AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
19.897

Biltemas oljor?

Sida 1 av 2
Th
9
Thomas Svanberg
328iA Touring -98
Nån som kör på Biltemas oljor? Funkar nån av deras oljor med "bättre" kvalité? Filter, växellådsolja?
Jag har kört två av mina motocrosscyklar på Biltemas racingolja. "kanske inte relevant här" men det funkade alldeles utmärkt.
Har 328iM Touring -98
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De fungerar fint. Det är klassning och inte märke man bör titta på. Biltemas oljor är förövrigt detsamma som Statoils. Oljefilter däremot verkar inte hålla måttet, utan där skall man nog hålla sig till Hengst, Mann och Mahle.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Biltema köper bara in olja och säljer i sitt eget namn, de tillverkar den inte...

Det är oljans klassningar som är intressanta, inte vad de heter.

Biltema har en olja som är BMW-LL-klassad, men den är lite dyrare.

Om du byter motorolja halvvägs in i serviceintervallet kan du använda t ex deras 5W40-olja. (Den oljan har jag använt i vår andra-bil en Mercedes E200TE-93 och den fungerar utmärkt med den oljan)

Är du fortfarande orolig, kan du köpa oljan hos Rusta, där kostar 5liter syntetisk 5W40-olja 299kr och den uppfyller kraven för BMW LL-98-klassning.
(Den oljan har jag använt i E46:an utan några problem)

Oljefilter brukar jag köpa hos BMW eftersom det var en del strul med pappersfilterinsatserna när BMW började med sina longa serviceintervall - så de har uppgraderat sina filter så de fungerar (vilket man inte kan vara 100% säker på att alla eftermarknadsfiltertillverkare har gjort).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min arbetskamrat kör dragracing och använder Biltema motorolja till den bilen (1250hk). Jag har hittills bara använt mig av välkända märken, men kommer gå över till Biltemas oljor, så fort lagret är slut.
Mvh
Marin
Th
9
Thomas Svanberg
328iA Touring -98
Ok låter bra det. Jag har som sagt egna bra erfarenheter av oljan med. Hur är det med växellådsolja , bakaxelolja osv? Funkar det med tro?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
I min f.d. E36 320iT körde jag med biltemas oljor, helt utan problem. Halvsynt.

Jag tror Biltemas oljor är lika bra som vad annat som helst från de stora märkena.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Shell helix ultra 5W-40 BMW LL-01 kostar 75 kr litern på ICA och är listat av BMW som godkänd olja, varför köpa en Biltema olja som inte är BMW listat som godkänd för samma peng ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Testar Biltemas Olja nu Länk

Pris 599kr/10lit.

Kört 200mil hittills utan några missljud etc.
Testar en lite tjockare helsynt eftersom E46an (320i) dricker en del olja med Mobil/Castrol oljor.

Tror att Biltemas oljor håller väl så god kvalitet gentemot andra olje-märken.
Skulle fallet vara annorlunda så har vi läst detta förlänge sedan i alla "blaskor" som finns ;)
Köp på Swedol, det är äkta syntetisk olja (Formula Excel 5W-40 API SM/CF) och är billigare än biltema(63kr/lit 20lit dunk). Den innhåller PAO (polyalfaolefiner) i den mängd så den kan kallas äkta syntetisk. Ordet "Syntet" kan betyda lite vad som helst och används flitigt i och ibland "felaktigt" eller vilseledande. Du kan läsa i oändlighet i detta ämne på nätet om du bara har tid...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Men den på swedol är väl inte LL-01 klassad som Shell Helix Ultra är... Så för min del är väl Shells olja ett bättre alternativ?? Annars hade det varit smidigt att köpa 20 liters dunk och ha till bägge bilar i min profil.

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att det Swedol-oljan är samma "blend" som OK/Q8 helsyntetiska 5W40-olja...förefaller ha i princip identiska data och båda tillverkas av OK/Q8:

Länk

Länk

Exakt hur mycket PAO-basolja som Swedols olja har är svårt att säga, men den är uppblandad med Typ III-basolja (högraffinerad mineralolja) i alla fall...
Länk

Skulle tro att säkerhetsdatabladet från OK/Q8 säger mer om hur mycket PAO-basolja det faktiskt är i den oljan - är nog inga större mängder!
Länk

Lägsta flytbarhetstemperatur visar dock på att det finns en del PAO-olja och inte enbart Typ III-basolja som en del oljebolag envisas med att kalla "syntetisk"...enbart typ III-basolja brukar resultera i lägsta flytbarhetstemperatur kring -30--35 grader C.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...skulle dock tro att kvaliteten på Swedols, Biltemas och andra helsyntetiska "lågprisoljor" är ungefär jämförbara - bra oljor till bra pris!
Troligen precis lika bra som många "märkesoljor" med samma viskositetsklassning, dvs. 5W40.

Mvh
Johan B

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag tror det var denna olja: Länk
FlashG syfta på? Den säljs ju på Swedol men har annan klassning än Swedol 5w-40 och OKQ8 helsyntet 5w-40...

