|
|
|
|---|---|
|
Funderar på till att lägga till däcktryckskontroll till en F11 och har lite funderingar kring hur den fungerar. Har sett i en listan över däck/fälgar att bilar med denna utrustning kräver speciella fälgar/däck. Dock framgår det inte om det är fälgen eller däcket som måste vara special. Hoppas någon på forumet vet säkert, för om det är däcket som sätter begränsningen och det innebär att man inte kan välja märke/modell på däcken i framtiden så är det inte en särskilt intressant utrustningsdetalj för mig. | |
|
Det sitter en sändare med sensor i varje fälg som mäter lufttrycket och skickar detta vidare till bilens styrenheter. Personligen hade jag skippat detta tillval. Dels för att bilen redan har punkteringsvarning som med hjälp av ABS systemet känner av om något däck har för lågt lufttryck, och dels för att denna utrustning kräver dyra specialventiler med inbyggd sensor och sändare. |
|
|
På E61:an var tryckkontrollen standard precis som Chris87 beskriver genom ABS-systemets givare men i USA fanns det en annan variant där man var tvungen att ha separata ventiler för varje hjul - å andra sidan kunde man då få reda på vilket hjul som varnade. Osäker på vad F1x serien har för variant. Om "generell" däcktryckskontroll är standard som för E6x serien tycker jag personligen att detta räcker. ---- BMW CS #6212 |
|
| Tänkte att det sitter i fälgen och inte i däcken. Tack för svaren | |
|
väcker denna gamla tråd för jag undrar en massa saker: - det är väl i ventilen som sensorn sitter i och inte i däcket eller i fälgen??? - alltså den borde gå att intallera i alla hjul oberoende på fälg/däck??? - vad kostar en sån sensor i så fall? - När ja blädrar i menyer med i driven så ser jag att det stor bild på alla 4 hjul med grön bock som symboliserar OK. Jag har inte sensorer i mina hjul så hur kommer det sig att det lyser grönt? Är der ABS funiktione Chris87 hänvisar till eller nåt annat? |
|
|
F11:an har en "generell" däcktrycksindikator som varnar om något däck tappar luft; vill du veta exakt vilket däck, och dessutom nuvarande tryck i varje däck individuellt så väljer du till "2VB" som tillvalet heter. Ingen direkt kioskvältare, men ett trevligt tillval. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Givaren sitter i ventilen och förutom lufttrycket så överför den även temperaturen. Tänk oxå på att även vinterfälgarna måste vara utrustade med denna typ av ventil eftersom standardsystemet EJ finns kvar då bilen är konfigurerad med denna individuella dyrare typ av övervakning. Jag har detta tillval och kanske jag nu tycker det var onödigt (och dyrt). Man ser bl.a. att däckstemperaturen beror mycket på hur fort man kör. I ca 110 km/timme så är tempen inne i däcket ca 20 grader högre än yttertempen. Och kör man i ca 70 så sjunker tempen några grader. Jag har inte kollat så där jättenoga. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Z3: i din e91 mäts hjulens rullomkrets.. Förlorar ett däck luft, varnar den. Den mäter dock inte tryck i däcket som på f11'ans system som är extrautr | |
| Har idag lagat en punktering på mitt RFT däck på F11 520d -13. Standard däcktryckskontroll (ej gjort något tilval i alla fall) som jag har varnade för vilket specifikt däck det var som hade för lågt tryck. | |
|
Din däcktrycksindikator har mao detekterat en avvikelse i rotationshastigheten i ett av däcken. Däremot vet den inte vilket däckstryck du har i däcken. |
|
|
Har den varianten utan givare i fälgarna Varnade i dag det saknades ett hg i ett däck så det var inte så att man behöver ha punktering Ha deT |
|
|
Abs-givarna har idag flera funktioner. Så som rotationsvakt/meter per tidsenhet. En avvikelse Upp eller ner i tryck ger annan rullomkrets och felsignal kommer. Inget konstigt egentligen. Tror jag räknade ihop ca 6 signaler som Abs-givaren skickar sina signaler till idag. Mvh Jonas B |
|
| Jag har f11 2011 och felmeddelande om låg tryck.bak vä. Jag har inga sensorer i däck.Går ej att återställa. Vad är det som krångla.. ABS sensor Vä bak? Mvh | |
|
Går endast att återställa när du står stilla, sedan kör du en bit. Därefter återställs det. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.