|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med fläkten på min BMW 525 -02 sedan. Det som händer är att den går på max när AC är påslagen och låter som bara den. När jag stänger av AC så går fläkten ner något men låter fortfarande mer än önskvärt. Någon som har svar på vad detta kan bero på och vad jag ska göra åt det? Ta hemskt gärna med bilder när ni ska försöka förklara problemet! Tack på förhand /Patrik | |
|
Antar att du menar kondensorfläkten och inte kupéfläkten? Mvh |
|
| Ja fläkten som sitter i motorn. | |
| Menar du huvudfläkten vid vattenpumpen och inte lilla elfläkten framför kylaren? Det kan vara trasig/låst visco som gör att den får för hög fart, varva inte motorn då den kan gå sönder och paja kylaren. | |
|
Hej. Ja, det kan vara bra att ta reda på vilken av fläktarna det är som låter. Är det den stora fläkten "bakom" kylaren när man står framför bilen, kan det vara en dålig viscokoppling. Eller kan det vara el-fläkten som sitter "framför" ac-kondensorn dvs. en fläkt som sitter monterad i en fläktram som man ser när man tittar in bakom njurarna i fronten. Denna skall aktiveras om det krävs extra kylning t.ex. om Ac:n jobbar. Denna el-fläkt varvar upp som ett propellerplan på min 540 titt som tätt också. Misstänker att det kan vara ngt knas med styrningen då jag tycker den låter på tok för mycket alldeles för ofta (även om det är under +10 grader ute). Ut och kolla vilken fläkt som spökar :) Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
| Kermit; mycket riktigt är det elfläkten som låter den man ser genom fronten på bilen. Du säger att din låter ibland min låter som ett propeller plan hela tiden... | |
|
Patrik: Okej. Ja, min fläkt låter ofta men inte hela tiden. Dock är det den höga ljudnivån på min som är det stora problemet. Låter som bilen ska taxa ut och flyga när som helst :) Det vanligaste felet med denna fläkt, efter lite forumsökning, verkar vara att den kärvar ihop och slutar fungera. Detta verkar dock inte vara vårt problem i det här fallet :) Jag vet att fläkten styrs med hjälp av ngn data information beroende på hur varm motorn/Ac:n är. I ditt fall (och kanske även i mitt fall) låter det som att problemet ligger där förr än i själva fläkten. Men det kan såklart vara en kombination. Hasso och Folke på forumet brukar vara väl insatta i E39:ans elektronik och olika styrningar. Kanske kan vi få lite input från dem i tråden ? :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Har sett trådar tidigare i år där andra också hade problem med hysterisk kondensorfläkt, men kan inte hitta dem längre... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.