|
|
|
|---|---|
|
Backljus och backsensorer fungerar inte på min 540iT E39. Efter många tusenlappar i felsökningskostnader så säger BMW Solna att felet beror på kombiinstrumentet? Ett nytt instrument skulle kosta närmare sex tusen pluss omprogramering så killen i på verkstaden säger att jag borde kolla på skroten. Han säger att jag ska ha ett instrument från en 540 eller 535 med årsmodell från 99-03, men säger att jag bör ringa till reservdelar för att få reservdelsnummret. Jag ringer och förklarar dilemmat. Killen jag talar med säger att han inte förstår vad backljusen har med kombiinstrumentet att göra och säger att om jag ska byta kombiinstrument så är det bara från modellår 2000 som jag kan använda. Han ger mig numret 62119 155 818. Jag hittar dock inget instrument med det numret? Är det någon som kan ge mig någon input? Kan tillägga att kombiinstrumentet inte uppvisar några andra fel förutom några pixlar som försvunnit. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Schematiskt finns det ett samband mellan båda backljus och PDC i A63 Styrdon integrerad kombi-elektronik IKE bakpå Instrumentet. via I-K o K.bussen. Backljus återfinns på stift 25 i kontakt X10114. Så helt fel är inte säkert att det är. Det har skett en drös med nummerändringar på Instrumnet, notera att ett ASC instrument kan inte användas om bilen har DSC och vise versa. knappa in dit chassienummer på denna sida så kan du nog hitta rätt bland olika nummer, klicka på artiklenumret så får du upp gamla nummer också. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabbt svar. Så om jag fattat rätt så är 62119 155 818 som BMW uppgav det nya tillverkningsnumret och enligt sidan är 62 11 9 155 803 original numret. Jag hittade ett instrument med 62 11 9 155 803 på karstorps bilmontering. Kan jag nöja mig med denna info och köpa instrumentet? Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det bör nog funka, dock så kan det ju finnas reservdelsnummer angivet på ditt nuvarande att jämnföra med tex. Karstorp tillhör de dyrare skrotarna i landet har jag noterat. Sedan ska du veta det att BMW kan INTE koda chassinumret in ett begagnat instrument så det synkar med ljusmodulen. dvs synkning mätarställning LCM-Instrument kommer inte att fungera, dock ska det finnas andra programvaror som fixar detta om man så vill. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kombiinstrumentet i min bil är redan bytt en gång av förre ägaren pga pixelfel (enligt honom) så instrumentet står på 11000 när den precis ska ha slagit över till 21000. Instrumentet från karstorp ska ha gått 20300 så det kommer stämma bättre än mitt nuvarande, för visst är det väl så att det fortsätter räkna? Mvh André |
|
| Ja det fortsätter räkna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.