade manuell, stod rätt ofta så här typ
Manuell låda och inge smg som strular och går sönder

Men visst borde väl fler klaga som har smg2 nu efter så många år om det vore bara rassel med dom?

M3 CAB -03
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.