AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.971

Klokt eller galet att välja 330d med manuell växellåda

Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag har läst alla trådar jag kunnat hitta i ämnet. Men ni som de facto har kört en 330d av nyare snitt med manuell, snälla, dela med er. Extra bonus om ni både kört manuell och automat. Är främst ute efter att veta om man är komplett galen som funderar på en ny 330d med manuell.

Jag har absolut inget emot att köra manuellt men har de senaste åren kört automat. Senast en 528i, dessförinnan en 335d.

Tackar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har inte kört så mycket 330d men hel del 325d LCI och den är trevlig med manuell låda, speciellt på landsvägen. Ett sant nöje att växla ner och ge ordentligt med gas vid omkörning. I stadskörning är känslan lite yxigare på en manuell diesel jämfört med en manuell bensinmotor. Det beror nog främst på att man rör sig runt varvtal där turbons laddning kan variera.

Om jag kör övervägande stadskörning hade jag nog föredragit automat men varje på landsvägen uppskattar jag en manuell dieselsexa. Körningen blir mer direkt och ingen tvekan vid fullgas, med kickdown elelr inte osv...

En viktig sak med de större dieselmotorerna, som 330d, jämfört med 320d är att sexan har en helt annan kraft från 1000 rpm till 1600rpm som jag upplever att 320d saknar.

Jag tycker en 320d känns mindre trevlig med manuell låda än vad en 330d gör.

Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Strålande feedback. Jag kör förmodligen 75% av tiden i stan, så i mitt fallet får man kanske börja fundera på automaten. Gillar egentligen att slippa växla, men ogillar att BMW vill ha över 20.000 för automaten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, kör du mycket i stan så talar ju en (hel) del för automaten. Troligtvis hjälper det andrahandsvärdet också då diesel med automat tilltalar flera.

Kanske får tillbaka någon av de extra tusenlapparna vid försäljning...

NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Om du kör så mycket i stan skulle jag nog prova manuell låda ordentligt innan. Det som irriterar mig med min manuella diesel är att det är svårt att få en riktigt mjuk övergång upp och ner mellan 1:an och 2:an. Däremot som en dröm att köra på landsväg, egentligen räcker 6:an nästan alltid till för att köra om men slänger man i 4:an så blir det riktigt roligt!

Körde innan köp av nuvarande (330d 231hk) ca 150 mil med en manuell 320d 177hk och där märker man tydligt på låga varv att den tappar effekt, framförallt märks det i korsningar när man kör (lite för) långsamt på 2:an. Klart irriterande på en i övrigt så fin bil, i övrigt tyckte jag effekten var fullt tillräcklig vid alla tillfällen. Har inte provat 330d automat men en längre provtur med 320xd automat hade jag inga synpunkter på automatlådan så i en ännu större motor kan det knappast bli fel.

Andrahandsvärdet tycker jag inte du ska bry dig om alls, absolut vill fler ha diesel automat men när inköpspriset går ner så gör fördelen med skatt och förbrukning på en manuell att andrahandsvärdet kanske rentav står sig bättre?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På en ny bil är det inte ovanligt med lägre uppgiven förbrukning på automatväxlad bil och därmed lägre skatt.

Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tycker inte diesel passar ihop med manuell låda, visst kan det vara roligt att växla ner vid en omkörning men med sexans fina bottendrag är det onödigt. Och ärligt talat, under 5mils landsvägskörning växlar du kanske i genomsnitt en gång medan du till och från jobbet i stadstrafik växlar femtioelva gånger. Och jag håller med om att dieseln är lite yxig och... oharmonisk i stadstrafik.

Dessutom borde automatlådan ha lite andrahandsvärde och göra bilen mer lättsåld i framtiden, jag hade nog köpt en automat. :)

//Bjersér
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Sant men i det här fallet står iallafall på modellguiden 0,57 (0,62) för 330d sedan så automatlådan bör ha högre skatt. Möjligt att det är annorlunda med nya 3-serien..?

