|
|
|
|---|---|
Adam318 |
Pappa är på semester så jag har lånat hans bil, idag efter jobbet så startade den inte. Alla lampor lyser, inga tecken på att dte är slut ström, så¨jag ringde 020 210000 eller vad det var, BMW-support eller något. Blev kopplad till nån servicetekniker som ändå trodde det var slut ström, så jag ringde en kompis och provade med startkablar, helt dött ändå... Orkade inte ringa tillbaka till BMW-020-numret utan hämtade min egen bil och tänkte dra till återförsäljarn på måndag och höra med dom. Men jag vill ju ändå veta vad det kan vara. Serviceindikatorn säger: "Inspection" "-450 km" EML-lampan tänds och släcks då jag vrider på tändningen, antar att den ska göra det, men motorsymbolen fortsätter lysa!? enligt instruktionsboken är det "Förändrade avgasvärden, kontakta din aukt. BMW-verstad för åtgärd" men den har alltid slocknat när bilen gått igång så jag tror inte det är den, men kanske är det det? För övrigt så är mina amatör-teorier: 1. Någon säkring som har gått, hittar inte säkringarna så jag har inte kunnat kolla. 2. Startmotorn har helt enkelt dött eller så är det nån kabel som hoppat ur sin kontakt eller nått!? 3. Nån skyddsgrej p g a något litet fel nånstans som gör att bilen säger stopp och belägg innan detta fixats? PS. Pappa vet att jag har lånat bilen, och han vet också att den är trasig, han sa bara att jag helst skulle ordna upp det tills på onsdag/torsdag så att han inte blir utan bil. DS :) Nån som vet vad det är? |
|
Om du varvar en 330-01 mer än 4500varv/minut under långa perioder löser säktingen till besninpumpen ut:D Skämt åsido:) Inspektion -450km betyder att bilen skulle ha varit servad för 45 milseddan så det är dags att beställa en inspection på tex den lokala bmwverkstaden. Lite felsökning online fri gissningar från tidigare erfarenheter med BMW. 1. Finns det gott om bensin i bilen? Jag antar det. Vrid runt tändningen samt stäng av fläkt och ljus. Då skall du höra ett svagt surrande ljud underifrån. Det är bensinpumpen. Om den inte surrar kommer det inte fram någon bensin. Då bilen inte ens klickar igång när du vrider runt nyckeln är detta iså fall inte huvudproblemet. 2. Har du kört över något fartgupp eller kant i lite hastighet? säkringen till bensinpumpen kan ha utlöst. 3. Fungerar stereo samt klimatanläggninen, dvs fläkten drar igång när du vrider om tändningen till läge 2? Om inte kan det vara brist på ström. 3½ Kan du ha lämnat någon strömförbrukare påå, tex mobilladdare som sugit ut srtömmen ur batteriet helt och därför batteriet är kass? 4. Är den manuell eller automat? Manuell går att bogera igång, inte automat. Automat måste ta bärgare till verkstad. 5. Det borde vara något fel i motorelektroniken då motorsymbolen lyser. Tror mest på denna teori. 6. Bilen är utrustad med en EWS(Elektronische Wegfahhr Sperre), sk immobiliser. Den känner igen att det är korrekt nyckel som sätts i bilen och gör att den kan startas därefter om dom två lirar ihop. Om du tex har fått reservnyckeln så kan batterierna kanske vara urladdade och EWS inte identifiera korrekt nyckel. Är bilen svensksåld? Ring då 020210000 igen och kräv att de kommer och hämtar bilen med bärgare för att fixa det hela. Lånebil ingår fritt i 3 dagar från BMW. Hoppas det löser sig vet inte om det kan vara någon hjälp.. Mvh Asken |
|
Adam318 |
Vart orolig på dina första meningar där, för det har ju hänt (med handen på hjärtat) att motorn har varvats lite. Bensin finns det. Den är svensksåld. (antar att det inte är någon Immobilizer) Bensinpumpen snurrar. Det är kort och gott precis som nån varit och knyckt startmotorn, den lever inte om ett dugg när man vrider på nyckeln. Manuell låda är det. Så på måndag blir det väl rullstart och till BMW. Alla elförbrukande grejjer verkar funka. såsom klimat, stereo, lampor, larm. Och jag har inte reservnyckeln. Men jag antar att det går på nån garanti eftersom den bara gått 3-4 tusen mil? Tack för svaret ialla fall. Asken :) |
|
Den har immobiliser. Svensksåld har immobiliser, vad väntar du på. ring 020210000 säg att du behöver fungerande bil omgående och att dom får hämta den med bärgare samt fixa dig en hyrbil. Det ingår i BMW Assistance. Rullstart i kombination felaktig motorstyrning kan i värtsa fall orsaka att oförbränt bränsle rinner ned i katten och då är dom åt h-e det täcker inga garantier. Sådant här måste gå på förlängd nybilsgaranti. Fick igenom Fläktmotstånd samt ny färdmonitor vid 3400mil 1½ år gammal och det är ca 17k i pengar. Stå på dig. Vart är närmaste aukt verkstad? Asken |
|
Adam318 |
Jag ska inte stå på mig, pappa får sköta det. ca 2-4km från jobbet. Men BMW Assistance, är det gratis och hur länge ingår det? |
|
Be pappa ringa dom det står med om det i instruktionerna från BMW, BMW servicecard så kan du läsa mer på www.bmw.se Assistance gäller 3 år utan milbegränsning i hela Europa. Dom ser till att man kommer vidare i vardagen typ:) Asken |
|
Adam318 |
Än en gång. tack! Men reparationen kan komma att kosta? |
|
Bilen komme till aukt verkstad. Säg åt dem att kontakta BMW Sveriges Garantiavdelning och kräv att de står för kostnaden pga så pass ny bil. De brukar vara mycket flexibla på de miltalen är min erfarenhet. Verkstaden måste dock ha ok från denna avdelning för att inte den registrerade bilägaren skall debiteras kostnaden. I VÄRSTA fall täcker de delarna ägararen får betala arbetet. ASken |
|
| Bäst att skriva ner askens mobilnr om man skulle hamna i trubbel någongång ;) | |
| acey: 071-1124545:) 19:70 per minut! | |
| Lätt värt! ;) | |
|
acey: stabilt! |
|
Adam318 |
Det var nyckeln som hade gett upp. Jävligt patetiskt att måsta bärga en bil för att man ska komma på att man ska prova reservnyckeln, det kunde han ju sagt redan i lördags istället för att be mig prova med startkablar. Nu funkar den fint i alla fall, men reservnyckeln :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.