|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 2002a automat årsmodell -75 Som hade en öppen termostat pga att han inte fick ur luften i systemet påstod han. Jag har kört 100mil med bilen kanske,med öppen termostat,men nu börjar det ju bli kallt ute... Tog då och beställde en ny termostat,monterade den och slog i ny och fin glykol. MEN! Bilen kokar... skulle prova låta bilen stå på tomgång utan lock för att på så vis få ut luften. Men det går ju inte bilen kastar då ut sej vattnet i omgångar inte pga kokning vet ej varför...Har jag köpt en bil med trasig topp, eller packning. Eller vad gör jag för fel? Får fin värme i hytten iaf... Tack på förhand. MVH | |
| Prova att byta kylarlock. Ett gammalt lock kan ha tappat spänsten i övertrycksventilen och sänkt övertryck = sänkt kokpunkt på kylvätskan. | |
|
Kan vara trasig topp eller trasig vattenpump, kolla pumpen först. Hade detta problemet på en e46a rodde det var toppen. nät vi tog upp den var inte packningen sönder. Tänkte att det kan ju inte vara vattenpumpen då den pumpar vatten i början men hade man bara tänkt efter å insett att den inte pumpa när den blev varm hade man fattat att det hade varit den. kolla pump först sedan ger du dig på toppen MVh NK |
|
| Kan vara kylaren som är igensatt. Min 320 E21 kämpade jag länge och väl med innan jag av en tillfällighet fick tag på en ny kylare. Jag hade då provat med flera typer av kylarrens , andra termostater(nya och beg) och ny vattenpump utan framgång. Hängde i den nya kylaren-inte en tendens att gå varm. Kan vara värt att byta eller ev låna en annan kylare och testa. Vid ett tillfälle gick bakre ljuddämparen sönder invändigt vilket resulterade i samma symptom. Märktes i stort sett inte på annat sätt än att tempmätaren nosade på det röda. Körde runt ett bra tag med full värme mitt i sommaren för att hålla ner tempen. Beroende på hur original det skall vara kan jag varmt rekommendera en kylare från en Volvo (240 tror jag). Jag hittade en nybytt kylare på skroten för 250:-. Mycket effektivare. Monterade den på 1timme. Övre slangen måste förlängas och ett expansionskärl monteras. Undre slangen passade bmw org. Vissa modeller har även termostat för elfläkt. Fick tipset från en 02-åkare.. | |
|
Är du säker på att den verkligen går varm? Jag trodde att jag hade detta problem i somras nere i Tyskland men det var ngt konstigt elfel. Jag bytte till ny från W&N men det blev inte bättre. Mätaren kvar på röda strecket. Upptäckte att när jag stängde av lyset så sjönk mätaren. Kokar den bort vattnet? Om inte så har du också elproblem från givaren till mätaren. Glapp, dålig jord? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Kan också intyga det som Bosse säger. Jag kör min 02a dagligen och det ligger någon krypström i mätartavlan så ifall man kör en stund kan temp mätaren gå upp detta avhjälps genom att stänga av alla ström förbrukande saker så som lyse fläkt samt torkare (då ser man var tempmätaren borde ligga) för så fort man slår på sakerna igen går den upp, konstigt nog händer detta aldrig vis kallstart. (detsamma gäller för bränslemätaren ,Den lever också sitt egna liv) Mvh NK |
|
|
Hade liknande fel på min E9:a på både temp & bensin mätare som reagerade konstigt men gick "ner" när man stängde av lampor och dyl, att tillägga är att vid last så kunde motorn "hacka" till vid tillfällen. Konstaterat fel (efter mkt sökning) = Generator som laddar för mycket. |
|
|
I mitt fall är det nog inte fallet; jag har kört över 700 mil i sommar och ingen glödlampa har slocknat. Har dock inte mätt spänningen E9an kunde också ha lite hyss för sig, minst sagt. Såld sedan länge. När GT:n var nyrenoverad så hade jag glömt jordkabeln mellan motor och kaross.Resulterade i att tempmätaren löpte amok efter en stunds körning. Jag har försökt med extra jordledningar, ny tempgivare, kontrollerat ev. glappkontakt etc. utan förbättringar. När jag mätte temperaturen (med IR) runt utloppet från toppen så var det c:a 80 grader men tempmätaren stod i kanten av det röda. Nu har jag ny kylare och termostat och litar på dessa och struntar i tempmätaren eftersom jag aldrig behövt fylla på kylvätska. Elfelet får vara, kanske självmarkerande en dag. Det tar vi då. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Glömde tillägga att tempmätaren uppförde sig likadant oavsett yttertemperatur; i Tyskland var det 25 -35 C. Här hemma var det senast +10 C. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.