AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
19.898

Biltemas oljor?

Sida 2 av 2
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att köra på Biltemas oljor är väl en sak, men varför snåla på oljefilter om det skiljer en hundralapp eller två? Jag känner mig betydligt mer trygg med originalfilter, skulle aldrig komma på tanken att snåla med en sån sak.

/Masten
Att köra 2000mil eller mer mellan oljebytena det är att snåla enl mitt tycke.
Byter själv efter +1000mil.

Kalla mej snålvarg om Du vill Masten ;)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag byter också efter 1000 mil men kör med originalgrejer ändå.

/Masten
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har med stolthet gått över till biltema-olja i 320n :)
En liten tråd om misstankar kring Biltemas oljor.
Jag tror jag köper något mer lite bättre namn på. Jag menar några tior hit eller dit känns lite dumsnålt..

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BlackLuck, jag vart inte så imponerad av "logiken" i resonemanget som de förde i den tråd du länkade till...låter faktiskt precis så det brukar när folk som tror sig ha råkoll på oljor egentligen inte förstår så mycket alls när allt kommer omkring... ;o)

Om man bortser från ev. felemballerade produkter eller rena produktionsfel (som mot förmodan slunkit förbi alla kvalitetskontroller) är oljor extremt standardiserade produkter där man utgår från i det närmaste kemiskt identiska råvaror och additivpaket när oljan blendas. Man bestämmer vilka specar oljan skall uppfylla och köper addivpaket för given specifikation, därefter följer man sedan ett "recept" från additivtillverkaren där det anges vilka basoljor (finns i praktiken fyra standardkvaliteter som används till nästan alla typer av motoroljor) och i vilka proportioner de skall blandas med det färdiga additivpaketet - därmed garanterar additivstillverkaren att oljan uppfyller givna klassningar.

Basoljor tillverkas av många raffinaderier världen runt och alla tillverkar basoljor av standardiserad typ.
Additivpaketstillverkarna världen runt kan du räkna på ena handens fingrar...

Mvh
Johan B
Som jag känner det så kan det handla om en felmärkning i det där fallet. Eller en rent av defekt produkt?
Hursomhelst så känns det svårt att få ngn upprättelse om fel begåtts. Därför håller jag mig till de stora namnen och med täta byten. Ska väl tillägga att filter och byte av detsamma är förmodligen ännu viktigare än själva oljan..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har helt rätt om att filterbyte är ännu viktigare än oljebyte...och när det gäller filter är det alltid säkrast att hålla sig till "originaldelar" eller någon av de stora tillverkarna (t ex Mahle, Mann etc.) för det är väldigt många fler parametrar än bara filtreringsförmåga som är viktigt.

Och tyvärr är filter inte lika standardiserade produkter som olja är....

Mvh
Johan B
Jag kör med Biltema helsyntes och Mahle filter i min 540.

Hasso får man fråga varför Castrololjor inte håller/höll måttet? :)
I BlackLucks länk från maskinisten får man ju onekligen intrycket av att Biltema inte längre får olja från Statoil (som sagts vara Biltemas oljeleverantör bl.a här på autopower) , det skrivs även här Länk att Biltema har ny leverantör. Nån som har koll på detta och ev. vet vem den nya leverantören är? Om det nu stämmer...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det där med dåliga filter från BMW, hur länge sen var det, när kom nya förbättrade filter?

När jag bytte olja efter att ha köpt bilen hade den enbart fått service på BMW enligt bok, dvs inte ofta... Oljefiltret såg ju ut som att det var halvt upplöst, som att lämna ett papper i vatten. Inte så att det hade ramlat isär eller hade hål etc, men papperet hade liksom löst sig så att det blev "fibrigt".
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Angående filter, så finns det ju ett test av oljefilter. Visserligen gammalt, men redan då var Biltemas filter bättre än dom kända märkena.
Bättre än dom fabrikat som brukar nämnas som premium varje gång Biltemas oljefilter diskuteras alltså..

Jag tror jag har länkat till det testet i nån annan tråd här, om jag minns rätt.
Peter_55: Menar du testet du länkar till på trådens första sida? Den testen är sen -95 och kanske inte så relevant idag. Sen är väl det intressanta hur ett filter presterar efter några tusen mil och det säger inte en sån test nåt om. Eller?
ma
7.450
marin849
Så här såg det ut vid bytet:
Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ja, det var nog det testet. Ja, jag sa ju att det var gammalt, men det är fortfarande intressant.

Testet är ju lika för alla filter, så det är ju inget som säger att t.ex. ett Fram-filter klarar sig bättre i det långa loppet. Eller lyckades du läsa ut det ur testet på nån vis? Jag såg inget i alla fall.
Biltemas filter dissades på den tiden också, fast dom tydligen inte var speciellt dåliga. Det gick alla möjliga historier om att dom saknade backventil och använde jättelite papper som dessutom var gjort av kaffefilter. Folk hittar på vad som helst bara för att dom hört nån kompis brorsas kusin som hört nåt skit om deras grejor.

Så åtminstone jag, tar folk som reflexmässigt klagar på Biltema, med en stor nypa salt.
"Testet är ju lika för alla filter, så det är ju inget som säger att t.ex. ett Fram-filter klarar sig bättre i det långa loppet. Eller lyckades du läsa ut det ur testet på nån vis? Jag såg inget i alla fall."

Nej jag kan inte utläsa nåt sånt, men det är väl hur filtret klarar av livslängden som skulle vara intressant att veta. Oavsett tillverkare...
ma
7.450
marin849
Det som alltid är problemet med Biltema är att man sällan eller aldrig kan få reda på vem som tillverkat och vilket artikelnummer det är från tillverkaren (om det t.e.x är samma som original, samma som på Mekonomen, specialtillverkat=sämre för Biltema etc) så man vet inte riktigt vad man får, dessutom byts ju leverantör då och då vilket man inte heller ser. Just på oljefiltren har det dock ibland stått vilken tillverkare det är.

Inget av detta betyder i sig att produkterna skulle vara kass, men kan kan ju inte kolla upp det. Länkarmar t.e.x. där gummibussningarna ger upp efter 100 mil är ju inte så lyckat.
Ingen som har koll på vem som levererar oljan till Biltema?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.