AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.795

Låg förbrukning e65- 745ia- 2002; 0,73 l/mil

samke
Hej! Ville bara dela med mig av min senaste körning från Haninge i södra Stockholm till Arlanda. Tankade bilen med 98 oktanig bensin, nollställde färddatorn och körde 48 km. Snittförbrukning: 0,73 l/mil. Kan det vara så att färddatorn "ljuger". Körde med ägg under gasen och översteg aldrig 100 km/h.

Servade bilen förra veckan, sitter nya 245:or på och tankade med 98. Ska påpekas att jag körde extremt lugnt; nästan inga inbromsningar, släppte gasen vid nedförsbackar och när det behövdes acceleraras gjordes det relativt fort.

Så räds inte för stora motorer, även dem kan köras snålt! ;)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det var inte dåligt!!!

Lyckades på resan från Göteborg få ner det till 0,92 som bäst. Minns inte om det var 95 eller 98 men det var vinterpjäxor på.

Det kan knappast ha varit fler än tre bilar på vägen heller va :-)

Som sagt, även stora tunga bilar med V8 går att köra snålt.
(fast man ruttnar efter ett tag...)

Niklas

Fransosen
samke
Men förmodar att du höll normal fart. Köer bildades MEN jag höll i alla fall hastighetsbegränsningarna ;) Dessutom hade jag ingen last och var ensam i bilen. Hursomhelst har vi bevisat att det går att köra snålt. Även om de tog lite längre tid än vanligt..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Låter väldigt bra. Körde idag 9 mil motorväg där hastigheten pendlade mellan 70-120 och då visade färddatorn 0,84. Lägsta siffran hittills med 550'n. Hem gick det lite raskare och då hade färddatorn tickat upp på 0,94...

___
//Ulf
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nja, i mitt fall var det väl lite moms på hastighetsbegränsningarna samt att det regnade ganska duktigt hela tiden.

Men hur som helst, det går att åka snålt med stora bilar, och det är det bästa :-)

Niklas

Fransosen
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Nej, inte en chans att det kan stämma.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Jag åkte hem i min nyinköpta 750i-05 från Märsta och låste farthållaren på 110km/h... färdatorn stannade på 0,83. De kändes väldigt bra tycker jag!! ;-)

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Körde M6:an Sthlm-Gbg på 1,04 i somras utan att vara alltför feg på gasen. Hade jag prioriterat bränsleförbrukningen finns det dock bättre val än V10:a på 507 hk:)
Tycker ändå att det visar att det inte behöver vara ekonomiskt självmord att välja en bil med lite prestanda.
Imponerande men inte direkt en nyhet.

Som påpekats många gånger på Autopower är det framförallt förbrukning i stadstrafik/kortkörningar som är 'problemet' med BMWs bensindrivna prestandamodeller (exempelvis M bilar, V8a, V12 osv). I hyfsat laglig motorvägstrafik eller strax över är de oftast snåla i förhållande till effekt/prestanda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.