Mvh Martin
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
@Anders-72 "Oljefilter däremot verkar inte hålla måttet, utan där skall man nog hålla sig till Hengst, Mann och Mahle."

Gammalt test, Länk , men på den tiden presterade Biltemas oljefilter bättre än många av dom "fina" filerna, som t.ex Mann. Jag tror inte dom är något sämre idag.
Detta är det enda jag hittat i testväg, men du har förmodligen hittat nån annat eftersom du säger att dom inte håller måttet. Vore bra om du kunde presentera nån länk eller nåt annat stöd för ditt påstående, eftersom jag kör på Biltemafilter och gärna vill veta om du vet något jag inte vet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller oljefilter är det många parametrar som spelar roll - filtreringsgrad (givetvis), flöde genom filtret - nytt och "gammalt", filtermediets motståndsförmåga mot tryckspikar och sura restprodukter i oljan etc. etc.

T ex. kan det ibland vara bättre att ha något sämre filtreringsförmåga så länge oljeflödet genom filtret inte störs...hellre skitig olja i motorn än brist på olja pga att filtret har strypt flödet...

BMW hade problem med att filterpappret löstes upp av sura restprodukter i oljan på vissa bilar i samband med att man övergick till långa serviceintervall - filtertillverkarna fick uppgradera kvaliteten i filterpappret...(osäkert om alla eftermarknadsfiltertillverkare har gjort det!)

Med andra ord: då det är svårt att få en överblick av ett oljefilters samtliga viktiga egenskaper, så därför brukar jag hålla mig till "originalfilter" eller någon av de stora tillverkarna som levererar filter till t ex BMW, Mercedes etc.

Kahn-d, om du tittar på "databladets" fysiska egenskaper, framgår det att de är i princip identiska även om de valt att ta med några extra klassningar på det ena databladet - skulle förvåna mig om OK/Q8 tillverkar så snarlika oljor med olika sammansättning...oljor är "standardiserade produkter" som görs i stora volymer och sedan etiketteras olika för marknadssegmentering.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ett felaktigt filter kostade 245.000 i reparation som satt i en M62TU pga det hade löst upp sig i förtid. Motorn satt i en Range Rover och Landrover som servade dessa använde WIX filter från England och Landrover hade aldrig noterat BMWs servicemeddelande när det gällde förstärkning av filter pga längre serviceintervall. Motorn hade minst 700-800 mil kvar till nästa service.
Motorbyte, Landrover var något sura när det blev upplysta och även försäkringsbolaget tyckte det var toppen när jag lagt BMWs servicemeddelande i bilen när Landrover dom hämtade den för transport, de tyckte maskinskadeförsäkringen skulle stå för kalaset nämligen :)
Länk

Biltemas filter är sedan årttionden diskvalificerade då de hade problem med att pappersludd släppte från filtren och fastnade i tryckventilen till oljepumpen och oljetrycket blev dåligt på en hel del bilar.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hasso, jag satt just o letade efter det där :) Hittade tråden där Land Rovern var omnämd, men nu löste det sig (Precis som oljefiltret gjorde...) Tack.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tack Johan B.

Men nu är jag förbryllad över att Länk inte stämmer överens med Länk helt och hållet.

Ser ju, precis som du sa att fysiska sammansättningen stämmer överns i de tidigare postade bladen, men om man tittar på de jag bifogat så skiljer det sig under sammasättning gällande cas-nr osv. Men jag ska inte kolla så noga på det, bli bara snurrig, får gå efter klassningarna så blir allt bra :)

Mvh Martin
@hasso:Innebär det då att Opel för alltid är diskvalificerad pga av tidigare årsmodellers rostangrepp ? ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Alex84 Absolut !! "Se nya Opel Astra nu" ( i morrn är den bortrostad) välkänd bakrutaslogan på Opels bilar. (Av nån anledning har jag aldrig ägt en Opel men det beror nog inte på att de rostade för det finns premiumbilar som rostar betydligt mera även på senare år.)
Likväl som Castrol oljor och Bosch tändstift och Biltemas filter är livstidsdiskvalificerade i min värld. :)

Länk
Tror nog att Biltema tar lärdom av tidigare misstag likväl som andra företag i sälj-branschen.

Tydligen om man läser i denna tråd så har även Bmw själva haft problem med sin leverantör av filter.

Frågan är och kvarstår efter detta inlägg vilka som tillverkar filterna för resp märke/företag/återförsäljare?

Har tidigare förekommit att samma tillverkare säljer delar både till "märkes-säljare" som till "pirat-marknaden".

Därvid kan jag själv intyga att original filtret inte är detsamma som det som säljs hos Biltema!

Eftersom jag själv kört på Bmw´s egna produkter tidigare olja dito filter så har jag beslutat att testa de produkter Biltema tillhandahåller av idag.

Beslutet kom efter att grannen ( som äger 4st Bmw bilar hör och häpna ) själv kört på Biltemas oljor samt filter under de senaste 10åren och detta utan några som helst fel eller incidenter !

Räcker för mej som kvitto och skonar min plånbok extra mycket ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.