|
|
|
|---|---|
|
Sitter o tittar runt efter nått 4wd, gärna lite suv aktigt till vettiga pengar. Allt från Landcruisers, Nissan Patrol till sunkiga DKW Qattro. Eftersom jag åkt en del Bmw genom åren så kommer man osökt in på en X5'a. Hur är en sån att äga begagnad, primärt med v8'an, från dom första generationerna? Finns det något särskilt man ska kolla på, vevhusventilationen brukar frysa vad jag förstått ? I övrigt så är det väl som vanligt, servad och allmänt bra skick. Even alcohol can bend the room... | |
|
Under förutsättning att man löser känsligheten mot frusen vevhusventilation så tror jag att första generationens X5 med M62TUB44 motorn är mycket prisvärda. Du bör kunna hitta fina ex för under 100 tusen åtminstone, kanske t.o.m inom segmentet 70-90 tusen. Hur man fixar vevhusventilationen är en annan historia, finns väl en del trådar om det men kanske inte just för M62TUB44 motorn, isolering osv, tror t.o.m. jag har löst om någon lösning med elvärmare i Nordamerika. Olyckligt att inte BMW kopierade ner M62TUB44 motorn från 540/740 rakt av, inte den blekaste om varför. |
|
|
Ja det är lite vad jag förstått vara den svaga punkten med vevhusventilationen. Jag diskuterade det med polaren o tror vi har en eventuell lösning på det efter en klassisk gammal volvo fulmek ;) Får känslan av att just en 4.4liters v8 med automatlåda inte är riktigt eftertraktad i dagens miljöbils tider så man borde kunna få vettiga exemplar til bra pengar. Even alcohol can bend the room... |
|
| GluffiS: Ja, det finns definitivt fynd potential på stora bensinare och en stor fyrhjulsdriven SUV känns ju tryggt i vintertider. ;-) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Men det finns också en hel del rishögar där ute. När jag letade min så var jag egentligen ute efter en iS eller 4.4 men efter att ha varit och tittat på en hel del som var i "fint" skick dvs polerad med stålull, spabehandlad med lerinpackning men ffa 3 hjul på samma modell av fälg med ett 4:e däck på en annan fälg så gav jag upp. Efter ett tag fick jag ett samtal från en herre som hade en 3.0 att sälja i "bra" skick. Åkte dit lite i misströstan men när jag såg bilen så var den i toppskick med nya sommar/vinterdäck så jag slog till på stubben. Men som sagt - vilka lik en del var i . "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Absolut finns det gott om vrak. Jag har vart och tittat på min beskärda del av bilar i 'fint' skick. 330'n jag köpte på Bmw i Ängelholm var dock klart bättre skick än jag förväntat mig. Fanns inte ens ett stenskott efter 10k mil ;) Fortfarande inget när jag sålde den vad jag vet. Even alcohol can bend the room... |
|
|
Jag bytte in min 4,4-03 mot en -04 som är i ett utmärkt skick så letar du efter en sund bil så titta på den Jag har bytt massor av delar på den, går kanon bra det enda som finns är några dåliga pixlar i MID en och lite lacksläpp på bakre kofångaren efter bortspolning av is i vintras. OBS !Jag har inger samröre med bilhandlaren :o) Länk: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.