Dock påverkar det förmodligen längre fram för tredje/fjärde ägare snarare än nybilsköparen.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Tack för svaren. Kan informera om att det blir automat. Hade det i min gamla 335d och den var jag 99,5% nöjd med. Den halva procenten som inte riktigt behagade var att den emellanåt ville växla ner vid lugna omkörningar i motorvägsfart. Varför, i en bil som har så mycket vrid att det räcker till att driva en kabinlift? I övrigt var rejäl diesel och automat perfekt i mina ögon. Är egentligen bara kostnadstillägget som stör.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ps. Det behövs effekt för att driva en kabinlift... Jag kan själv producera tusentals newtonmeter, utan att producera en enda kilowatt men det driver inga skidliftar.

Personligen tycker jag e90/91 330d automat är ett riktigt sömnpiller men visst, i köerna är den ju överlägsen.
edit: Det behöver givetvis inte vara en 2007 års modell utan snarare e90/91.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag sitter mkt på essingeleden i kötrafik.
med manuell 320d så snittar jag 0,65 även i kökörning .
med 520dA'n ligger motsvarande sträcka runt litern i förbrukning.
Detta pga man slipper gasa utan kan ofta bara släppa upp kopplingen o glida iväg ..och växla upp till 2 och 3'an även utan att ge gas om det är någorlunda plant.

men det är ju inte superbekvämt att koppla mkt..
På motorväg har de inte så långt ifrån identisk förbrukning.
/Tobias
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hade tagit automat. inte pga 2handsvärdet, utan för att jag tycker det passar perfekt ihop med en vridstark diesel. speciellt om du ska ha en F30, då får du den nya 8-vxl som är kanon.
manuell i en diesel är i mina ögon endast för att man vill spara pengar, tex om man har ett kostnadstak på tjänstebils eller vill få igen absolut flest kronor och ören på sin 3/520d. absolut inget fel i det tänket.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Kan väl följa upp tråden med att jag beställde en 330dA Touring idag. Velade in i det sista och fattade beslutet kring automatlåda först när jag satt hos min mycket trevliga återförsäljare. Förutom alla de vanliga skälen för automat, så var det en bagatell som spelade in. Med manuell så tycker jag det blir lite trångt för vänsterbenet/foten. Vill helst kunna sträcka ut benet ordentligt och det är mycket lättare med bara två pedaler. Låter kanske löjligt, men kör man långa sträckor är det guld värt tycker jag.

Ska bli kul att komma tillbaka till 3-serien efter ett och ett halvt år i F10. Skönt också att komma tillbaka till diesel, så man slipper varva som en tok för att få något att hända.

Ännu skönare att inte sitta i en helt nybakad modell heller. Hade E60 när den först kom ut och nu F10 från första årsmodell. Massor av strul. Visst är F10 en härlig bil att åka i men som körmaskin och kvalitetsprodukt, nja...

Nej, nu känns det som att komma hem igen. Körde som sagt en 335d i tre år och en bättre bil har jag aldrig haft. Blir lite färre hästar nu, och en turbo mindre, men vad jag förstår så går 330d rätt skapligt också. Har faktiskt inte provkört med just den motorn, bara med den tidigare 231-hästars och den var toppen.

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Vill du att bilen ska kännas pigg o snabb välj automat. Vill du ha ut maximal prestanda och acc.tider välj manuell. Min gamla 330dA e46 orginal 184 hk känndes nästan snabbare än min nuvarande 330d e91 manuell 290 hk.. Med över 600 nm i en manuell diesel känner man aldrig av den där "kicken" som en automat ger. Men det syns ju desto mer på hasighetsmätaren.... e91:an pinnar upp till 260 (pga toppfartspärren) utan protester. e46:an orkade upp i knappt 230 efter många om o men.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
ozz - kan nog ligga en del i det. I en manuell är man lite mer beredd när kraften kommer också. Man växlar ner, gasar och sen vet man ungefär vad som väntar. Med automat blir man lite mer överrumplad. Nu låter det som jag är en komplett, ovetande idiot bakom ratten men jag antar att ni vet vad jag menar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.