AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
854

Mätarhusbyte E34 520 94a

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Hej!

Har jag förstått saken rätt efter jag sökt på autopower att om jag ska byte mätarhus på min brors 520i 94a med generation 3 mätarhus så är det bara 518 och 520 (gen3 husen) som passar, och skulle det bli ett 518 hus så är gamla minnespluggen ett krav pga. cylinderantalet till varvräknaren?
Och 524td, 525td och 525tds fungerar också med gamla minnespluggen men mindre kul om det står diesel i mätarhuset.

525i och uppåt har checkcontrol som 520 inte ska ha?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer angående Check Control - ditt instrumenthus har inget - och det var bara 518i och 520i som heller inte hade någon Check Control (diesel-versionerna hade heller inte något).

Har inte provat själv, men det bör fungera med en diesel-version om du flyttar över pluggen. Men som du säger, då står det diesel på tankmätaren. Men eftersom du ändåså måste byta varvräknare (felgraderad för din 520i) så kan du lika gärna byta tankmätare - och då bör alla spår av diesel var borta.

Tänk på att tidiga modeller av detta enkla instrumenthus hade analoga odometer (och en annan typ av kodplugg). Du bör leta efter ett instrumenthus med digital odometer (då bör din kodplugg fungera).

Är osäker på hur många generationer av det enkla instrumenthuset som fanns - verkar som det vara fanns två. För det vanliga instrumenthuset fanns det iallafall tre generationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.