AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

vibrationer i ratten

jo
16
jonkeboy
520d xdrive touring -15
har vibrationer i ratten från 70-120km/h... har bytt skivor, länkarmsbussingar(de bakre) krängningshämmarstag båda sidor, nybalanserat däcken men fortfarande är det vibrationer.. håller på bli tokig.. vad göra näst?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad har du för fälgar och däck?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Se till o rengöra ORDENTLIGT mellan nav o skiva innan skivan monteras. Har själv haft samma problem efter byte vid ett par tillfälle. Behövs nästan inget skräp för att det ska bli obalans. Lycka till!
Vad har du för fälgar, original-BMW som är avsedda för just din 3-serie? Eller är det bara en fälg som råkar passa just din bil med avseende på bultmönster?
Det som är viktigt (men ofta förbisett) är att navets diameter måste stämma med fälgens hål i mitten. Ofta kan fälghålet vara för stort och BMW har tyvärr experimenterat en del under åren med olika navdiametrar. Är hålet i fälgen för litet märker man felet direkt eftersom fälgen inte går på. Är hålet i fälgen för stort märks det inte lika tydligt men kan ge upphov till obalans i hjulen, jag har själv haft det på min bil. Men det är enkelt att lösa, åk till en bra däckfirma, där brukar dom ha distansringar i plast för en massa olika fälgtyper. Montera sådan på navet innan du sätter dit fälgarna som ska sitta med exakt passform -inget glapp.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
223 Är det så känsligt att kopparpasta bakom skivan kan ställa till det?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Skev fälg? Hade samma problem med min förra bil. Balansera o balansera bytte däck etc. Inget hjälpte. Sen sa däckkillen till mig att fan ena fälgen är lite skev.
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
centrum ringar? har du det? ytte pytte glapp blir fina vibrationer :) jag har det nu :)
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
I vilket sammanhang uppkom problemet?
Har själv råkat ut för liknande och ena gången var det bromsskivan men den har du bytt andra gången var det centrum hålet som var 1mm för stort och ibland hade jag tur och fick på hjulet rätt ändå och vid andra tillfällen blev det obalans. Det kan även vara hjulet som är ovalt, då kan det balansera perfekt i maskin men om du tittar från sidan så syns det då hjulet snurrar i maskinen. Det innebär att det är balanserat men att bilen hoppar då du lör och det upplevs precis som ibalans i vissa farter.
jo
16
jonkeboy
520d xdrive touring -15
har varit på en sån där gratis förbesikning hos bmw och bad de kolla då vad som kan orsaka vibrationerna.. mekanikern sa att det troligtvis var de inre styrstagen...
Är de svåra att byta själv?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
på min förra 330 så fick jag fel plastringar till fälgarna och dessa orsakade vibrationer. Efter rätt plastringar så var allt fröjd! Kanske samma problem?

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.