|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad kan ni säga om MB W211 klassen? Vad är bra,vad är dåligt? Vad bör man kolla på exktra noga? | |
|
Länk Ämnet har avhandlats innan. Har skrivit ner lite tips i tråden. |
|
|
OK Tackar. |
|
| 2-hjulsdriven? Är det bakhjulsdrift lr? | |
| Du skojar? | |
|
Det är en Mercedes, självklart är det rätt hjulpar (Bak) som driver! A-klass med flera framhjulsdrivna MB räknar vi bort i stunden... :) //Bjersér |
|
|
ok tänkte väl det, Går man in på en blocket annons så på bmw bilar står det bakhjulsdriven men går man in på en MB så står det 2-hjulsdriven. (Längs ner då) Hur är det rostskyddsgaranti o sånt på MB? 12år?35år? |
|
|
Något att vara uppmärksam på när det gäller de större bensinarna: Länk |
|
|
Teoretiskt sett har MB 30-års rostskyddsgaranti om du sköter varje service till punkt och pricka på MB. Lycka till att få ut något den dagen den behövs dock. :) Det är mer ett skämt än en garanti liksom andra tillverkares diton. MB har dock tagit mycket på goodwill. W211 har klarat sig väl mot rosten och är inte värre än ex. E60 eller A6. Mycket av panelerna är alumiunium (huv, framskärmar, baklucka på sedanen). Jag vill dock höja ett varningens finger för bakskärmarnas invikning i hjulhuset. Rost brukar få fäste där pga stensprut. Har sett flera bilar även efter facelift med detta problem. Undvik 280 och 350 motorerna upp till 08. Dessa har det där problemet som Teknikens Värld skrivit om. Även den uppdaterade 500-motorn som kom 2007 med 388hk lider av problemet upp till ett visst serienummer. Annars är det grymt komfortabla vagnar som kan gå väldigt långt. Köp helst en välutrustad med Comand och stor diesel/bensinmotor för att få den rätta känslan. |
|
|
Hej, Jag som tänkte köpa mig en MB E280 2006-01 Så då är det bättre att satsa på en E320 03-05?? |
|
|
Kan också säg att dom har bytt oljepumpen på den bilen,(jag är intesserad av) Av förra ägaren. |
|
| Det här måste vara den 10-de bilen du ställer frågor om på forumet, bara det senaste året. | |
|
Ja det finns många bilar jag är intresserad av, idag är det minst 5st. |
|
|
Jag hade försökt undvika M272/273 motorerna helt och hållet upp till 08-09. Kolla denna länk: Länk Reparationen kan kosta upp emot 100.000kr vad jag hört. En E320 är definitivt ett bra val. Ska du ha en tidigare årsmodell än 05 så se till att kylaren är bytt och lådan spolad. Valeokylarna kring 03/04 var behäftade med fel vilket gjorde att en packning släppte in glykol i automatlådeoljan. Följden var byte av kylare, momentomvandlare och i värsta fall hela lådan. Detta skulle jag säga är det viktigaste att kolla på en W211 före 05. Kolla i dokumentationen att det finns kvitto på kylarbyte, finns det inte så budgetera för byte (ca 5000). Det finns olika sätt att se om kylaren är bytt. Återkom till mig om det blir aktuellt så länkar jag lite bilder och förklaringstext. När du provkör så märker du detta fel genom att det vibrerar i drivlinan vid lätt konstant gaspådrag i jämn fart. Om det gör det, spring så fort du kan. :) |
|
|
Marin, låt vara att trådskaparen är frågvis och säkert frågar lite i onödan. Kom ihåg att det alltid är frivilligt att svara på ett forum. Dock är svaren som ges väldigt uppskattade! För vår del blir nästa bil högst sannolikt en Mercedes och jag tar del av Zed82s svar med stort intresse då jag vet att jag kommer hitta dem via forumets sökfunktion den dag det är dags. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.