AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.025

Sänkningssats Fjädrar?

Köpt 17 tums M fälgar till min bmw 318 -99 e46.

Nöjd över dom men när jag monterar dom blir det ett STORT mellanrum.

Frågan är då hur mycket måste jag sänka bilen för att det ska se bra ut fram/bak?

Vill ej att bilen ska bli alltför låg, vad har bilar med M paket för storlek på fjädrarna?

Tacksam för svar!

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Snyggast är ju att inte ha en för stor glipa utan se till att t.ex. bara ett finger går emellan däck och hjulhus. Däcket måste förstås ha plats att röra sig i hjulhuset utan att det tar i på sidorna men inte heller ligga för djupt in som också ser tokigt ut. Om du mäter upp glipan så ser du hur många mm den behöver sänkas och letar rätt på fjädrar för den sänkningen. Fjädrar är billiga. Men om du sänker för mycket, t.ex. mer än 40 mm finns risk att originaldämparna inte kommer att hålla och att karossen tar i bump-stops som måste bytas eller moddas. Allt påverkar slutresultatet - fälgbredd, däcksdimension, offset, sänkning och utrymme i skrovet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur mycket man ska sänka eller inte är ju högst enligt personligt tycke.
Bilar med m-chassi är 15mm lägre än standard chassi.
Men jag skulle satsa på lite mer sänkning fram. Typ en 30/15 sänkning. Det påverkar i princip inte körbarheten alls.
Själv kör jag med ställbart chassi för att kunna ställa precis den höjden jag vill ha, men jag kör ganska lågt också så :)
Har det bytts fjädrar/dämpare någon gång innan på din bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.