|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har suttit och lurat på en BMW 520i -88 ett tag nu. Har pratat med han som äger bilen och han nämner följande fel: "spolarpumpen trasig (den och spolartanken har jag plockat lös, orkar inte mecka tillbaka det). Dämparna Lite ventiltick, (det mesta försvinner nog vid olje byte) Normalt avgasläckage Sen så har jag aldrig fått bilen till att gå upp till normal temp (se bild) det är max mätarn går upp till (så det är svårt att få bilden riktigt varm i kupe´n (nu vet jag ju inte hur det blir när det är kallare, kanske löser sig). Vid ca 4 gånger som jag har haft bilen så har det skrikit från servo eller rem om man stått stilla med bilen och vridit på ratten. (inget fel så vitt jag vet, men så att du vet)." Det med att tempen inte går upp riktigt och att ingen värme blir i kupén lär väl mest troligt vara termostaten. Hade det exakta felet på mina gamla 525i och efter att jag bytt termostat gick det till sig. Men tänkte väldigt mycket på det här han nämner med "Ventiltick". Vad säger ni? Värt att köpa den? Begärt pris är 4500kr, tänkte ha som vinterbil bara för nu i vinter. | |
|
Ventiltick lär orsakas av sliten kamaxel förmodligen resten är väl mest skit fel. byta dämpare o fixa de andra är ju simpelt men ventilticket lär du få leva med. |
|
|
Är den besiktad? Det är ju den gyllene frågan för en bil i den prisklassen. Lite meck ingår och ventilljud är nästan alltid standard på gamla M20-motorer. En körbar bil för dessa pengar på Blocket blir garanterat en Volvo 343 eller en Mazda 323. Är inte BMW lite roligare - om besiktad? Gr8ride |
|
|
Får tacka för snabba svar. Jodå, den är besiktad. Ventilticken är alltså ingenting man behöver oroa sig för? Eller får man sitta beredd på att punga ut flera tusenlappar på reparation? |
|
|
Byt till hyfsad olja och häll i lite Omega 909, finns på Mekonomen för en 300kr. En ovanligt bra tillsats som gör att motorn går lite tystare. Sedan beror det ju på vad du ska ha bilen till, gasa s..ten ur den eller ha den som trevligt transportmedel. Kolla när kamremmen och vattenpumpen är bytt - mer akut än lite ventilljud. Det brukar vara intervaller om 8000mil på remmen. Gr8ride |
|
|
Tanken är väl att ha bilen till vintern som kommer nu först och främst. Det ska väl åkas brett rätt ofta så nog kommer det att gasas alltid. Okej, det ska jag kolla upp. Så ventilticken är inget att bry sig om egentligen? |
|
|
Det är ju alltid en risk att köpa en begagnad bil, den kan rulla 30.000mil och den kan rasa om 30mil. 4500:- är ett mycket bra pris för en besiktigad och ok E34 och dem fel du räknar upp är ju inte hela världen på en 23år gammal bil? Köp bilen, och skulle den (Förhoppningsvis om ett tag) kräva reparationer för flera tusenlappar så ta det beslutet då och sälj den eventuellt som reservdelar då istället. Om inget annat så borde bara karossen med papper inbringa någon tusenlapp från någon som vill bygga en turbobil/busbil eller liknande: Om inte rosten har gått allt för hårt åt bilen? //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.