|
|
|
|---|---|
|
Sedan ett par veckor har två problem uppstått, troligen samtidigt: 1) Luft blåset oftast enbart uppåt, dvs inget mot golvet eller rakt ut i kupén. Rätt vad det är så kommer det luft även framåt och nedåt. 2) Temperaturen pendlar mellan ljummen och varm, den kan ligga på en nivå några minuter för att sedan hoppa till den andra nivån några minuter. Jag TROR att temperaturpendlingen sker oavsett om fel 1) är "pågående". Är de två problemen korrelerade? Var börjar jag? * Kupéfläkten går som den ska, hastigheten låter som vanligt i manuellt och auto-läge. * Blås-som-fan-på-vindrutan-knappen fungerar. * Jag luftade kylsystemet för någon månad sedan och det har funkat bra hittills. * Kylvätskenivån är OK, dock läcker systemet en aning någonstans. ___ Min bil: Länk | |
|
Det låter som det kan vara spjällen, de som reglerar luftflödet. Kolla även att ventilpaketet i motorrummet fungerar som det ska. prosperity is a mindset! |
|
|
Tack för tips! Hur kommer man åt att se spjällen? Var sitter de? Hur kollar man att ventilpaketet fungerar? ___ Min bil: Länk |
|
| Ventilpaketet till värmen sitter till vänster i motorrummet (i körriktningen), man kan ta bort luftkanalen för att komma åt bättre. Man känner och hör att det dunkar i dom med någon sekunds mellanrum när de arbetar. Drar man ur elsladden får man alltid full värme. Får man inte full värme sitter ventilerna fast eller så är det luft/för lite vätska/ingen cirkulation i kylsystemet. Att sätta värmen på 32C ska öppna ventilerna hela tiden. Dina fel är enklare att felsöka med en dator dels eftersom klimatanläggningen sparar ganska detaljerade felkoder, men även för att man kan läsa av temperaturgivare ,spjälllägen och aktiveringsprocent på ventilerna i realtid och rätt snabbt se vad som inte stämmer med verkligeten. | |
|
OK, då börjar jag med att koppla upp den mot CarSoft. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.