AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.518

Oljesöl under motorn

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Eftersom jag haft lite oljesöl under motorn, med tyngdpunkt (tycker jag) på den vänstra sidan, så drog jag slutsatsen av att det var packningen till oljefilterhuset som torkat. Nu har jag dock bytt den och kört några veckor men oljesölet är fortfarande kvar. Är det någon som har några kloka idéer om var jag skall fortsätta felsöka, är det något annat ställe som brukar vara felkälla till oljesöl av detta slag. Tacksam för tips....! Just ja, det är förstås M54 motorn i min e39 530 som avses!

Mvh

Olle D
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hej!

Om inte packningen till oljefilterhuset har löst problemmet så bör du kolla igenom vevhusventilationen, slangarna samt membranet.

Hur vet du att det inte handlar om gamla rester? Är du säker på att ny olja läcker?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara servooljans behållare eller slangar som läcker!
Kolla noga under behållaren, inte helt ovanligt att slangarna läcker vid ingången till behållaren...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tack för svaren,

När jag bytte packningen så torkade jag rent under motorn, men när jag nu tre veckor senare kollade så hade det blivit söligt igen. Jag skall kolla servooljans behållare för säkerhets skull, men jag har för mig att jag lossade den när jag bytte packningen och kommer inte ihåg att jag såg något särskilt där. När det gäller vevhusventilationen funderar jag ändå på att nu till vintern uppgradera till "nordic climate" slangar (eller vad det nu heter), och det borde ju även fixa oljesölet om det nu är någon slang som spökar....

Fortsättning följer...

Mvh

Olle D
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Lycka till. Det bästa är att börja med vevhusventilationen eftersom du ändå planerar att byta till nordisk variant. Det finns inte många fler ställen där oljan kan tryckas ut på vänster sida.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jaha, nu har jag varit ute och kollat lite nogrannare och det visade sig att förra ägaren redan uppgraderat vevhusventilationen till "cold climante", således är ligger problemet sannolikt inte där. När jag kollar lite närmare så verkar det dock som att det även finns oljerester både på höger sida och på framsidan (har svårt att se på baksidan), så det kanske är läge att börja med att byta ventilkåpspackningen.....

Mvh

Olle D
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 530 med M54 har också börjat läcka olja någon stanns så det rinner ner längs motorns framkant ser det ut som. Jag har inte orkar börja riva ner saker ännu men jag misstänker packbox eller någon annan packning, lär säkert bli en hel del mekande för att fixa innan besiktningen..

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.