AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.199

Bilen bromsade utav sig själv, hjälp..:/

Sida 1 av 2
Ush, var inge roligt som hände nu..
Var ute och körde. inga missljud eller nånting konstig, men min nybesiktade bil.
(Bmw E36 328i)
Och så plötsligt så bromsas bilen ner, som om det är nånting som drar ner varvet på motorn, så jag får växla ner och sätta gasen i botten så att jag precis kom in på en grusväg. Hade inte varit roligt att bli ståendes när det är mörkt mitt i en kurva på den vägen kan jag lova..

Undersöker sedan saken närmare, ingenting luktar eller så, och jag kan inte så något uppenbart fel, så det fick bli bogsering hem.

Så alltså; den bromsade utav sig själv, men det är icke bromsarna då varvtalet på motorn tvingas ner, även när jag står still och inte har växel i.

Men den startade hur lätt som helst kanske 2 gånger,
sen ville den inte starta alls.
Det känns precis som om det skulle vara någonting som försöker bromsa motorn...

Så det skulle ju kunna vara någonting med drivningen, men isåfall varför påverkas motorn när jag inte har växel i?
Och varför bromsar bilen ner, även när jag inte har växel i om det nu bara skulle vara motorn? Blir inte riktigt klok på detta...

Men det blir till att palla upp den imorgon i dagsljuset och se om man hittar något, men det gör man väl självklart inte..

Så tips eller funderingar någon?

Motorn får bara inte ha sagt upp, köpte bilen för runt ett halvår sen, jättefint skick så det var ju en del pengar, o då man inte har ett fast jobb så skulle det ju inte vara så roligt med en motorreperation precis..:/
Motor och allt har gått hur fint som helst innan detta hände.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla om din bränslepump fungerar. Min la av för en dryg vecka sedan. Ingen förvarning, jag hann köra en billängd så började motorn gå dåligt på ca 500 varv. Efter ett ta ville den inte gå längre. Ny pump och nu har den gått utan problem i drygt 100 mil.

Här finns tips om hur du kollar bränslepumpen Länk.

//Göran
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
hmm, känns som de skulle vara kamaxelgivaren på din med. Inga större slantar direkt. Försök att få ngn att läsa felkoder på bilen om du inte vill byta i "blindo".
Ok ska snart ut o kolla lite, hör av mig sen om hur de blir
ehm, dum fråga kanske, men en testmejsel med lampa och sladd?
Är det som ett vanligt multimeter fast med små prickar som lyser rött som visar den rätta strömmen? För det har vi isåfall..
Är ej jättehaj på detta med el..:P
Eller nej, du menar alltså en sådan; Länk

Men ja prövar väl med den jag har, borde gå lika bra?..
Hepp enligt ditt test så ska det inte vara bränslepumpen..
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Be någon komma hem till dig o läsa av felkoder med en bärbar dator..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara monoliten i katalysatorn som lossnat och satt sig på sniskan och därmed stryper avgaserna....kan vara svårt att se utifrån men banka på katalysatorn med knytnäven (när bilen är kall!) och lyssna efter oljud. Skrammel eller liknande ljud indikerar lös monolit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo ja får försöka hitta nån som läser av felkoderna.. Men de kan bli svårt att hitta nån som kan häromkring tror jag..:/

Ok ska kolla katten imorn!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Precis så betedde sig min Sierra när ramlagren skar.
Har du kollat att det finns olja?
Får väl hoppas att det inte är felet, men det lät väldigt bekant tyvärr.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Såg nu att du skrev att bilen bromsades ner även när inte växeln var i, så då är det väl inte skuren motor som tur är.
Jo olja finns de, men har fått låna en Kompressionsprovare, så jag kan se om de är något allvarligt eller inte iallafall
hmm, bara för att vara säker, komp prov gör jag genom att skruva ur alla tändstift, inte en för en,
dra ur säkringen till soppapumpen,
samt koppla ur alla tändspolar, men inget annat med tändsystemet,
och ha fullgas vid provet?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Stämmer. Väck med stiften, tändspolar och bränslepump och öppet gasspjäll.
Har även hört att motorn ska ha driftstemperatur men det blir ju svårt i ditt fall. Vet inte hur mycket det påverkar.
Hupp, nu har jag gjort komp test, och det var väl fina värden tror jag,
så då kan man väl iallafall utesluta att det är ett allvarligt motorfel eller?:)

Här är värdena (Med kall motor då, så de kanske inte blir lika exakta som med en varm)
1:13,1
2:13,1
3:12,1
4:12,9
5:12,1
6:12,9

Banka lite på katterna också, o jag hörde inget speciellt...

Och jo, jag är fortfarande på jakt efter nån som kan läsa av felkoder...
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
När katalysatorn på min förra bil rasade betedde den sig som din. Startade utan problem och gick fint på tomgång, men ju mer man gasade, desto mer sjönk varvtalet. Kändes väldigt skumt. Katalysatorn verkade också rasa helt plötsligt och utan förvarning.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ta bort katalysatorn och se om den funkar utan så vet du om det är den.
Tänkte berätta hur de går, en mekaniker kommer och tittar på den imorn,
tar med dator så han kan kolla felkoder.
Tänkte Skruva bort avgassystemet som du säger innan katterna, men fanns ju inget ställe att skruva av de innan katterna förutom vid grenröret då, men de skulle va ett helsike utan lift..

Men men, jag tog bort baksätet för att kolla in bränsle pumpen (den sitter under en lucka under baksätet),
men den hörs klart och tydligt när man sätter på tändningen.
Men tror ni att det kan vara fel på den ändå? För mekanikern trodde på bränslepumpen..

Kommer självklart skriva sen vad domen blir
Hupp, han var hyfsat säker på att det var bränslepumpen, så får väl lite på honom då:)
Men nu är frågan vart ska man köpe en tycker ni?
Är en begagnad original bättre en än ny billig?

Här är vad jag hittat; Vad är förresten skillnaden mellan de 2 från skruvat?..

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Oboy, ja har ett nytt dilemma killar..:P
Jag tänkte börja skruva bort bränslepumpen, men då såg jag att det inte stämde med anslutningarna..
Alltså, det som jag har sett att det ska se ut är som på denna bilden;
Länk

2 Bränsleslangar och 2 anslutningar till dom.
Men jag har 2 anslutningar, men bara en slang? Hur Kommer det sig då ihuvudtaget att det inte sprutar bränsle ut ur den andra anslutningen när det inte sitter en slang där?..
Här är en bild; (som jag tog)
Länk

Sedan så mätte jag i kablarna så att den fick ström, det får den från den vita kabeln, men inget från den högra.. Men det kanske inte den ska få heller?
(Mätte bara när tändningen var på.)

Men, jag hitta sen en annan grej, en till bränslepump på andra sidan!:P
Det ska väl bara vara en? Det är vad jag har hört iallafall..:S
Men, den såg inte likadan ut som den första, utan den har bara 1 anslutning, och 1 kabel.
En bild på den med;
Länk

Men men, det är den andra (den vita) som borde vara trasig, för när jag koppla ur den ena, så lät inte den någonting, medans den blåa låter annars klart och tydligt när du sätter på tändingen.

Dessutom så har de som jag sett som finns att köpa, 2 anlutningar för både bränsle och el..
Så vart hittar man en med bara 1?..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.